Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika teoretyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika teoretyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka, maematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza nt algebry wektorów |
C-2 | Wiedza nt podstaw statyki prętów prostych |
C-3 | Wiedza nt sposobów wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojow prętów |
C-4 | Wiedza nt prostych zagadnień kinematyki i dynamiki bryły płaskiej |
C-5 | Umiejętność działania na wektorach |
C-6 | Umiejętność wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych |
C-7 | Umiejętność rozwiązywania prostych kratownic |
C-8 | Umiejętnośc opisu zagadnień kinematycznych i dynamicznych prętów za pomoca równań prac |
C-9 | Umiejętność wyznaczania charakterystyk przekrojów poprzecznych prętów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Algebra wektorów | 5 |
T-A-2 | Reakcje układów prętowych | 4 |
T-A-3 | Charakterystyki geometryczne przekroju poprzecznego pręta | 4 |
T-A-4 | Równania ruchu w zapisie Lagrange'a | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akgebra wektorów | 12 |
T-W-2 | Stopnie swobody, reakcje, więzy-belki i ramy | 6 |
T-W-3 | Reakcje i siły wewnętrzne w kratownicach | 4 |
T-W-4 | Równania ruchu w zapisie Lagrange'a | 4 |
T-W-5 | Charakterystyki geometryczne przekrojów poprzecznych prętów | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Samodzielne rozwązywanie zadań | 11 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 21 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 3 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniou semestru -egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_B/03_W01 -Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych | BIE-NL_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BIE_1A_B/03_W02 Wie jak wyznaczać charakterystyki prostych przekrojów poprzecznych prętów | BIE-NL_1A_W04 | — | — | C-3 | T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_B/03_U01 Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych | BIE-NL_1A_U05 | — | — | C-8, C-9, C-5, C-6, C-7 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
BIE_1A_B/03_U02 Umie formułować i rozwiązywać zadania z geometrii przekrojów poprzecznych prętów | BIE-NL_1A_U04 | — | — | C-9 | T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_B/02_K01 potrafi samodzielnie w konsultacji z członkami grupy rozwiązywać zadania z tematyki przedmiotu | BIE-NL_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3, C-8, C-9, C-5, C-6, C-7 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_B/03_W01 -Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych | 2,0 | |
3,0 | Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/03_W02 Wie jak wyznaczać charakterystyki prostych przekrojów poprzecznych prętów | 2,0 | |
3,0 | Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_B/03_U01 Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych | 2,0 | |
3,0 | Poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_B/03_U02 Umie formułować i rozwiązywać zadania z geometrii przekrojów poprzecznych prętów | 2,0 | |
3,0 | poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_B/02_K01 potrafi samodzielnie w konsultacji z członkami grupy rozwiązywać zadania z tematyki przedmiotu | 2,0 | |
3,0 | poprawne rozwiązywanie zadań z niewielkimi błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarankiewicz K., Mechanika Teoretyczna, PWN, Warszawa, 1966
- Wiśniakowski P., Mechanika Teoretyczna, O W Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- ChudzikiewiczA., Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973
- Cywiński Z., Mechanika Budowli w zadaniach T1, PWN, Warszawa-Poznań, 1973
Literatura dodatkowa
- Wiśniakowski P., Mechanika teoretyczna zbiór 123 prostych zadań, O.W.P.W., Warszawa, 2005
- Silicki A., Silicka E., Metoda optymalnego wzmacniania przestrzennych konstrukcji kratowych z wykorzystaniem analizy wrażliwości systemowego wskaźnika niezawodności, Pomiary, Automatyka, Kontrola. Vpl. 56, s. 613 - 616, 2010