Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Melioracje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Melioracje
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Bartosz Bogusławski <Bartosz.Boguslawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,20,44zaliczenie
wykładyW5 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznastwo
W-2Ukończony kurs drenażu podziemnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.15
15
wykłady
T-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.2
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.2
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych2
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.1
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.2
T-W-6Odwodnienia powierzchni dróg, ulic i placów.2
T-W-7Ukształtowanie poprzeczne korony drogi, muldy podłużne, rowy przydrożne, rowy stokowe, rowy odprowadzające.2
T-W-8Przepusty drogowe, rynny, studnie chłonnei baseny odparowujące, wpusty deszczowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Konsultacje.1
A-P-3Realizacja zadania projektowego.15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.4
A-P-5Zaliczenie projektu.1
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów.2
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia.5
A-W-5Zaliczenie.1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/11_W01
Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: gospodarki wodno-ściekowej, ochrony wód i atmosfery, melioracji. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska
IS_1A_W07, IS_1A_W10, IS_1A_W19C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/11_U01
Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U10, IS_1A_U18, IS_1A_U05C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/11_K01
Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
IS_1A_K03, IS_1A_K04, IS_1A_K07C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/11_W01
Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: gospodarki wodno-ściekowej, ochrony wód i atmosfery, melioracji. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów melioracji w tym także potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowy dla Inżynierii Środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/11_U01
Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem systemów nawadniających
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/11_K01
Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, ARKADY, 1971
  2. Czesław Święcicki, Gleboznastwo melioracyjne, PWN, Warszawa, 1974
  3. Stryjewski Fr., Rosiński F., Dutkiewicz Z., Drenowanie, PWRiL, Warszawa, 2000
  4. Zakaszewski Cz., Meriolacje rolne T1, PWRiL, Warszawa, 1996
  5. Ostromęcki J., Wstęp do melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
  2. Tarnowski, K., Bering, S., Głowacka, A., & Mazur, J., Oil derivatives separating efficiency in treatment of water contaminated with diesel oil with bio-components., Desalination and Water Treatment, 2018, 134, s. 52-56. doi:10.5004/dwt.2018.22606
  3. Piotr Jermołowicz, Urządzenia wodno-melioracyjne i drenaże. Kompendium, Inżynier Budownictwa, 2019, https://inzynierbudownictwa.pl/urzadzenia-wodno-melioracyjne-i-drenaze-kompendium/

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.2
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.2
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych2
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.1
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.2
T-W-6Odwodnienia powierzchni dróg, ulic i placów.2
T-W-7Ukształtowanie poprzeczne korony drogi, muldy podłużne, rowy przydrożne, rowy stokowe, rowy odprowadzające.2
T-W-8Przepusty drogowe, rynny, studnie chłonnei baseny odparowujące, wpusty deszczowe.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Konsultacje.1
A-P-3Realizacja zadania projektowego.15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.4
A-P-5Zaliczenie projektu.1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów.2
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia.5
A-W-5Zaliczenie.1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/11_W01Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska. Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: gospodarki wodno-ściekowej, ochrony wód i atmosfery, melioracji. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
IS_1A_W19Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
T-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.
T-W-6Odwodnienia powierzchni dróg, ulic i placów.
T-W-7Ukształtowanie poprzeczne korony drogi, muldy podłużne, rowy przydrożne, rowy stokowe, rowy odprowadzające.
T-W-8Przepusty drogowe, rynny, studnie chłonnei baseny odparowujące, wpusty deszczowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi procesów melioracji w tym także potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowy dla Inżynierii Środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/11_U01Student potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
T-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.
T-W-6Odwodnienia powierzchni dróg, ulic i placów.
T-W-7Ukształtowanie poprzeczne korony drogi, muldy podłużne, rowy przydrożne, rowy stokowe, rowy odprowadzające.
T-W-8Przepusty drogowe, rynny, studnie chłonnei baseny odparowujące, wpusty deszczowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem systemów nawadniających
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/11_K01Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IS_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
T-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.
T-W-6Odwodnienia powierzchni dróg, ulic i placów.
T-W-7Ukształtowanie poprzeczne korony drogi, muldy podłużne, rowy przydrożne, rowy stokowe, rowy odprowadzające.
T-W-8Przepusty drogowe, rynny, studnie chłonnei baseny odparowujące, wpusty deszczowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0