Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Budownictwa ogólnego
W-2Ukończony kurs Organizacji przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000
C-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie z normami ISO-90002
T-A-2Zasady sporządzania Polityki Jakości na przykładach różnych przedsiębiorstw2
T-A-3Omówienie procedur jakościowych zgodnych z normą ISO8
T-A-4Struktura procedur w firmie budowlanej - przykłady2
T-A-5Plan jakości robót budowlanych - przykład2
T-A-6Instrukcje robocze2
T-A-7Zapisy jakościowe2
T-A-8Analiza Pareto2
T-A-9Diagram Ishikawy2
T-A-10Rozwiązywanie problemów jakości - burza mózgów, metoda porównywania parami2
T-A-11Podstawowe obliczenia statystyczne na potrzeby systemu jakości - przykłady2
T-A-12Kolokwium zaliczające2
30
wykłady
T-W-1Historia i ewolucja pojęcia jakości, zbiór norm jakościowych i podstawowy ich opis4
T-W-2Klasyczne podejście do jakości wg. metodologii W.E. Deminga2
T-W-3Zmiany w podejściu do problemów jakości pod wpływem mechanizmów rynkowych2
T-W-4Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy4
T-W-58 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania2
T-W-6Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, metody statystyczne,4
T-W-7Podstawowe zasady TQM w praktyce budowlanej2
T-W-8Definicje i pojęcia norm serii ISO 90002
T-W-9Podejście procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej2
T-W-10Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 2008. Polityka jakości firmy budowlanej. Procedury i instrukcje SZJ. Zapisy systemu jakości w firmie budowlanej.4
T-W-11Zaliczenie wykładów - test2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach30
A-A-2Studia literaturowe z zakresu technologi i organizacji robót budowlanych i zapoznanie z normą ISO20
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz zapoznanie się z normą jakościową30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia30
A-W-4Zaliczenie2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/09-3_W01
Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych orza plany jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych.
BIE_1A_W18C-1, C-2T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/09-3_U01
Potrafi opracować dokumenty systemu zapewnienia jakości w firmie budowlanej
BIE_1A_U20C-1, C-2T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-W-10M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/09-3_K01
Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania, ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej
BIE_1A_K04, BIE_1A_K05C-2T-A-6, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/09-3_W01
Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych orza plany jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych.
2,0
3,0Zaliczyć test w 60% oraz znać ogólne wymagania normy ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/09-3_U01
Potrafi opracować dokumenty systemu zapewnienia jakości w firmie budowlanej
2,0
3,0Potrafi opracować procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/09-3_K01
Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania, ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Hellion, 2002
  2. Flood Robert L., Beyond TQM, John Wiley & Sons, 1994
  3. Georg Stephen, Weimerskirch Arnold, Total Quality Management, John Wiley & Sons, 1994
  4. Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 8: Quality management in construction, Poltext, Warszawa, 2009
  5. Praca zbiorowa, ISO 9000:2005 Quality management systems - Fundamentals and vocabulary, 2005
  6. Praca zbiorowa, ISO 9001:2008 Quality management systems - Requirements, 2008
  7. Praca zbiorowa, ISO 9004:2000 Quality management systems- Guidelines for performance improvements, 2004
  8. Praca zbiorowa, ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental Management Systems Auditing, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 wdrażanie, auditowanie i doskonalenie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie z normami ISO-90002
T-A-2Zasady sporządzania Polityki Jakości na przykładach różnych przedsiębiorstw2
T-A-3Omówienie procedur jakościowych zgodnych z normą ISO8
T-A-4Struktura procedur w firmie budowlanej - przykłady2
T-A-5Plan jakości robót budowlanych - przykład2
T-A-6Instrukcje robocze2
T-A-7Zapisy jakościowe2
T-A-8Analiza Pareto2
T-A-9Diagram Ishikawy2
T-A-10Rozwiązywanie problemów jakości - burza mózgów, metoda porównywania parami2
T-A-11Podstawowe obliczenia statystyczne na potrzeby systemu jakości - przykłady2
T-A-12Kolokwium zaliczające2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i ewolucja pojęcia jakości, zbiór norm jakościowych i podstawowy ich opis4
T-W-2Klasyczne podejście do jakości wg. metodologii W.E. Deminga2
T-W-3Zmiany w podejściu do problemów jakości pod wpływem mechanizmów rynkowych2
T-W-4Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy4
T-W-58 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania2
T-W-6Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, metody statystyczne,4
T-W-7Podstawowe zasady TQM w praktyce budowlanej2
T-W-8Definicje i pojęcia norm serii ISO 90002
T-W-9Podejście procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej2
T-W-10Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 2008. Polityka jakości firmy budowlanej. Procedury i instrukcje SZJ. Zapisy systemu jakości w firmie budowlanej.4
T-W-11Zaliczenie wykładów - test2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach30
A-A-2Studia literaturowe z zakresu technologi i organizacji robót budowlanych i zapoznanie z normą ISO20
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz zapoznanie się z normą jakościową30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia30
A-W-4Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/09-3_W01Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych orza plany jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000
C-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-1Historia i ewolucja pojęcia jakości, zbiór norm jakościowych i podstawowy ich opis
T-W-8Definicje i pojęcia norm serii ISO 9000
T-W-9Podejście procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej
T-W-58 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania
T-W-6Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, metody statystyczne,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczyć test w 60% oraz znać ogólne wymagania normy ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/09-3_U01Potrafi opracować dokumenty systemu zapewnienia jakości w firmie budowlanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000
C-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-A-7Zapisy jakościowe
T-A-8Analiza Pareto
T-A-9Diagram Ishikawy
T-A-5Plan jakości robót budowlanych - przykład
T-W-10Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 2008. Polityka jakości firmy budowlanej. Procedury i instrukcje SZJ. Zapisy systemu jakości w firmie budowlanej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/09-3_K01Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania, ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BIE_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-A-6Instrukcje robocze
T-W-4Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0