Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)
Sylabus przedmiotu Selected cultural issues - art and history of Szczecin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Economics | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Selected cultural issues - art and history of Szczecin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Kultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Kotla <sk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | General knowledge of the history and art of Szczecin and the cities of Western Pomerania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C1. Providing humanistic content complementing student's technical education. |
C-2 | C2 Getting familiar with the content related to Szczecin's history, art and culture from the beginning of its creation to the present day. |
C-3 | C3 Getting familiar with the content related to history, art and culture of the cities of the West Pomeranian Voivodship from their beginnings to the present day. |
C-4 | C4 Awakening, developing and forming a sense of belonging to the place where we live. Selected cultural issues - Szczecin in art |
C-5 | C5 Visiting and getting to know monuments, institutions and exhibitions important for our city and voivodship. |
C-6 | C6 Developing skills in preparation and presentation of a multimedia presentation providing an overview and discussion on the selected monument, event from the history of Szczecin or the student's place of origin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | History and art of Szczecin from the 10th century to the 17th century | 2 |
T-W-2 | History and art of Szczecin from the 18th century to 1945. | 2 |
T-W-3 | History of the selected cultural institutions in Szczecin at the turn of the 19th and 20th century. | 2 |
T-W-4 | Musical traditions of Szczecin of the 19th and 20th century. | 2 |
T-W-5 | Visual arts and architecture of Szczecin. | 3 |
T-W-6 | Trails of historical Szczecin. | 2 |
T-W-7 | Trails of Western Pomerania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in the classes. | 15 |
A-W-2 | Preparation for classes, reading the assigned literature, preparation for the test preparation of a multimedia presentation, participation in the exhibition. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Introductory method: informational lecture,story, description, anecdote, explanation and clarification. |
M-2 | Problem-focused method: seminar. |
M-3 | Activity method:staging. |
M-4 | Expository method: film, multimedia presentation combined with experience. |
M-5 | Programmed methods: using a computer or a CD/DVD player. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Evaluation of knowledge of the history and art of Szczecin is conducted by the lecturer through dialogue with the student in order to adjust the teaching to the level of the student in order to achieve the assumed effects of interest in the knowledge given by the lecturer and acquisition of this knowledge to the highest possible extent. Course credit is given on the basis of a multimedia presentation prepared by the student, referring to a selected monument of Szczecin, the historical aspect of the city or the town/city of origin of the student, as well as on the lecture attendance record. Summary assessment: the assessment given upon the completion of the course, summarizing the results of the student's work. |
S-2 | Ocena formująca: Summary assessment: the assessment given upon the completion of the course, summarizing the results of the student's work. |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A10_K01 E_1A_A10_K01 The student is aware of the importance of the knowledge of the history and art of Szczecin and Western Pomerania in shaping the sense of belonging to the place where the student lives. | E_1A_K07, E_1A_K09 | — | C-4, C-2, C-3, C-5, C-6, C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-4, M-2, M-1, M-5, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A10_K01 E_1A_A10_K01 The student is aware of the importance of the knowledge of the history and art of Szczecin and Western Pomerania in shaping the sense of belonging to the place where the student lives. | 2,0 | |
3,0 | The student is aware of the importance of the knowledge of the history and art of Szczecin and Western Pomerania in shaping the sense of belonging to the place where the student lives. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kazimierz Kozłowski, Jerzy Podralski, Gryfici, Książęta Pomorza Zachodniego, KAW, Szczecin, 1985, ISBN: 83-03-00530-8
- Praca zbiorowa Władztwo Książąt Pomorskich, Władztwo Książąt Pomorskich, KAW, Szczecin, 1986
- Tadeusz Białecki Lucyna Turek-Kwiatkowska, Szczecin stary i nowy, Szczecińskie Towarzystwo Kultury, Szczecin, 1991
- Cezary Domalski, Napoleoński Szczecin 1806-1813, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009, ISBN 978-83-61805-05-2
- Roman Czejarek, Szczecin przełomu wieków, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 2008, ISBN 978-83-61253-31-0
- Arkadiusz Kozaczuk, Przemiany Szczecina, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-924983-7-7
- Stefan Kownas, Czesław Piskorski, Szczecin-miasto parków i zieleni, PWN, Poznań, 1958
- Roman Tesze, Niektóre realia szczecińskie w latach III Rzeszy, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009
- Seria wydawnicza, Zeszyty Szczecińskie, Wyd. PUBLISHER’S, Szczecin, 2005, ISBN 83-89029-16-2
- Karolina Kuciapa, 30 Lat Opery na Zamku, Wyd. Opera na Zamku, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-909715-1
- Zdzisław Sośnicki, 40 lat teatrów dramatycznych Szczecina, KAW, Szczecin, 1985, ISBN 83-03-01190-1
- Kazimierz Kozłowski, Życie kulturalne Szczecina w latach 1945-1980, KAW, Szczecin, 1984
Literatura dodatkowa
- Magazyn, Sedina.pl magazyn, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009, ISBN 978-83-924983-6-0
- Portale internetowe, www.staryszczecin.cba.pl /www.sedina.pl /www.stettin.czejarek.pl, 2011