Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw budowlanych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przedsiębiorstw budowlanych I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy3
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji3
T-W-3analiza SWOT, analiza TOWS-SWOT firmy- wybór strategii2
T-W-4analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy3
T-W-5struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy2
T-W-6prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników1
T-W-7zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielana realizacja zadań7
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/13_W01
Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
BIE_1A_W19C-1T-A-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/13_U01
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalnosći gospodarczej
BIE_1A_U23C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/13_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BIE_1A_K05, BIE_1A_K06C-1T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/13_W01
Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
2,0
3,0potrafi objaśnić zasady funkcjonowania rynku oraz prowadzenia działalności gospodarczej; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/13_U01
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalnosći gospodarczej
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/13_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, Warszawa, 2005
  2. Łobos K., Organizacja przedsiębiorstwa wspierająca efektywność ekonomiczną, Wrocław, 2007
  3. Sudoł ST., Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie, zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa, 2006
  4. -, Ustawa z dn. 26. 06. 1974r. – Kodeks Pracy, Dz. U. Nr 24 poz. 141 z późn. zm, 2011
  5. -, Ustawa z dn. 15. 09. 2000r. – Kodeks Spółek Handlowych, Dz. U. Nr 94 poz. 1037 z późn. zm., 2011
  6. Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej., PWE, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Penc J., Decyzje i zmiany w organizacji : w poszukiwaniu skutecznych sposobów działania, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2008
  2. Domański T., Kowalski P., Marketing dla menedżerów, PWN, Warszawa, Łódź, 2000
  3. Agnieszka Sieiwera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, WnUS, Szczecin, 2018
  4. Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, W uG, Gdańsk, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy3
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji3
T-W-3analiza SWOT, analiza TOWS-SWOT firmy- wybór strategii2
T-W-4analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy3
T-W-5struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy2
T-W-6prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników1
T-W-7zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2samodzielana realizacja zadań7
A-A-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia14
A-W-3zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/13_W01Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku
Treści programoweT-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).
T-W-6prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników
T-W-3analiza SWOT, analiza TOWS-SWOT firmy- wybór strategii
T-W-5struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy
T-W-2makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji
T-W-4analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy
T-W-1wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi objaśnić zasady funkcjonowania rynku oraz prowadzenia działalności gospodarczej; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/13_U01potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalnosći gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U23Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku
Treści programoweT-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych; zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/13_K01Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
BIE_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku
Treści programoweT-A-1ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów).
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0