Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fundamentowanie I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamentowanie I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z mechaniki gruntów |
W-2 | Ukończony kurs z geologii inżynierskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym |
C-2 | Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich | 15 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Metody wykonywania badań terenowych | 10 |
T-T-2 | Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych | 10 |
T-T-3 | Opracowanie dokumentacji geotechnicznej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża | 3 |
T-W-2 | Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie | 3 |
T-W-3 | Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne | 2 |
T-W-4 | Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu. | 2 |
T-W-5 | Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy | 2 |
T-W-6 | Odwodnienie | 2 |
T-W-7 | Wzmacnianie fundamentów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu | 25 |
A-P-3 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
45 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział we wszystkich ćwiczeniach terenowych i zaliczenie | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 4 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metody wykonywania badań terenowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/12_W01 Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych | B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
B_1A_S1/C/12_W02 Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych | B_1A_W09, B_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/12_U01 Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych. | B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U09, B_1A_U16, B_1A_U22 | — | — | C-2, C-1 | T-T-2, T-T-1, T-T-3, T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/12_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się | B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-T-2, T-T-1, T-T-3, T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/12_W01 Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/12_W02 Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady projektowania fundamentów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/12_U01 Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/12_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się | 2,0 | |
3,0 | Rozumie dostatecznie potrzebę samodzielnego uczenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Biernatowski K., Fundamentowanie, PWN Warszawa, Warszawa, 1984
- Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1993
- Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, PW - Warszawa, Warzawa, 1993
- Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamentowania, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1998
- Rybak Cz., Puła O., Sarniak W., Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ Warszawa, Warszawa, 2008
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu fundamentowania PN-EN 1997-1, PKN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Jarominiak A., Kłosiński B., Grzegorzewicz K., Cielenkiewicz T., Pale i fundamenty palowe, Arkady, Warszawa, 1976