Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe7:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe7
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Romuald Orłowicz <Romuald.Orlowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminaria dyplomoweSD8 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone wszystkie przedmioty z zakresu studiowanej specjalności (KBI, TOB, BE)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym
C-2Zapoznanie studentów z zasadami pisania planów i treści prac dyplomowych, zasadami tworzenia tekstów technicznych.
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z technologii informacyjnych, przy przestrzeganiu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-4Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu pracy dyplomowej.
C-5Nabycie umiejętności formułowania wniosków i opisywania wyników prac własnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria dyplomowe
T-SD-1Informacje podstawowe na temat pracy dyplomowej i jej obrony. Omówienie zasad przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym.2
T-SD-2Realizacja pracy dyplomowej - materiały źródłowe ( dobór źródeł, spis literatury, zasoby internetu), metodologia przygotowania, układ pracy dyplomowej (strona tytułowa, marginesy, numeracja rozdziałów, numeracja stron, spis treści, opis i numeracja rysunków i tablic, załączniki). Metody wykonywania obliczeń.2
T-SD-3Omówienie poszczególnych tematów prac dyplomowych i zakresu ich opracowania.4
T-SD-4Omówienie wybranych zagadnień technicznych związanych z problematyką prac dyplomowych.8
T-SD-5Prezentacja przyjętych w pracach dyplomowych rozwiązań projektowych - dyskusja.8
T-SD-6Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej: forma prezentacji, materiały pomocnicze, formułowanie wniosków.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria dyplomowe
A-SD-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-SD-2Przygotowanie planu pracy dyplomowej. Wybór metod rozwiązania zagadnień związanych z tematyką pracy.3
A-SD-3Studia literaturowe, dobór materiałów źródłowych, opracowanie wstępnego spisu literatury.4
A-SD-4Opracowanie w formie prezentacji przyjętych koncepcji rozwiązania określonego tematem pracy zadania projektowego.5
A-SD-5Opracowanie i uporządkowanie ostatecznego spisu literatury z uwzględnieniem różnych źródeł..3
A-SD-6Opracowanie prezentacji przyjętych w pracy dyplomowej rozwiązań projektowych (dotyczących konstrukcji i obliczeń).8
A-SD-7Opracowanie wniosków końcowych lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania pracy dyplomowej.2
A-SD-8Przygotowanie prezentacji do obrony pracy dyplomowej.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - metoda projektów
M-4Metody aktywizujące - seminarium, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przyjętych w pracy dyplomowej rozwiązań projektowych (dotyczących konstrukcji i obliczeń) i dyskusji merytorycznej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/10-7_W01
Student posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności, zna trendy techniczne i środowiskowe pojawiające się w budownictwie, oraz posiada wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawiania źródeł informacji i opisywania materiałów źródłowych przy przestrzeganiu praw autorskich i podstawowych zasad etyki zawodowej.
B_1A_W17, B_1A_W20, B_1A_W21, B_1A_W23, B_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4T-SD-3, T-SD-1, T-SD-4, T-SD-5, T-SD-6, T-SD-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/10-7_U01
Student potrafi poprawnie wybrać narzędzia do rozwiązania problemów związanych z realizacją zadania inżynierskiego określonego w pracy dyplomowej wykorzystując dostępne technologie, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji tego zadania oraz samodzielnie przygotowac i przedstawić prezentację dotyczącą zagadnień z zakresu swojej specjalności, ma umiejętność samokształcenia przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacji.
B_1A_U05, B_1A_U14, B_1A_U19, B_1A_U08, B_1A_U21, B_1A_U22, B_1A_U27C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-SD-3, T-SD-1, T-SD-4, T-SD-5, T-SD-6, T-SD-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/10-7_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności, ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki tej działalności, potrafi formułować wnioski i opisywać wyniki prac własnych, potrafi na podstawie samodzielnie zebranego materiału przygotować prezentację i zreferować wybrane zagadnienia z zakresu swojej specjalności, ma poczucie odpowiedzialności za pracę własną, potrafi współpracować w zespole, ma świadomość wagi profesjonalnych i etycznych działan.
B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K04, B_1A_K05, B_1A_K06, B_1A_K07C-3, C-4, C-5T-SD-3, T-SD-1, T-SD-4, T-SD-5, T-SD-6, T-SD-2M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/10-7_W01
Student posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności, zna trendy techniczne i środowiskowe pojawiające się w budownictwie, oraz posiada wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawiania źródeł informacji i opisywania materiałów źródłowych przy przestrzeganiu praw autorskich i podstawowych zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranej specjalności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/10-7_U01
Student potrafi poprawnie wybrać narzędzia do rozwiązania problemów związanych z realizacją zadania inżynierskiego określonego w pracy dyplomowej wykorzystując dostępne technologie, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji tego zadania oraz samodzielnie przygotowac i przedstawić prezentację dotyczącą zagadnień z zakresu swojej specjalności, ma umiejętność samokształcenia przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacji.
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym potrafi wybrać narzędzia do rozwiązania problemów związanych z realizacją zadania inżynierskiego określonego w pracy dyplomowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/10-7_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności, ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki tej działalności, potrafi formułować wnioski i opisywać wyniki prac własnych, potrafi na podstawie samodzielnie zebranego materiału przygotować prezentację i zreferować wybrane zagadnienia z zakresu swojej specjalności, ma poczucie odpowiedzialności za pracę własną, potrafi współpracować w zespole, ma świadomość wagi profesjonalnych i etycznych działan.
2,0
3,0Student jedynie w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji przez cale życie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. literatura uzgadniana indywidualnie w zależności od tematu i specyfiki pracy dyplomowej, zgodna z tematami prac dyplomowych

