Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika płynów-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika płynów-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,40,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowane wiadomości z matematyki, fizyki i hydrologii z 1-ego roku studiów
W-2Przyswojony zakres Mechaniki Płynów z Semestru 3 (uzyskane zaliczenie przedmiotu)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy3
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)2
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego2
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem2
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza2
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta2
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje przepływów swobodnych, równania ruchu Naviera Stokesa i Reynoldsa, tensor naprężeń burzliwych i metody „domykania” układu Reynoldsa1
T-W-2Jednowymiarowe ustalone przepływy swobodne, równanie Chezy i równanie Bernoulliego, krzywa spiętrzenia i depresji.2
T-W-3Ruch krytyczny. Odskok hydrauliczny. Metody obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami2
T-W-4Metody obliczania rozpływów w sieci kanałów otwartych. Ruch nieustalony w kanałach - równania Saint-Venanta. Symulacje fal wezbraniowych.2
T-W-5Zjawisko filtracji. Dopływ wody filtracyjnej do drenów i kanałów, studniFiltracja przez zapory i wały przeciwpowodziowe.2
T-W-6Ruch rumowiska i analiza stabilności dna cieku. Podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach przy ustalonym i nieustalonym dopływie zanieczyszczeń2
T-W-7Dynamika gazów - równanie Bernoulliego dla gazów. Wypływ adiabatyczny gazu przez otwory i przewody. Przepływ izotermiczny i nieizotermiczny gazu.2
T-W-8Metody obliczeń przepływu gazu w gazociągach i w przewodach wentylacyjnych z uwzględnieniem strat.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań przesłanych przez Internet19
A-A-3Przygotowanie do kolokwium13
47
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pogłębianie wiadomości z zakresu przedmiotu z pozycji literaturowych15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-2_W01
Zna zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych).
IS_1A_W07, IS_1A_W09, IS_1A_W12C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-2_U01
Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Rozumie zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Rozumie, co oznacza przepływ filtracyjny w gruncie. Zna podstawowe równania i umie je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych.
IS_1A_U02, IS_1A_U04, IS_1A_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/15-2_K01
Ma świadomość ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynówna stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.). Rozumie znaczenie rozwiązywania zagadnień hydrauliki w przewodach, kanałach, rzekach, sieciach kanalizacji burzowej itp. oraz ich oddziaływania z budowlami hydrotechnicznymi i innymi strukturami inżynierskimi. Ma świadomość znaczenie procesów filtracyjnych w gruncie oraz procesów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku wodnym w relacjach do innych zagadnień inżynierii środowiska Rozumie problematykę przepływów gazów i ich przemiany w zakresie obejmującym podstawowe elementy sieci przesyłowych i systemów wentylacyjnych
IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-2_W01
Zna zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych).
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie dwa kolokwia i egzamin pisemny na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-2_U01
Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Rozumie zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Rozumie, co oznacza przepływ filtracyjny w gruncie. Zna podstawowe równania i umie je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych.
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie dwa kolokwia i egzamin pisemny na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/15-2_K01
Ma świadomość ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynówna stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.). Rozumie znaczenie rozwiązywania zagadnień hydrauliki w przewodach, kanałach, rzekach, sieciach kanalizacji burzowej itp. oraz ich oddziaływania z budowlami hydrotechnicznymi i innymi strukturami inżynierskimi. Ma świadomość znaczenie procesów filtracyjnych w gruncie oraz procesów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku wodnym w relacjach do innych zagadnień inżynierii środowiska Rozumie problematykę przepływów gazów i ich przemiany w zakresie obejmującym podstawowe elementy sieci przesyłowych i systemów wentylacyjnych
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie dwa kolokwia i egzamin pisemny na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  2. Puzyrewski R., Sawicki J.:, Podstawy mechaniki płynów i hydrauliki, PWN, Warszawa, 1998
  3. Walden H., Stasiak J., Mechanika cieczy i gazów w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1991
  4. Czetwertyński E., Utrysko B, Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  5. Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  6. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Prosnak W., Mechanika płynów. Statyka płynów i dynamika cieczy, PWN, Warszawa, 1970
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna. Wyd. SGGW, SGGW, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy3
