Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i administracja gruntami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i administracja gruntami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusława Fiłoniuk <Boguslawa.Filoniuk@zut.edu.pl>, Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu geodezji ogólnej. |
C-2 | Umiejętność wykorzystania mapy do celów projektowych i administrowania gruntami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Jednostki miar w układzie SI i ich zastosowanie w geodezji. | 2 |
T-L-2 | Budowa niwelatora i jego obsługa. Sprawdzenie warunków osiowych. | 2 |
T-L-3 | Pomiar w ciągu niwelacyjnym, wyrównanie ciągu,obliczenie wysokości punktów. | 2 |
T-L-4 | Zadania inżynierskie z zastosowaniem niwelatora. | 2 |
T-L-5 | Teodolit. Przygotowanie instrumentu do pomiaru. Sprawdzenie warunków osiowych w teodolicie. | 2 |
T-L-6 | Pomiar i obliczenie kąta poziomego i pionowego. | 2 |
T-L-7 | Tachimetria. Pomiar sytuacyjno -wysokościowy. | 2 |
T-L-8 | Interpolacja warstwic metodami : analityczną i graficzną. | 2 |
T-L-9 | Obliczenie współrzędnych punktów w ciągu poligonowym. | 2 |
T-L-10 | Kartowanie działki na pierworys mapy. Obiczenie jej pola metodami: analityczną i graficzną. | 2 |
T-L-11 | Budowa planimetru. Wyznaczenie stałej C. Pomiar powierzchni działki metodą mechaniczną. | 2 |
T-L-12 | Obliczanie objętości mas ziemnych metodą przekrojów pionowych. Praca na mapie. | 2 |
T-L-13 | Kartowanie szczegółów sytuacyjnych pomierzonych w terenie metodą ortogonalną. Znaki umowne na mapie zasadniczej. | 2 |
T-L-14 | Sprawdzenie wiadomości studentów ( formę ustala prowadzący zajęcia) | 2 |
T-L-15 | Mapa jako dokument geodezyjny w procesie budowlanym. Czytanie treści mapy. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geodezja i jej zadania. Powierzchnie odniesienia. Rodzaje odwzorowań. Układy współrzędnych. | 2 |
T-W-2 | Pomiary wysokościowe.Metody niwelacji. Niwelator- budowa, sprawdzenie warunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-W-3 | Osnowy wysokościowe. Ciągi niwelacyjne- rodzaje,metody pomiaru i obliczenia. | 2 |
T-W-4 | Zadania inżynierskie z wykorzystaniem niwelatora.Podstawowe wiadomości o nowoczesnych technikach pomiarowych. | 2 |
T-W-5 | Teodolit - budowa,sprawdzenie warunków konstrukcyjnych. Pomiar i obliczenie kątów poziomych i pionowych. | 2 |
T-W-6 | Tachimetria. Budowa i wykorzystanie dalmierza optycznego. Pomiary i obliczenia. | 2 |
T-W-7 | Pomiar rzeżby terenu. Metody interpolacji warstwic. Praca na mapie sytuacyjno-wysokościowej. | 2 |
T-W-8 | Pomiary liniowe.Rodzaje i klasyfikacja poziomych osnów geodezyjnych. Obliczenie współrzędnych ciągu poligonowego. | 2 |
T-W-9 | Metody dowiązania szczegółów sytuacyjnych. Klasyfikacja map. Mapa zasadnicza. | 2 |
T-W-10 | Metody obliczania powierzchni. | 2 |
T-W-11 | Obliczanie objętości robót ziemnych | 2 |
T-W-12 | Podstawowe czynności geodezyjne w budownictwie na kolejnych etapach prowadzenia inwestycji. | 2 |
T-W-13 | Mapy do celów projektowych, mapy ewidencyjne i mapy do celów prawnych jako opracowania kartograficzne dla gospodarki nieruchomościami i projektowania | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładu w formie sprawdzianu pisemnego | 2 |
T-W-15 | Wybrane techniki i metody pomiarowe stosowane w geodezji | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-L-3 | Opracowanie materiału-studia literaturowe. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Zaliczenie wykładu | 2 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Opracowanie materiału-studia literaturowe | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny z wykonanych ćwiczeń pomiarowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiadomości teoretycznych i praktycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/04_W01 Zna podstawowe zasady konstrukcji i odczytu map geodezyjnych | BIE-NL_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-9, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
BIE_1A_C/04_W02 Zna zakres podstawowych prac geodezyjnych stosowanych w budownictwie | BIE-NL_1A_W03 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-11, T-L-12 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/04_U01 Potrafi odczytać mapy geodezyjne w celach projektowych i pomiarowych | BIE-NL_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_C/04_U02 Ma umiejętności samokształcenia się | BIE-NL_1A_U22 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-15 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/04_K01 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i aktualizowania zdobytej wcześniej wiedzy technicznej | BIE-NL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-13, T-L-11, T-L-12 | M-2 | S-1 |
BIE_1A_C/04_K02 Student jest odpowiedzialny za pracę własną i zespołu | BIE-NL_1A_K03, BIE-NL_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-13, T-L-11, T-L-12 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/04_W01 Zna podstawowe zasady konstrukcji i odczytu map geodezyjnych | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe zasady powstawania mapy i umie w podstawowym zakresie posługiwać się nią | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_C/04_W02 Zna zakres podstawowych prac geodezyjnych stosowanych w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o zakresie prac geodezyjnych i sprzęcie stosowanych w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/04_U01 Potrafi odczytać mapy geodezyjne w celach projektowych i pomiarowych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi czytać mapęi wykonywać podstawowe pomiary na mapie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_C/04_U02 Ma umiejętności samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu geodezji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/04_K01 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i aktualizowania zdobytej wcześniej wiedzy technicznej | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje się pozytywną postawą w przyswajaniu przekazywanej mu wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_C/04_K02 Student jest odpowiedzialny za pracę własną i zespołu | 2,0 | |
3,0 | ma poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo ludzi i sprzętu geodezyjnego w terenie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kosiński W., Geodezja, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1997