Literatura dodatkowa

  1. obowiązujące normy
  2. Nowak R. , Orłowicz R., Nośność stref podporowych wybranych sklepień ceglanych, Zarząd Główny Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, 2018, Przegląd Budowlany, R. 89, nr 11

Treści programowe - seminaria dyplomowe

KODTreść programowaGodziny
T-SD-1Informacje podstawowe na temat pracy dyplomowej i jej obrony. Omówienie zasad przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym.2
T-SD-2Realizacja pracy dyplomowej - materiały źródłowe ( dobór źródeł, spis literatury, zasoby internetu), metodologia przygotowania, układ pracy dyplomowej (strona tytułowa, marginesy, numeracja rozdziałów, numeracja stron, spis treści, opis i numeracja rysunków i tablic, załączniki). Metody wykonywania obliczeń.2
T-SD-3Omówienie poszczególnych tematów prac dyplomowych i zakresu ich opracowania.4
T-SD-4Omówienie wybranych zagadnień technicznych związanych z problematyką prac dyplomowych.8
T-SD-5Prezentacja przyjętych w pracach dyplomowych rozwiązań projektowych - dyskusja.8
T-SD-6Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej: forma prezentacji, materiały pomocnicze, formułowanie wniosków.6
30

Formy aktywności - seminaria dyplomowe

KODForma aktywnościGodziny
A-SD-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-SD-2Przygotowanie planu pracy dyplomowej. Wybór metod rozwiązania zagadnień związanych z tematyką pracy.3
A-SD-3Studia literaturowe, dobór materiałów źródłowych, opracowanie wstępnego spisu literatury.4
A-SD-4Opracowanie w formie prezentacji przyjętych koncepcji rozwiązania określonego tematem pracy zadania projektowego.5
A-SD-5Opracowanie i uporządkowanie ostatecznego spisu literatury z uwzględnieniem różnych źródeł..3
A-SD-6Opracowanie prezentacji przyjętych w pracy dyplomowej rozwiązań projektowych (dotyczących konstrukcji i obliczeń).8
A-SD-7Opracowanie wniosków końcowych lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania pracy dyplomowej.2
A-SD-8Przygotowanie prezentacji do obrony pracy dyplomowej.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/10-7_W01Student posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności, zna trendy techniczne i środowiskowe pojawiające się w budownictwie, oraz posiada wiedzę z zakresu profesjonalnego zestawiania źródeł informacji i opisywania materiałów źródłowych przy przestrzeganiu praw autorskich i podstawowych zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W21Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym
C-2Zapoznanie studentów z zasadami pisania planów i treści prac dyplomowych, zasadami tworzenia tekstów technicznych.
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z technologii informacyjnych, przy przestrzeganiu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-4Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu pracy dyplomowej.
Treści programoweT-SD-3Omówienie poszczególnych tematów prac dyplomowych i zakresu ich opracowania.
T-SD-1Informacje podstawowe na temat pracy dyplomowej i jej obrony. Omówienie zasad przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym.
T-SD-4Omówienie wybranych zagadnień technicznych związanych z problematyką prac dyplomowych.
T-SD-5Prezentacja przyjętych w pracach dyplomowych rozwiązań projektowych - dyskusja.
T-SD-6Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej: forma prezentacji, materiały pomocnicze, formułowanie wniosków.
T-SD-2Realizacja pracy dyplomowej - materiały źródłowe ( dobór źródeł, spis literatury, zasoby internetu), metodologia przygotowania, układ pracy dyplomowej (strona tytułowa, marginesy, numeracja rozdziałów, numeracja stron, spis treści, opis i numeracja rysunków i tablic, załączniki). Metody wykonywania obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - metoda projektów
M-4Metody aktywizujące - seminarium, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przyjętych w pracy dyplomowej rozwiązań projektowych (dotyczących konstrukcji i obliczeń) i dyskusji merytorycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wybranej specjalności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/10-7_U01Student potrafi poprawnie wybrać narzędzia do rozwiązania problemów związanych z realizacją zadania inżynierskiego określonego w pracy dyplomowej wykorzystując dostępne technologie, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji tego zadania oraz samodzielnie przygotowac i przedstawić prezentację dotyczącą zagadnień z zakresu swojej specjalności, ma umiejętność samokształcenia przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U27Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym
