Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia informatyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia informatyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych. |
C-2 | Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy | 2 |
T-L-2 | MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a | 2 |
T-L-3 | Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercept, slope, corr. | 2 |
T-L-4 | Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa. | 2 |
T-L-5 | Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi. | 2 |
T-L-6 | Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji. | 2 |
T-L-7 | Całkowanie numeryczne | 2 |
T-L-8 | Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do MathCAD-a. Klasyfikacja funkcji matematycznych i ich zastosowanie w zagadnieniach inżynierskich, definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji. | 2 |
T-W-2 | Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych. | 2 |
T-W-3 | Regresja liniowa i nieliniowa - metoda najmniejszych kwadratów. | 2 |
T-W-4 | Metoda Najmniejszych Kwadratów - aproksymacja do wielomianu. | 2 |
T-W-5 | Rozwiązywanie równań nieliniowych. Metoda stycznych, siecznych i bisekcji. | 2 |
T-W-6 | Całkowanie numeryczne. | 2 |
T-W-7 | Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania wyników danych. | 1 |
T-W-8 | Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maxymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów | 14 |
A-L-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczeń | 1 |
A-L-5 | Zaliczenie zajęć | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Opracowanie zadań problemowych związanych z tematyką wykładów. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie zajęć | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_A/04_W01 Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych. | BIE-NL_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_A/04_U01 Student potrafi wyszukać informacje z zasobów internetowych i bibliotek wirtualnych. Umie wykorzystać te informacje z zachowaniem praw autorskich i z krytycznym podejściem, co do prawdziwości i poprawności przedstawianych treści. Potrafi posługiwać się oprogramowaniem wspomagającym obliczenia (arkusz kalkulacyjny i MathCad). Potrafi ocenić i zinterpretować otrzymane wyniki. | BIE-NL_1A_U05, BIE-NL_1A_U14, BIE-NL_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_A/04_K01 Identyfikuje potrzebę i radość z samokształcenia i samodoskonalenia. | BIE-NL_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_A/04_W01 Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych. | 2,0 | Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki. |
3,0 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi. | |
3,5 | Student wykazuje samodzielność w doborze narzędzi do rozwiązywania zagadnień numerycznych. Dodatkowo zna funkcje MathCada do regresji liniowej, nieliniowej, aproksymacji. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać przydzielone zagadnienie z metod numerycznych w zakresie przedstawionym na wykładzie. | |
4,5 | Student wykazuje się samodzielnością w poszukiwania rozwiązania przydzielonego zagadnienia numerycznego. Rozszerza swoją wiedzę i umiejętności przy pomocy dostępnych podręczników. | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie zagadnienie numeryczne do przedstawionego problemu. Potrafi opracować zagadnienie samodzielnie bez wykorzystania gotowych rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_A/04_U01 Student potrafi wyszukać informacje z zasobów internetowych i bibliotek wirtualnych. Umie wykorzystać te informacje z zachowaniem praw autorskich i z krytycznym podejściem, co do prawdziwości i poprawności przedstawianych treści. Potrafi posługiwać się oprogramowaniem wspomagającym obliczenia (arkusz kalkulacyjny i MathCad). Potrafi ocenić i zinterpretować otrzymane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał samodzielnie wszystkie, zaplanowane zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_A/04_K01 Identyfikuje potrzebę i radość z samokształcenia i samodoskonalenia. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje pewną samodzielność. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Elżbieta Freidenberg, Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w inżynierii budownictwa i organizacji, materiały własne, Szczecin, 2019, 11, Interaktywne materiały udostępniane podczas zajęć
- Elżbieta Freidenberg, Obliczenia numeryczne z wykorzystaniem Prime lub MathCada, materiały własne, Szczecin, 2019, 11, Interkatywne materiały udostępniane podczas zajęć.