Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydraulika i Hydrologia |
W-2 | Podstawy wodociągów i kanalizacji |
W-3 | Znajomość rysunku technicznego i programu AutoCAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. |
C-2 | Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej. |
C-3 | Umocnienie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Bilansowanie zapotrzebowania na wodę. Bilans ścieków. Obliczenie przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej. | 6 |
T-P-2 | Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym. | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody. | 2 |
T-W-2 | Metody obliczania sieci wodociągowej. | 2 |
T-W-3 | Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej. | 3 |
T-W-4 | Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe. | 2 |
T-W-5 | Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika. | 3 |
T-W-6 | Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik | 3 |
T-W-7 | Linie ciśnień. | 2 |
T-W-8 | System kanalizacji i zasady wyboru. | 2 |
T-W-9 | Bilans ścieków. | 2 |
T-W-10 | Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej. | 2 |
T-W-11 | Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji. | 2 |
T-W-12 | Przekroje poprzeczne kanałów. | 2 |
T-W-13 | Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | Realizacja zadania projektowego | 47 |
A-P-3 | Konsultacje. | 1 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu. | 10 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu. | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do egzaminu | 13 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Materiały filmowe i prezentacje branżowe |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej z tematyki wykładów i projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/BW/03_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń. | B_1A_W12, B_1A_W13 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-P-2 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/BW/03_U01 Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny. | B_1A_U08, B_1A_U21, B_1A_U22 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-P-2 | M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/BW/03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe. | B_1A_K01, B_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-P-2 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/BW/03_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/BW/03_U01 Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe ukłądy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/BW/03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszyńska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
- Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, 1985
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Żuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, 1998
- Knapik K., Bajer J., Wodociągi., Politechnika Krakowska, Kraków, 2010, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
- Wytyczne do projektowania i wykonawstwa sieci urządzeń wod.- kan., ZWiK Szczecin, Szczecin, 2014
Literatura dodatkowa
- Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011
- Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
- Błąszczyk W., Stamatello H., Budowa miejskich sieci kanalizacyjnych, Arkady, Warszawa, 1975
- Mielcarzewicz E. W., Obliczanie systemów zaopatrzenia w wodę, Arkady, 1977
- Petrozolin W., Projektowanie sieci wodociągowych, Arkady, Warszawa, 1974
- Bering S., Mazur J., Tarnowski K., Bogusławski B., Głowacka A., Czynniki fizykochemiczne wskazujące na korozję betonu i odory w kanalizacji na obszarach wiejskich, Przemysł Chemiczny, 2019, 9-2019, s. 1384-1387