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)2
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego2
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem2
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza2
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta2
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje przepływów swobodnych, równania ruchu Naviera Stokesa i Reynoldsa, tensor naprężeń burzliwych i metody „domykania” układu Reynoldsa1
T-W-2Jednowymiarowe ustalone przepływy swobodne, równanie Chezy i równanie Bernoulliego, krzywa spiętrzenia i depresji.2
T-W-3Ruch krytyczny. Odskok hydrauliczny. Metody obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami2
T-W-4Metody obliczania rozpływów w sieci kanałów otwartych. Ruch nieustalony w kanałach - równania Saint-Venanta. Symulacje fal wezbraniowych.2
T-W-5Zjawisko filtracji. Dopływ wody filtracyjnej do drenów i kanałów, studniFiltracja przez zapory i wały przeciwpowodziowe.2
T-W-6Ruch rumowiska i analiza stabilności dna cieku. Podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach przy ustalonym i nieustalonym dopływie zanieczyszczeń2
T-W-7Dynamika gazów - równanie Bernoulliego dla gazów. Wypływ adiabatyczny gazu przez otwory i przewody. Przepływ izotermiczny i nieizotermiczny gazu.2
T-W-8Metody obliczeń przepływu gazu w gazociągach i w przewodach wentylacyjnych z uwzględnieniem strat.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań przesłanych przez Internet19
A-A-3Przygotowanie do kolokwium13
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Pogłębianie wiadomości z zakresu przedmiotu z pozycji literaturowych15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-2_W01Zna zjawisko ruchu nieustalonego płynów rzeczywistych w ruchu laminarnym i turbulentnym i zna postać równań Naviera- Stokesa i Reynoldsa. Rozumie uproszczone opisy ruchu płynu w przewodach otwartych (równanie, uogólnione równanie Bernoulliego, równanie krzywej spiętrzenia). Rozumie zagadnienia związane z energią strumienia, ruchem krytycznym, odskokiem hydraulicznym i orientuje się w metodach obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami. Zna podstawowe pojęcia związane z ruchem nieustalonym wody w kanałach i rzekach (fala translacyjna fala powodziowa, wezbranie sztormowe). Orientuje się w metodach i modelach obliczania tych zagadnień w sieci kanałów otwartych w oparciu o równania Saint-Venanta. Rozumie zjawisko filtracji w gruntach. Wie, jakimi modelami opisywana jest filtracja przez zapory i wały. Posiada podstawową wiedzę o procesach ruchu rumowiska i analizy stabilności dna cieku. Posiada podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach. Opanował podstawowe zagadnienia dynamiki gazów (równanie Bernoulliego dla gazów) i orientuje się w metodach obliczeń przepływu gazu w gazociągach i przewodach wentylacyjnych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące: •termodynamiki technicznej, • wymiany ciepła i masy, • mechaniki płynów, • biologii i chemii
IS_1A_W12Ma szczegółową wiedzę związaną z: •bilansowaniem energetycznym, •przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska, •przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska , •ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych
Treści programoweT-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)
T-W-2Jednowymiarowe ustalone przepływy swobodne, równanie Chezy i równanie Bernoulliego, krzywa spiętrzenia i depresji.
T-W-1Rodzaje przepływów swobodnych, równania ruchu Naviera Stokesa i Reynoldsa, tensor naprężeń burzliwych i metody „domykania” układu Reynoldsa
T-W-3Ruch krytyczny. Odskok hydrauliczny. Metody obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami
T-W-5Zjawisko filtracji. Dopływ wody filtracyjnej do drenów i kanałów, studniFiltracja przez zapory i wały przeciwpowodziowe.
T-W-6Ruch rumowiska i analiza stabilności dna cieku. Podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach przy ustalonym i nieustalonym dopływie zanieczyszczeń
T-W-4Metody obliczania rozpływów w sieci kanałów otwartych. Ruch nieustalony w kanałach - równania Saint-Venanta. Symulacje fal wezbraniowych.
T-W-7Dynamika gazów - równanie Bernoulliego dla gazów. Wypływ adiabatyczny gazu przez otwory i przewody. Przepływ izotermiczny i nieizotermiczny gazu.
T-W-8Metody obliczeń przepływu gazu w gazociągach i w przewodach wentylacyjnych z uwzględnieniem strat.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie dwa kolokwia i egzamin pisemny na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-2_U01Potrafi planować i przeprowadzać doświadczenia z zakresu mechaniki płynów, analizować ich wyniki technikami komputerowymi, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi stosować równania hydrauliki dla rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu przepływów w korytach otwartych (wyznaczanie wydatku, napełnienia, krzywej spiętrzenia, itp). Rozumie zagadnienia nieustalonej dynamiki płynów i potrafi sformułować zadania inżynierskie z tego zakresu i wykorzystać proste modele matematyczne do ich rozwiązania. Rozumie, co oznacza przepływ filtracyjny w gruncie. Zna podstawowe równania i umie je zastosować w prostych przypadkach wyznaczania strumieni filtracyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych
Treści programoweT-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)
T-W-2Jednowymiarowe ustalone przepływy swobodne, równanie Chezy i równanie Bernoulliego, krzywa spiętrzenia i depresji.
