Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika budowli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs matematyki ukończony kurs fizyki ukończony kurs wytrzymałości materiałów w zakresie statyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | -umiejętność wyznacznia przemieszczeń metodami energetycznymi |
C-2 | -umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń |
C-3 | -umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych |
C-4 | Wiedza związana z algorytmami metody sił i metody przemieszczeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody energetyczne | 6 |
T-A-2 | Prace wirtualne | 2 |
T-A-3 | Podstawy metody sił | 2 |
T-A-4 | Metoda sił | 8 |
T-A-5 | Podstawy metody przemieszczeń | 2 |
T-A-6 | Metoda przemieszczeń | 8 |
T-A-7 | Twierdzenia redukcyjne | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt-rama, metoda sił | 8 |
T-P-2 | Projekt-rama, metoda przemieszczeń | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre, | 2 |
T-W-2 | Prace wirtualne | 2 |
T-W-3 | Metoda sił w płaskich układach prętowych | 9 |
T-W-4 | Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych | 9 |
T-W-5 | Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych | 2 |
T-W-6 | Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Praca własna | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
42 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych | 6 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 4 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-P-5 | Udział w zaliczeniu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 46 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
78 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prac sprawdzających |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/09_W01 Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych | BIE-NL_1A_W06 | — | — | C-4 | T-P-2, T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/09_U01 Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń | BIE-NL_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/09_K01 potrafi w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu | BIE-NL_1A_K01 | — | — | C-2, C-3 | T-P-2, T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/09_W01 Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych | 2,0 | |
3,0 | Wie jak poprawnie rozwiązywać proste układy prętowe metodami sił i przemieszczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/09_U01 Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń | 2,0 | |
3,0 | Poprawnie wykonane działy domowe z niewielkimi błedami merytorycznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/09_K01 potrafi w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu | 2,0 | |
3,0 | poprawnie realizuje zadania-działy domowe z dopuszczalnymi niewielkimi błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zdzisław Dyląg i inni, Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
- Zofia Witkowska, Marek Witkowski, Zbiór zadań z Mechaniki Budowli, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- B. Olszowski, Mechanika budowli t.1, wyd. Politechniki Krakowskiej, 2003
- M. Paluch, Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
- A. Chudzikiewicz, Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973
- Z. Cywiński, Mechanika Budowli w zadaniach, PWN, Warszawa-Poznań, 1973
Literatura dodatkowa
- S. Pyrak, Mechanika konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
- A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831