Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom informacji dotyczących budowy materii, nazewnictwo i własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych oraz procesów chemicznych zachodzących z udziałem substancji chemicznych. Omówienie występowania i przemain substancji chemicznych w środowisku. Przedstawienie zasad i sposobów wykonywania obliczeń chemicznych. Prezentacja podstaw teoretycznych podstawowych technik analitycznych.
C-2Przekazanie studentom informacji dotyczących zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowych technik analizy jakościowej i ilosciowej. Zapoznanie studentów z obsługą urządzeń laboratoryjnych stosowanych do wykonywania oznaczeń przewidzianych programem zajęć laboratoryjnych. Wykonanie przez studentów, pracujących indywidualnie i w zespołach, analiz przewidzianych programem zajęć. Kształtowanie umiejetności opracowywania wyników analiz i precyzowania wniosków z uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, spektrofotometria absorpcyjna VIS, analiza miareczkowa, pehametria. Oznaczenie twardości ogólnej i wapniowej wody. Oznaczenie utlenialności.20
30
wykłady
T-W-1Przedstawienie celów, zakresu i sposobu organizacji zajęć. Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Układ okresowy pierwiastków chemicznych.2
T-W-2Zasady nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych- Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne. Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Analiza miareczkowa.4
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). Strącanie - identyfikacja soli.4
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Spektrofotometria absorbcyjna VIS.8
T-W-5Kwasowość, zasadowość i twardość wody. Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.4
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Nazewnictwo podstawowych grup zwiazków organicznych. Węglowodory alifatyczne i aromatyczne, węglowodory cykliczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, węglowodory heterocykliczne, węglowodory halogenowane, węglowodany, alkohole, aldehydy, etery, ketony, fenole, kwasy karboksylowe, estry, aminy, aminokwasy, tłuszcze - właściwości i występowanie w środowisku. Zasady oznaczeń typu ChZT (utlenialność).8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych ćwiczeń30
A-L-3Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.24
A-L-4Zaliczenie zagadnień objętych programem zajęć laboratoryjnych6
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu27
A-W-4Egzamin pisemny3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez krótkie sprawdziany przed przystąpieniem do wykonywania poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań zawierających podstawowe informacje o wykonanych analizach, wartości zmierzone, przeliczenie wyników i wnioski.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz jakościowych bezpośrednio podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/08_W01
Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań oraz umie zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny. Student potrafi scharakteryzować nieorganiczne i organiczne zwiazki chemiczne i okreslić ich podstawowe właściwości.
IS_1A_W01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/08_U01
Student umie wykonać podstawowe obliczenia stechiometryczne i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. Student opanował podstawowe zasady, indywidualnej i zespołowej, w pracy w laboratorium i umie je zastosować podczas wykonywania analiz. Student posiada umiejętność obsługi podstawowego sprzetu i aparoatury laboratoryjnej. Student nabył umiejętność analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. Student ma umiejętność wyrażania i oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
IS_1A_U04C-2T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/08_K01
Student, zapoznał się z postępem wiedzy w zakresie chemii i rozumie potrzebę ciągłego jej uzupełniania. Student, pracując w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołu oraz wpływ wiedzy innych członków zespołu na uzyskiwane wyniki.
IS_1A_K01, IS_1A_K04C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1, S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/08_W01
Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań oraz umie zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny. Student potrafi scharakteryzować nieorganiczne i organiczne zwiazki chemiczne i okreslić ich podstawowe właściwości.
2,0
3,0Student przystąpił do egzaminu. W arkuszu egzaminacyjnym obejmującym pytania otwarte, testowe i obliczeniowe z zakresu materiału objętego wykładami uzyskał minimum 40% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/08_U01
Student umie wykonać podstawowe obliczenia stechiometryczne i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. Student opanował podstawowe zasady, indywidualnej i zespołowej, w pracy w laboratorium i umie je zastosować podczas wykonywania analiz. Student posiada umiejętność obsługi podstawowego sprzetu i aparoatury laboratoryjnej. Student nabył umiejętność analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. Student ma umiejętność wyrażania i oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
2,0
3,0Student wykonał wszystkie ćwiczenia laboratoryjne przewidziane w programie zajęć. Z każdego, z krótkich sprawdzianów przed wykonaniem ćwiczenia, uzyskał co najmniej 3 punkty (na 6 możiwych). Wykonał poprawnie (ocenione na co najmniej 3 punkty w skali 6 punktowej) sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń. Student poprawnie identyfikuje aniony i kationy w otrzymanych próbach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/08_K01
Student, zapoznał się z postępem wiedzy w zakresie chemii i rozumie potrzebę ciągłego jej uzupełniania. Student, pracując w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołu oraz wpływ wiedzy innych członków zespołu na uzyskiwane wyniki.
2,0
3,0Student przystąpił do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i uzyskał z nich ocenę co najmniej 3,0. Student przystapił do zaliczenia materiału wykładowego i uzyskał ocenę co najmniej 3,0.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
  2. Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
  3. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
  4. Patrick G., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, 1
  5. Instrukcje wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Literatura dodatkowa

  1. M. Gibczyńska, S. Stankowski, J. Mazur, L. Lewandowska, Badanie zawartości kadmu oraz odczynu w podłożach wykonanych z popiołów fluidalnych lub gleby w połączeniu z osadami ściekowymi, słomą i preparatem EM-1), Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Agricultura, Alimentaria, Piscaria et Zootechnica, Szczecin, 2013, Tom: 302(25)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów10
T-L-2Analiza ilościowa, spektrofotometria absorpcyjna VIS, analiza miareczkowa, pehametria. Oznaczenie twardości ogólnej i wapniowej wody. Oznaczenie utlenialności.20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie celów, zakresu i sposobu organizacji zajęć. Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Układ okresowy pierwiastków chemicznych.2
T-W-2Zasady nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych- Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne. Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Analiza miareczkowa.4
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). Strącanie - identyfikacja soli.4
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Spektrofotometria absorbcyjna VIS.8
T-W-5Kwasowość, zasadowość i twardość wody. Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.4
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Nazewnictwo podstawowych grup zwiazków organicznych. Węglowodory alifatyczne i aromatyczne, węglowodory cykliczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, węglowodory heterocykliczne, węglowodory halogenowane, węglowodany, alkohole, aldehydy, etery, ketony, fenole, kwasy karboksylowe, estry, aminy, aminokwasy, tłuszcze - właściwości i występowanie w środowisku. Zasady oznaczeń typu ChZT (utlenialność).8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych ćwiczeń30
A-L-3Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.24
A-L-4Zaliczenie zagadnień objętych programem zajęć laboratoryjnych6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu27
A-W-4Egzamin pisemny3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/08_W01Student posiada umiejętność opisu zachodzących reakcji chemicznych za pomocą równań oraz umie zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny. Student potrafi scharakteryzować nieorganiczne i organiczne zwiazki chemiczne i okreslić ich podstawowe właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom informacji dotyczących budowy materii, nazewnictwo i własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych oraz procesów chemicznych zachodzących z udziałem substancji chemicznych. Omówienie występowania i przemain substancji chemicznych w środowisku. Przedstawienie zasad i sposobów wykonywania obliczeń chemicznych. Prezentacja podstaw teoretycznych podstawowych technik analitycznych.
Treści programoweT-W-5Kwasowość, zasadowość i twardość wody. Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Nazewnictwo podstawowych grup zwiazków organicznych. Węglowodory alifatyczne i aromatyczne, węglowodory cykliczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, węglowodory heterocykliczne, węglowodory halogenowane, węglowodany, alkohole, aldehydy, etery, ketony, fenole, kwasy karboksylowe, estry, aminy, aminokwasy, tłuszcze - właściwości i występowanie w środowisku. Zasady oznaczeń typu ChZT (utlenialność).
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). Strącanie - identyfikacja soli.
T-W-2Zasady nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych- Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne. Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Analiza miareczkowa.
T-W-1Przedstawienie celów, zakresu i sposobu organizacji zajęć. Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Układ okresowy pierwiastków chemicznych.
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Spektrofotometria absorbcyjna VIS.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przystąpił do egzaminu. W arkuszu egzaminacyjnym obejmującym pytania otwarte, testowe i obliczeniowe z zakresu materiału objętego wykładami uzyskał minimum 40% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/08_U01Student umie wykonać podstawowe obliczenia stechiometryczne i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych. Student opanował podstawowe zasady, indywidualnej i zespołowej, w pracy w laboratorium i umie je zastosować podczas wykonywania analiz. Student posiada umiejętność obsługi podstawowego sprzetu i aparoatury laboratoryjnej. Student nabył umiejętność analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. Student ma umiejętność wyrażania i oceny jakości otrzymywanych wyników analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom informacji dotyczących zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowych technik analizy jakościowej i ilosciowej. Zapoznanie studentów z obsługą urządzeń laboratoryjnych stosowanych do wykonywania oznaczeń przewidzianych programem zajęć laboratoryjnych. Wykonanie przez studentów, pracujących indywidualnie i w zespołach, analiz przewidzianych programem zajęć. Kształtowanie umiejetności opracowywania wyników analiz i precyzowania wniosków z uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-5Kwasowość, zasadowość i twardość wody. Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Nazewnictwo podstawowych grup zwiazków organicznych. Węglowodory alifatyczne i aromatyczne, węglowodory cykliczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, węglowodory heterocykliczne, węglowodory halogenowane, węglowodany, alkohole, aldehydy, etery, ketony, fenole, kwasy karboksylowe, estry, aminy, aminokwasy, tłuszcze - właściwości i występowanie w środowisku. Zasady oznaczeń typu ChZT (utlenialność).
T-W-2Zasady nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych- Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne. Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Analiza miareczkowa.
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Spektrofotometria absorbcyjna VIS.
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, spektrofotometria absorpcyjna VIS, analiza miareczkowa, pehametria. Oznaczenie twardości ogólnej i wapniowej wody. Oznaczenie utlenialności.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez krótkie sprawdziany przed przystąpieniem do wykonywania poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz jakościowych bezpośrednio podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań zawierających podstawowe informacje o wykonanych analizach, wartości zmierzone, przeliczenie wyników i wnioski.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonał wszystkie ćwiczenia laboratoryjne przewidziane w programie zajęć. Z każdego, z krótkich sprawdzianów przed wykonaniem ćwiczenia, uzyskał co najmniej 3 punkty (na 6 możiwych). Wykonał poprawnie (ocenione na co najmniej 3 punkty w skali 6 punktowej) sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń. Student poprawnie identyfikuje aniony i kationy w otrzymanych próbach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/08_K01Student, zapoznał się z postępem wiedzy w zakresie chemii i rozumie potrzebę ciągłego jej uzupełniania. Student, pracując w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołu oraz wpływ wiedzy innych członków zespołu na uzyskiwane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom informacji dotyczących zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowych technik analizy jakościowej i ilosciowej. Zapoznanie studentów z obsługą urządzeń laboratoryjnych stosowanych do wykonywania oznaczeń przewidzianych programem zajęć laboratoryjnych. Wykonanie przez studentów, pracujących indywidualnie i w zespołach, analiz przewidzianych programem zajęć. Kształtowanie umiejetności opracowywania wyników analiz i precyzowania wniosków z uzyskanych wyników.
C-1Przekazanie studentom informacji dotyczących budowy materii, nazewnictwo i własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych oraz procesów chemicznych zachodzących z udziałem substancji chemicznych. Omówienie występowania i przemain substancji chemicznych w środowisku. Przedstawienie zasad i sposobów wykonywania obliczeń chemicznych. Prezentacja podstaw teoretycznych podstawowych technik analitycznych.
Treści programoweT-W-5Kwasowość, zasadowość i twardość wody. Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Ogniwa galwaniczne. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujace korozje. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozją.
T-W-6Wstęp do chemii organicznej – informacje podstawowe. Nazewnictwo podstawowych grup zwiazków organicznych. Węglowodory alifatyczne i aromatyczne, węglowodory cykliczne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, węglowodory heterocykliczne, węglowodory halogenowane, węglowodany, alkohole, aldehydy, etery, ketony, fenole, kwasy karboksylowe, estry, aminy, aminokwasy, tłuszcze - właściwości i występowanie w środowisku. Zasady oznaczeń typu ChZT (utlenialność).
T-W-3Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). Strącanie - identyfikacja soli.
T-W-2Zasady nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych- Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne. Skala elektroujemnosci pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Analiza miareczkowa.
T-W-1Przedstawienie celów, zakresu i sposobu organizacji zajęć. Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Układ okresowy pierwiastków chemicznych.
T-W-4Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczen Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Spektrofotometria absorbcyjna VIS.
T-L-1Analiza jakościowa reakcje charakterystyczne dla kationów i anionów
T-L-2Analiza ilościowa, spektrofotometria absorpcyjna VIS, analiza miareczkowa, pehametria. Oznaczenie twardości ogólnej i wapniowej wody. Oznaczenie utlenialności.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez krótkie sprawdziany przed przystąpieniem do wykonywania poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz jakościowych bezpośrednio podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań zawierających podstawowe informacje o wykonanych analizach, wartości zmierzone, przeliczenie wyników i wnioski.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przystąpił do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i uzyskał z nich ocenę co najmniej 3,0. Student przystapił do zaliczenia materiału wykładowego i uzyskał ocenę co najmniej 3,0.
3,5
4,0
4,5
5,0