C-2Zapoznanie studentów z zasadami pisania planów i treści prac dyplomowych, zasadami tworzenia tekstów technicznych.
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z technologii informacyjnych, przy przestrzeganiu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-4Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu pracy dyplomowej.
C-5Nabycie umiejętności formułowania wniosków i opisywania wyników prac własnych.
Treści programoweT-SD-3Omówienie poszczególnych tematów prac dyplomowych i zakresu ich opracowania.
T-SD-1Informacje podstawowe na temat pracy dyplomowej i jej obrony. Omówienie zasad przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym.
T-SD-4Omówienie wybranych zagadnień technicznych związanych z problematyką prac dyplomowych.
T-SD-5Prezentacja przyjętych w pracach dyplomowych rozwiązań projektowych - dyskusja.
T-SD-6Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej: forma prezentacji, materiały pomocnicze, formułowanie wniosków.
T-SD-2Realizacja pracy dyplomowej - materiały źródłowe ( dobór źródeł, spis literatury, zasoby internetu), metodologia przygotowania, układ pracy dyplomowej (strona tytułowa, marginesy, numeracja rozdziałów, numeracja stron, spis treści, opis i numeracja rysunków i tablic, załączniki). Metody wykonywania obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - metoda projektów
M-4Metody aktywizujące - seminarium, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przyjętych w pracy dyplomowej rozwiązań projektowych (dotyczących konstrukcji i obliczeń) i dyskusji merytorycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym potrafi wybrać narzędzia do rozwiązania problemów związanych z realizacją zadania inżynierskiego określonego w pracy dyplomowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/10-7_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności, ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki tej działalności, potrafi formułować wnioski i opisywać wyniki prac własnych, potrafi na podstawie samodzielnie zebranego materiału przygotować prezentację i zreferować wybrane zagadnienia z zakresu swojej specjalności, ma poczucie odpowiedzialności za pracę własną, potrafi współpracować w zespole, ma świadomość wagi profesjonalnych i etycznych działan.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności korzystania z technologii informacyjnych, przy przestrzeganiu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-4Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji z zakresu pracy dyplomowej.
C-5Nabycie umiejętności formułowania wniosków i opisywania wyników prac własnych.
Treści programoweT-SD-3Omówienie poszczególnych tematów prac dyplomowych i zakresu ich opracowania.
T-SD-1Informacje podstawowe na temat pracy dyplomowej i jej obrony. Omówienie zasad przygotowania pracy dyplomowej pod względem formalnym.
T-SD-4Omówienie wybranych zagadnień technicznych związanych z problematyką prac dyplomowych.
T-SD-5Prezentacja przyjętych w pracach dyplomowych rozwiązań projektowych - dyskusja.
T-SD-6Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej: forma prezentacji, materiały pomocnicze, formułowanie wniosków.
T-SD-2Realizacja pracy dyplomowej - materiały źródłowe ( dobór źródeł, spis literatury, zasoby internetu), metodologia przygotowania, układ pracy dyplomowej (strona tytułowa, marginesy, numeracja rozdziałów, numeracja stron, spis treści, opis i numeracja rysunków i tablic, załączniki). Metody wykonywania obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-4Metody aktywizujące - seminarium, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przyjętych w pracy dyplomowej rozwiązań projektowych (dotyczących konstrukcji i obliczeń) i dyskusji merytorycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji przez cale życie
3,5
4,0
4,5
5,0