Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ruchu
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 1,80,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,20,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Podstawy inżynierii ruchu"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad zarządzania ruchem i polityki transportowej
C-2Znajomość zasad funkcjonowania rond oraz skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
C-3Znajomość zasad obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
C-4Umiejętność obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Charakterystyka wybranych rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną5
T-P-2Przepustowość wlotu ronda i ocena warunków ruchu10
T-P-3Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu15
30
wykłady
T-W-1Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa6
T-W-2Przepustowość skrzyżowań typu rondo i ocena warunków ruchu5
T-W-3Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną4
T-W-4Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów3
T-W-5Natężenie nasycenia6
T-W-6Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną2
T-W-7Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektów5
A-P-4Zaliczenie projektu1
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu2
A-W-4Udział w egzaminie2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/03_W01
Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
B_2A_W10C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/03_U01
Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody
B_2A_U10, B_2A_U18C-3, C-4, C-2T-P-2, T-P-3, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/03_K01
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
B_2A_K03C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/03_W01
Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
2,0Student nie zna i nie rozumie metod zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
3,0Student pobieżnie zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale dalej wszystkich z nich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/03_U01
Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody
2,0Student nie umie obliczać przepustowości i ocenić warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach
3,0Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale nie potrafi ich zinterpretować. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody
3,5Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawnie ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz czasami je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody
4,5Student umie obliczać przepustowość. Potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody
5,0Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/03_K01
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu

Literatura podstawowa

  1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
  2. Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
  3. Tracz M., Chodur J., Metoda obliczania przepustowości rond. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
  4. Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych część I: Skrzyżowania zwykłe i skanalizowane, część II: Ronda, GDDP, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2011, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Charakterystyka wybranych rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną5
T-P-2Przepustowość wlotu ronda i ocena warunków ruchu10
T-P-3Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa6
T-W-2Przepustowość skrzyżowań typu rondo i ocena warunków ruchu5
T-W-3Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną4
T-W-4Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów3
T-W-5Natężenie nasycenia6
T-W-6Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną2
T-W-7Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych18
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektów5
A-P-4Zaliczenie projektu1
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu2
A-W-4Udział w egzaminie2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/03_W01Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Znajomość zasad obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
C-1Znajomość zasad zarządzania ruchem i polityki transportowej
C-2Znajomość zasad funkcjonowania rond oraz skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
Treści programoweT-W-6Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną
T-W-3Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
T-W-2Przepustowość skrzyżowań typu rondo i ocena warunków ruchu
T-W-5Natężenie nasycenia
T-W-4Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów
T-W-7Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie
T-W-1Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
3,0Student pobieżnie zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale dalej wszystkich z nich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/03_U01Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Znajomość zasad obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
C-4Umiejętność obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
C-2Znajomość zasad funkcjonowania rond oraz skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
Treści programoweT-P-2Przepustowość wlotu ronda i ocena warunków ruchu
T-P-3Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu
T-W-6Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną
T-W-3Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
T-W-2Przepustowość skrzyżowań typu rondo i ocena warunków ruchu
T-W-5Natężenie nasycenia
T-W-4Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie obliczać przepustowości i ocenić warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach
3,0Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale nie potrafi ich zinterpretować. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody
3,5Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawnie ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz czasami je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi
4,0Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody
4,5Student umie obliczać przepustowość. Potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody
5,0Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/03_K01Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Umiejętność obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu
Treści programoweT-P-1Charakterystyka wybranych rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną
T-P-2Przepustowość wlotu ronda i ocena warunków ruchu
T-P-3Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu