Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki ze szkoły średniej na poziomie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej omawianej w ramach przedmiotu |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Własności funkcji elementarnych | 4 |
T-A-2 | Obliczanie granic ciągów | 3 |
T-A-3 | Badanie zbieżności szeregów | 4 |
T-A-4 | Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości | 4 |
T-A-5 | Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji | 1 |
T-A-6 | Obliczanie pochodnych | 2 |
T-A-7 | Zastosowania pochodnych | 5 |
T-A-8 | Szereg Taylora i Maclaurina | 2 |
T-A-9 | Obliczanie całek nieoznaczonych | 4 |
T-A-10 | Obliczanie całek oznaczonych | 2 |
T-A-11 | Obliczanie całek niewłaściwych | 1 |
T-A-12 | Zastosowania całek oznaczonych | 5 |
T-A-13 | Pochodne cząstkowe | 2 |
T-A-14 | Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych | 2 |
T-A-15 | Kolokwia zaliczeniowe | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje - podstawowe pojęcia | 2 |
T-W-2 | Przegląd funkcji elementarnych | 2 |
T-W-3 | Granice ciągów | 3 |
T-W-4 | Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności | 4 |
T-W-5 | Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic | 3 |
T-W-6 | Ciągłość funkcji | 1 |
T-W-7 | Asymptoty wykresu funkcji | 1 |
T-W-8 | Pochodna funkcji, definicja i właściwości | 4 |
T-W-9 | Zastosowania pochodnych | 7 |
T-W-10 | Szereg Taylora i MacLaurina | 2 |
T-W-11 | Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie | 5 |
T-W-12 | Całki oznaczone, definicja i zastosowania | 6 |
T-W-13 | Całki niewłaściwe | 1 |
T-W-14 | Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów | 40 |
A-A-3 | Konsultacje | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu | 10 |
A-A-5 | Zadanie domowe | 10 |
109 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń | 40 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
101 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu | IS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
IS_1A_S1/B/01-1_W02 Student umie posługiwać się programami służącymi do obliczeń algebraicznych | IS_1A_W07 | — | — | C-2 | T-A-9 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | IS_1A_U02 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/01-1_U02 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę | IS_1A_U15 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_K01 Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | IS_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14 | M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/01-1_K02 Student potrafi pracować w grupie | IS_1A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu. |
3,0 | Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
3,5 | Student zna prawie wszystkie podstwowe definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
4,0 | Student zna większość: - definicji z przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczniowych. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczniowe. | |
5,0 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną, - dowody podstawowych twierdzeń, - algorytmy obliczniowe. Stoduje swą wiedzę w niektórych zadaniach problemowych. | |
IS_1A_S1/B/01-1_W02 Student umie posługiwać się programami służącymi do obliczeń algebraicznych | 2,0 | Brak zadania domowego |
3,0 | Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w co najmniej polowie prawidlowo | |
3,5 | Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w większości prawidlowo | |
4,0 | Zadanie domowe rozwiązane dość starannie i w większości prawidłowo | |
4,5 | Zadanie domowe rozwiązane starannie i w większości prawidłowo | |
5,0 | Zadanie domowe rozwiązane prawidlowo i starannie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach; przy rozwiązywaniu zadań stosuje przejrzysty tok rozumowania. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treści programowych, stosując przy tym przejrzysty tok rozumowania. Potrafi weryfikować uzyskane wyniki. Stosuje specjalistyczne język matematyczny zapisu. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty tok rozumowania, specjalistyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (spoza treści programowych) metody rachunkowe. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową. | |
IS_1A_S1/B/01-1_U02 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych. | |
3,5 | Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, korzysta bezkrytycznie ze źródeł internetowych. | |
4,0 | Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych. | |
4,5 | Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych. | |
5,0 | Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w zadowalającym stopniu zwerufikować wiarygodność źródeł internetowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_K01 Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzminach pracuje nieuczciwie. |
3,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
3,5 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
4,0 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
4,5 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
5,0 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
IS_1A_S1/B/01-1_K02 Student potrafi pracować w grupie | 2,0 | Student nie podejmuje współpracy przy zadaniach do rozwiązania w grupach. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupy. | |
3,5 | Student czynnie uczestniczy w pracy grupy, wykonuje obliczenia. | |
4,0 | Student angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań. | |
4,5 | Student w dużym stopniu angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań. | |
5,0 | Student przejmuje rolę lidera przy rozwiązywaniu zadań zespołowo. |
Literatura podstawowa
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczne 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
Literatura dodatkowa
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach t. 1, PWN, Warszawa, 2007, różne wydania