Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu "Biologii i ekologii"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Współczesne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony4
T-W-2Przyrodnicze aspekty ochrony środowiska4
T-W-3Stan środowiska w Polsce4
T-W-4Stan środowiska woj. zachodniopomorskiego4
T-W-5Przedsięwzięcia i środki techniczne w ochronie środowiska4
T-W-6Ocena oddziaływania na środowisko5
T-W-7Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Opracowanie materiałów - studia literaturowe23
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjnhy
M-2wykład konwersacyjny
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowująca: zaliczenie na ostatnich zajęciach w semestrze. Forma: test wielokrotnego wyboru (na ocenę dostateczną) oraz odpowiedź ustna (na ocenę powyżej dostatecznej).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/18_W01
Ma szczegółową wiedzę dotyczącą i ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem z zakresu wody, ścieków, powietrza, odpadów.
IS_1A_W14, IS_1A_W19C-1T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/18_U01
Potrafi znaleźć, korzystając z dostępnych baz danych, informacji dotyczących stanu środowiska w wybranych rejonach Polski. Potrafi wyszukać niezbędne informacje w dostępnych bazach danych dotyczące terenów cennych przyrodniczo objętych ochroną. Umie analizować i ocenić wpływ na środowisko podstawowych instalacji, sieci i urządzeń stosowanych w inżynierii sanitarnej
IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U20C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/18_K01
Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej.
IS_1A_K01, IS_1A_K04, IS_1A_K05C-1T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/18_W01
Ma szczegółową wiedzę dotyczącą i ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem z zakresu wody, ścieków, powietrza, odpadów.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą stanu i ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem z zakresu wody, ścieków, powietrza, odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/18_U01
Potrafi znaleźć, korzystając z dostępnych baz danych, informacji dotyczących stanu środowiska w wybranych rejonach Polski. Potrafi wyszukać niezbędne informacje w dostępnych bazach danych dotyczące terenów cennych przyrodniczo objętych ochroną. Umie analizować i ocenić wpływ na środowisko podstawowych instalacji, sieci i urządzeń stosowanych w inżynierii sanitarnej
2,0
3,0Potrafi wyszukać podstawowe informacje znajdujące się w dostępnych w internecie bazach danych dotyczące stanu środowiska na wybranym terenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/18_K01
Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Student podczas zajęć jest bierny, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Raport o stanie środowiska w województwie zachodniopomorskim, http://www.wios.szczecin.pl/bip/chapter_16003.asp, 2014, stan z dnia 26.05.2014r., "Raport..." oraz inne materiały (opinie, oceny, mapy) dotyczące stanu śrowodiska w woj. zachodniopomorskim dostępne pod wskazanym adresem
  2. Stan środowiska w Polsce, http://www.ekoportal.gov.pl/informacje_o_srodowisku/informacje_o_stanie_srodowiska_w_polsce/, 2014, stan z dnia 26.05.2014r.

Literatura dodatkowa

  1. Ochrona środowiska w Polsce, http://www.ekoportal.gov.pl/prawo_dokumenty_strategiczne/ochrona_srodowiska_w_polsce_zagadnienia, 2014, stan na dzień 26.05.2014r.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współczesne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony4
T-W-2Przyrodnicze aspekty ochrony środowiska4
T-W-3Stan środowiska w Polsce4
T-W-4Stan środowiska woj. zachodniopomorskiego4
T-W-5Przedsięwzięcia i środki techniczne w ochronie środowiska4
T-W-6Ocena oddziaływania na środowisko5
T-W-7Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska5
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Opracowanie materiałów - studia literaturowe23
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/18_W01Ma szczegółową wiedzę dotyczącą i ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem z zakresu wody, ścieków, powietrza, odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W14Ma szczegółową wiedzę z zakresu ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem, hałasem i wibracjami
IS_1A_W19Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz wpływu różnych realizacji technicznych na środowisko, zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Współczesne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony
T-W-7Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-2Przyrodnicze aspekty ochrony środowiska
T-W-6Ocena oddziaływania na środowisko
T-W-4Stan środowiska woj. zachodniopomorskiego
T-W-5Przedsięwzięcia i środki techniczne w ochronie środowiska
T-W-3Stan środowiska w Polsce
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjnhy
M-2wykład konwersacyjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowująca: zaliczenie na ostatnich zajęciach w semestrze. Forma: test wielokrotnego wyboru (na ocenę dostateczną) oraz odpowiedź ustna (na ocenę powyżej dostatecznej).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą stanu i ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem z zakresu wody, ścieków, powietrza, odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/18_U01Potrafi znaleźć, korzystając z dostępnych baz danych, informacji dotyczących stanu środowiska w wybranych rejonach Polski. Potrafi wyszukać niezbędne informacje w dostępnych bazach danych dotyczące terenów cennych przyrodniczo objętych ochroną. Umie analizować i ocenić wpływ na środowisko podstawowych instalacji, sieci i urządzeń stosowanych w inżynierii sanitarnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska
IS_1A_U20Umie analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu, technologii lub systemu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Przyrodnicze aspekty ochrony środowiska
T-W-6Ocena oddziaływania na środowisko
T-W-4Stan środowiska woj. zachodniopomorskiego
T-W-3Stan środowiska w Polsce
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjnhy
M-2wykład konwersacyjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowująca: zaliczenie na ostatnich zajęciach w semestrze. Forma: test wielokrotnego wyboru (na ocenę dostateczną) oraz odpowiedź ustna (na ocenę powyżej dostatecznej).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyszukać podstawowe informacje znajdujące się w dostępnych w internecie bazach danych dotyczące stanu środowiska na wybranym terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/18_K01Rozumie wpływ na środowisko działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Współczesne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony
T-W-7Aspekty prawne i ekonomiczne ochrony środowiska
T-W-2Przyrodnicze aspekty ochrony środowiska
T-W-6Ocena oddziaływania na środowisko
T-W-4Stan środowiska woj. zachodniopomorskiego
T-W-5Przedsięwzięcia i środki techniczne w ochronie środowiska
T-W-3Stan środowiska w Polsce
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjnhy
M-2wykład konwersacyjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowująca: zaliczenie na ostatnich zajęciach w semestrze. Forma: test wielokrotnego wyboru (na ocenę dostateczną) oraz odpowiedź ustna (na ocenę powyżej dostatecznej).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student podczas zajęć jest bierny, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną.
3,5
4,0
4,5
5,0