Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 0,70,25zaliczenie
projektyP4 15 2,00,33zaliczenie
wykładyW4 15 1,30,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Mechanika budowli-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
C-2Umiejetność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
C-3Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujacych wyniki rozwiązań analitycznych
C-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacje filmowe badań realizowanych w hali WBiA1
T-L-2Tensometria oporowa, przetworniki3
T-L-3Badanie stalowej belki ciągłej3
T-L-4Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu2
T-L-5Badanie płaskiej ramy stalowej4
T-L-6Kolokwium zaliczające ćwiczenia2
15
projekty
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych3
T-P-2Rozwiązywanie ramy z prętem ukośnym - metoda przemieszczeń2
T-P-3Obliczanie przemieszczeń bezpośrednio z układu równań metody przemieszczeń2
T-P-4Linie wpływu w belkach Gerbera3
T-P-5Linie wplywu w belkach ciągłych2
T-P-6Kolokwia3
15
wykłady
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń8
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych4
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęc laboratoryjnych6
21
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych45
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu21
A-W-3Udział w egzaminie3
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/11-2_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
B_1A_W06C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/11-2_U01
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych met. przemieszczeń
B_1A_U04C-1T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_S1/C/11-2_U02
Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach
B_1A_U04, B_1A_U05C-2T-L-4, T-P-5, T-P-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_S1/C/11-2_U03
Umie przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
B_1A_U10C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/15_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
B_1A_K04C-4T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-P-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/11-2_W01
Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
2,0
3,0Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/11-2_U01
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych met. przemieszczeń
2,0
3,0Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/11-2_U02
Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach
2,0
3,0Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/11-2_U03
Umie przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/15_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Olszowski B., Radwańska M., Mechanika Budowli t. I, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, wyd. 4
  4. Witkowska Z., Witkowski M., Zbiór zadan z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
  3. Cypryjański R., Weber H., Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp. 1-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacje filmowe badań realizowanych w hali WBiA1
T-L-2Tensometria oporowa, przetworniki3
T-L-3Badanie stalowej belki ciągłej3
T-L-4Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu2
T-L-5Badanie płaskiej ramy stalowej4
T-L-6Kolokwium zaliczające ćwiczenia2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych3
T-P-2Rozwiązywanie ramy z prętem ukośnym - metoda przemieszczeń2
T-P-3Obliczanie przemieszczeń bezpośrednio z układu równań metody przemieszczeń2
T-P-4Linie wpływu w belkach Gerbera3
T-P-5Linie wplywu w belkach ciągłych2
T-P-6Kolokwia3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń8
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych4
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęc laboratoryjnych6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu21
A-W-3Udział w egzaminie3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11-2_W01Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
C-2Umiejetność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
Treści programoweT-L-2Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-3Badanie stalowej belki ciągłej
T-L-4Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-L-5Badanie płaskiej ramy stalowej
T-P-3Obliczanie przemieszczeń bezpośrednio z układu równań metody przemieszczeń
T-P-2Rozwiązywanie ramy z prętem ukośnym - metoda przemieszczeń
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych
T-P-5Linie wplywu w belkach ciągłych
T-P-4Linie wpływu w belkach Gerbera
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11-2_U01Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych met. przemieszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
Treści programoweT-P-3Obliczanie przemieszczeń bezpośrednio z układu równań metody przemieszczeń
T-P-2Rozwiązywanie ramy z prętem ukośnym - metoda przemieszczeń
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11-2_U02Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-2Umiejetność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
Treści programoweT-L-4Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-P-5Linie wplywu w belkach ciągłych
T-P-4Linie wpływu w belkach Gerbera
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/11-2_U03Umie przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Umiejetność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
C-3Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujacych wyniki rozwiązań analitycznych
Treści programoweT-L-2Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-3Badanie stalowej belki ciągłej
T-L-4Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-L-5Badanie płaskiej ramy stalowej
T-L-1Prezentacje filmowe badań realizowanych w hali WBiA
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/15_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-P-3Obliczanie przemieszczeń bezpośrednio z układu równań metody przemieszczeń
T-P-2Rozwiązywanie ramy z prętem ukośnym - metoda przemieszczeń
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych
T-P-5Linie wplywu w belkach ciągłych
T-P-4Linie wpływu w belkach Gerbera
T-P-6Kolokwia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0