Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Glanc <Barbara.Glanc@zut.edu.pl>, Halina Kleczewska <Halina.Kleczewska@zut.edu.pl>, Jolanta Rosiak <Jolanta.Rosiak@zut.edu.pl>, Rafał Walczak <Rafal.Walczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej na poziomie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej |
C-2 | Wykszałcenie u studanta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi |
C-3 | Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wyznaczników, rachunek macierzowy, rozwiązywanie układów równań liniowych | 8 |
T-A-2 | rachunek wektorowy i zastosowania, zadanian z geometrii analitycznej w przestrzeni | 8 |
T-A-3 | działania na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej i trygonometrycznej, rozwiązywanie równań kwadratowych | 8 |
T-A-4 | Obliczanie granic ciągów i funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji, obliczanie wartości przybliżonych funcji stosując różniczkę funkcji, znajdowanie ekstremów , punktów przegięcia i asymptot funkcji, badanie przebiegu funkcji | 21 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego. | 8 |
T-W-2 | Geometria analityczna w przestrzeni: rachunek wektorowy, równania płaszczyzny, równania prostej, wzory na odległość pomiędzy prostymi skośnymi, pole równoległoboku i objętość równoległościanu | 8 |
T-W-3 | Liczby zespolone, wzory Moivre'a,równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych | 8 |
T-W-4 | Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. | 21 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych | 45 |
A-A-3 | przygotowanie do prac pisemnych | 24 |
A-A-4 | konsultacje | 6 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na wykładach | 45 |
A-W-2 | samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury | 22 |
A-W-3 | konsultacje przed egzaminem | 4 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | egzamin | 4 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wraz z przykładami |
M-2 | Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/05-1_W01 zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu | B_1A_W01, B_1A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/05-1_U01 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | B_1A_U05, B_1A_U14, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/05-1_K01 rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/05-1_W01 zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia | |
3,5 | potrafi wymienić dowolone podstawowe definicje i twierdzenia | |
4,0 | potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody wybranych twierdzeń | |
4,5 | potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń | |
5,0 | potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia, podać dowody dowolnych twierdzeń oraz potrafi wyciągać wnioski z posiadanej wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/05-1_U01 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych | |
3,5 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych | |
4,0 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować uzyskane wyniki | |
4,5 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych, weryfikować i interpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych, weryfikować i interpretować uzyskane wyniki, potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję programową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/05-1_K01 rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy | 2,0 | Nie przygotowuje się do zajęć |
3,0 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć | |
3,5 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów | |
4,0 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach | |
4,5 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach, potrafi zainteresować grupę własnymi, nietrywialnymi problemami | |
5,0 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach, potrafi zainteresować grupę własnymi, nietrywialnymi problemami, proponuje rozwiązywanie omawianych problemów innymi metodami |
Literatura podstawowa
- T. Trajdos, Matematyka, cz.3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008
- B. Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej, PWN, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych cz. 1,2, PWN, Warszawa, 1998
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, PWN, Warszawa, 2007