Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Geotechnika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geotechnika
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW8 15 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, wytrzymałość

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opis podstaw współpracy grunt-fundament

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenia projektowe15
15
wykłady
T-W-1Analiza posadowienia konstrukcji w złożonych warunkach gruntowych, wzajemne oddziaływanie fundamentów, roboty ziemne na słabym podłożu, modyfikacja podłoża gruntowego, geosyntetyki, wzmacnianie i stabilizacja skarp i zboczy, stateczność skarp i zboczy, antropogeniczne zanieczyszczenia gruntów, analiza nośności fundamentów pośrednich- pali.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-P-2wykonanie projektu45
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2bieżace utrwalanie treści wykładowych15
A-W-3przygotowanie sprawozdania30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie na podstawie sprawozdania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W08, B_1A_W09, B_1A_W10, B_1A_W17, B_1A_W20, B_1A_W07, B_1A_W23, B_1A_W13C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
B_1A_U02, B_1A_U09, B_1A_U08, B_1A_U22C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej dialnych
B_1A_K01, B_1A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
2,0
3,0Zna zasady posadowienia obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
2,0
3,0Potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej dialnych
2,0
3,0Zna podstawy mechaniki gruntów i geotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Pisarczyk, Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
  2. Z. Wiłun, Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Żarkiewicz K, Meyer Z., Geotechniczne aspekty posadawiania nasypów drogowych w złożonych warunkach gruntowych na przykładzie obwodnicy Nowogardu, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenia projektowe15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza posadowienia konstrukcji w złożonych warunkach gruntowych, wzajemne oddziaływanie fundamentów, roboty ziemne na słabym podłożu, modyfikacja podłoża gruntowego, geosyntetyki, wzmacnianie i stabilizacja skarp i zboczy, stateczność skarp i zboczy, antropogeniczne zanieczyszczenia gruntów, analiza nośności fundamentów pośrednich- pali.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-P-2wykonanie projektu45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2bieżace utrwalanie treści wykładowych15
A-W-3przygotowanie sprawozdania30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL09_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Opis podstaw współpracy grunt-fundament
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia projektowe
T-W-1Analiza posadowienia konstrukcji w złożonych warunkach gruntowych, wzajemne oddziaływanie fundamentów, roboty ziemne na słabym podłożu, modyfikacja podłoża gruntowego, geosyntetyki, wzmacnianie i stabilizacja skarp i zboczy, stateczność skarp i zboczy, antropogeniczne zanieczyszczenia gruntów, analiza nośności fundamentów pośrednich- pali.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie na podstawie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady posadowienia obiektów budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL09_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Opis podstaw współpracy grunt-fundament
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia projektowe
T-W-1Analiza posadowienia konstrukcji w złożonych warunkach gruntowych, wzajemne oddziaływanie fundamentów, roboty ziemne na słabym podłożu, modyfikacja podłoża gruntowego, geosyntetyki, wzmacnianie i stabilizacja skarp i zboczy, stateczność skarp i zboczy, antropogeniczne zanieczyszczenia gruntów, analiza nośności fundamentów pośrednich- pali.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL09_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej dialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Opis podstaw współpracy grunt-fundament
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia projektowe
T-W-1Analiza posadowienia konstrukcji w złożonych warunkach gruntowych, wzajemne oddziaływanie fundamentów, roboty ziemne na słabym podłożu, modyfikacja podłoża gruntowego, geosyntetyki, wzmacnianie i stabilizacja skarp i zboczy, stateczność skarp i zboczy, antropogeniczne zanieczyszczenia gruntów, analiza nośności fundamentów pośrednich- pali.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy mechaniki gruntów i geotechniki
3,5
4,0
4,5
5,0