Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja2
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)2
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa2
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju2
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych2
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów4
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne2
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie2
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie2
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast2
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym2
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/03-2_W01
Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
B_2A_W13, B_2A_W14C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-13, T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/03-2_U01
Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
B_2A_U01, B_2A_U05, B_2A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-13, T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/03-2_K01
Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
B_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-13, T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/03-2_W01
Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
2,0
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w architekturze i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/03-2_U01
Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
2,0
3,0Student potrafi określić aspekty społeczne zrównoważonego rozwoju, potrafi wskazać podstawowe przykłady z realizacji projektów architektury i budownictwa w świecie i w kraju. Student potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/03-2_K01
Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
2,0
3,0Student potrafi wymienić spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacjach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
  2. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
  3. Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
  4. Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
  5. Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001
  6. K. Januszkiewicz, Projektowanie morfo-ekologiczne strategią dla efektywności i zrównoważonego rozwoju środowiska zbudowanego, Politechnika Śląska, Gliwice, 2015, w: Badania interdyscyplinarne w architekturze, s. 70-80
  7. K. Januszkiewicz , H. Katowicz-Kowalewski, Energetyczne eksperymenty na polu architektury, Oficyna Wyd. PWr, Wrocław, 2013, w: Kierunki rozwoju Budownictwa energooszczędnego, s. 11-21
  8. K. Januszkiewicz, Constructing Non-Linear Shaping Envelops in Current Architecture, Procedia Engineering, 2016, 161, Elsevier, s. 497-502

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja2
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)2
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa2
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju2
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych2
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów4
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne2
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie2
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie2
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast2
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym4
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym2
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie - test2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/03-2_W01Poznanie filozofii zrównoważonego rozwoju i jej konsekwencji dla budownictwa i architektury Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie i nabycie wiedzy pomocnej w określeniu, jakie muszą być spełnione kryteria by móc określić dany typ budynku jako: energooszczędny, proekologiczny, czy spełniający zasady zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w architekturze i budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/03-2_U01Nabycie umiejętności rozróżniania i prawidłowego nazywania różnego typu budownictwa: zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego. Nabycie umiejętności rozróżniania możliwości użycia alternatywnych źródeł energii w projektach z architektury i budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić aspekty społeczne zrównoważonego rozwoju, potrafi wskazać podstawowe przykłady z realizacji projektów architektury i budownictwa w świecie i w kraju. Student potrafi sformułować podstawowe tezy dotyczące budownictwa zrównoważonego, proekologicznego i energooszczędnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/03-2_K01Student potrafi: zaklasyfikować realizacje architektoniczne i budowlane do zrównoważonego rozwoju, wymienić aspekty społeczne i spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacja
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-2Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
Treści programoweT-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja
T-W-3Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa
T-W-5Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych
T-W-10Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast
T-W-13Sprawdzenie wiadomości - test
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju)
T-W-4Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju
T-W-12Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym
T-W-9Energia słoneczna w budownictwie
T-W-8Energia jako wskaźnik proekologiczności. Alternatywne źródła energii w budownictwie
T-W-7Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne
T-W-11Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym
T-W-6Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić spełnione kryteria zrównoważonego rozwoju we wskazanych realizacjach
3,5
4,0
4,5
5,0