T-W-1Rodzaje przepływów swobodnych, równania ruchu Naviera Stokesa i Reynoldsa, tensor naprężeń burzliwych i metody „domykania” układu Reynoldsa
T-W-3Ruch krytyczny. Odskok hydrauliczny. Metody obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami
T-W-5Zjawisko filtracji. Dopływ wody filtracyjnej do drenów i kanałów, studniFiltracja przez zapory i wały przeciwpowodziowe.
T-W-6Ruch rumowiska i analiza stabilności dna cieku. Podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach przy ustalonym i nieustalonym dopływie zanieczyszczeń
T-W-4Metody obliczania rozpływów w sieci kanałów otwartych. Ruch nieustalony w kanałach - równania Saint-Venanta. Symulacje fal wezbraniowych.
T-W-7Dynamika gazów - równanie Bernoulliego dla gazów. Wypływ adiabatyczny gazu przez otwory i przewody. Przepływ izotermiczny i nieizotermiczny gazu.
T-W-8Metody obliczeń przepływu gazu w gazociągach i w przewodach wentylacyjnych z uwzględnieniem strat.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie dwa kolokwia i egzamin pisemny na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/15-2_K01Ma świadomość ważności interakcji płynów i ciał stałych w procesie budowy i ekspolatacji obiektów inżynierskich i oceny wpływu przepływów płynówna stałe elementy środowiska (powierzchnia terenu, brzegi rzek, itp.). Rozumie znaczenie rozwiązywania zagadnień hydrauliki w przewodach, kanałach, rzekach, sieciach kanalizacji burzowej itp. oraz ich oddziaływania z budowlami hydrotechnicznymi i innymi strukturami inżynierskimi. Ma świadomość znaczenie procesów filtracyjnych w gruncie oraz procesów rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku wodnym w relacjach do innych zagadnień inżynierii środowiska Rozumie problematykę przepływów gazów i ich przemiany w zakresie obejmującym podstawowe elementy sieci przesyłowych i systemów wentylacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk z zakresu hydrauliki koryt otwartych.
C-2Znajomość zjawiska filtracji i metod ich opisu.
C-3Podstawy ruchu rumowiska i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń.
C-4Podstawowe zagadnienia przepływu gazów i pracy systemów wentylacyjnych
Treści programoweT-A-1Zadania na obliczanie przepływu i innych parametrów ruchu cieczy w przewodach otwartych z wykorzystaniem równania Chezy
T-A-3Zadania z zakresu energii strumienia, reżimów ruchu i odskoku hydraulicznego
T-A-7Obliczanie przepływów gazów w przewodach
T-A-4Obliczanie krzywej spiętrzenia, światła mostu i spiętrzenia przed mostem
T-A-5Ruch nieustalony szybkozmienny - analiza rodzajów fal, analiza pracy układu sztolnia - komora wyrównawcza
T-A-6Zagadnienie ruchu nieustalonego wolnozmiennego - metody aproksymacji i rozwiązywania układów typu Saint-Venanta
T-A-2Zadania na wyznaczanie krzywej konsumpcyjnej (MNK)
T-W-2Jednowymiarowe ustalone przepływy swobodne, równanie Chezy i równanie Bernoulliego, krzywa spiętrzenia i depresji.
T-W-1Rodzaje przepływów swobodnych, równania ruchu Naviera Stokesa i Reynoldsa, tensor naprężeń burzliwych i metody „domykania” układu Reynoldsa
T-W-3Ruch krytyczny. Odskok hydrauliczny. Metody obliczeń światła mostów i spiętrzeń przed mostami
T-W-5Zjawisko filtracji. Dopływ wody filtracyjnej do drenów i kanałów, studniFiltracja przez zapory i wały przeciwpowodziowe.
T-W-6Ruch rumowiska i analiza stabilności dna cieku. Podstawowe wiadomości o rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń w rzekach i zbiornikach przy ustalonym i nieustalonym dopływie zanieczyszczeń
T-W-4Metody obliczania rozpływów w sieci kanałów otwartych. Ruch nieustalony w kanałach - równania Saint-Venanta. Symulacje fal wezbraniowych.
T-W-7Dynamika gazów - równanie Bernoulliego dla gazów. Wypływ adiabatyczny gazu przez otwory i przewody. Przepływ izotermiczny i nieizotermiczny gazu.
T-W-8Metody obliczeń przepływu gazu w gazociągach i w przewodach wentylacyjnych z uwzględnieniem strat.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy oparty o komputerowe audio-wizualne prezentacje zagadnień i dyskusje problemów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnień (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola prędkości przepływu)
M-3Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy
M-4Ćwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z treściami rozwiązanych zadań oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy
S-3Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczone pozytywnie dwa kolokwia i egzamin pisemny na ocenę dostateczną
3,5
4,0
4,5
5,0