Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Historia myśli ekonomicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia myśli ekonomicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikro i makroekonomii. Podstawowa wiedza z zakresu historii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.2
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.2
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.2
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.3
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.2
T-A-6Neoinstytucjionalizm.3
T-A-7Monetaryzm.4
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej2
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.1
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.2
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.2
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.1
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.2
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa2
T-W-8Ekonomia podaży1
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań1
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
A-A-3Analiza literatury.10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.14
A-A-5Udział w konsultacjach dotyczących przygotowania prezentacji na zadany temat.1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe20
A-W-3Przygotowanie eseju w formie pisemnej na zadany temat14
A-W-4Udział w konsultacjach dotyczących przygotowania eseju1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opowiadanie.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B2_W01
Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w róznych epokach historycznych.
E_2A_W01, E_2A_W02C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3, S-4, S-5
E_2A_B2_W02
Student potrafi przedstawić podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
E_2A_W01, E_2A_W04, E_2A_W13C-4T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3, S-4, S-5
E_2A_B2_W03
Student potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach.
E_2A_W03, E_2A_W13C-3T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B2_U01
Student umie formułować podstawowe założenia najważniejszych doktryn ekonomicznych z róznych epok historycznych.
E_2A_U01, E_2A_U02C-2, C-1, C-4T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3, S-4, S-5
E_2A_B2_U02
Student potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym.
E_2A_U21, E_2A_U02C-2, C-3, C-1, C-4T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3, S-4, S-5
E_2A_B2_U03
Student posiada umiejętność formułowania poglądów nt. podstawowych doktryn ekonomicznych i uwarunkowań ich powstawania w formie pisemnej.
E_2A_U13C-2, C-3, C-1, C-4T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-5S-1, S-4, S-5
E_2A_B2_U04
Student umie prezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
E_2A_U14C-2, C-3, C-1, C-4T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B2_K01
Student potrafi dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki.
E_2A_K09C-3T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-2, M-1, M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3, S-4, S-5
E_2A_B2_K02
Student potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
E_2A_K05C-2, C-3, C-1, C-4T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-3, M-4, M-5S-2, S-1, S-3, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B2_W01
Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w róznych epokach historycznych.
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w róznych epokach historycznych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
E_2A_B2_W02
Student potrafi przedstawić podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych założeń najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie przedstawić podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
E_2A_B2_W03
Student potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach.
2,0Student nawet w elementarnym zakresie nie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach.
3,0Student w elementarnym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student w podstawowym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B2_U01
Student umie formułować podstawowe założenia najważniejszych doktryn ekonomicznych z róznych epok historycznych.
2,0Student nie umie formułować podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
3,0Student ma ograniczoną umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student ma umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
4,5Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych objętych programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
5,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, wykraczajac niekiedy poza zagadnienia objęte programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
E_2A_B2_U02
Student potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym.
2,0Student nawet w elementarnym zakresie nie potrafi analizować ewolucji poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym.
3,0Student w elementarnym zakresie potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student ma umiejętność analizowania ewolucji poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym , przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student ma samodzielną umiejętność analizowania ewolucji poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym.
4,5Student samodzielnie potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym, w odnieseniu do całości materiału; wypowiada się ten temat swobodnie.
5,0Student samodzielnie potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym, w odnieseniu do całości materiału oraz wyjkraczajać poza obowiązujacy materiał; wypowiada się ten temat swobodnie.
E_2A_B2_U03
Student posiada umiejętność formułowania poglądów nt. podstawowych doktryn ekonomicznych i uwarunkowań ich powstawania w formie pisemnej.
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie formułować poglądów nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie formułować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie formułować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie formułować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, w ramach materiału objętego programem, wykorzystując literaturę.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, wykraczając przy tym poza materiał objęty programem; wykorzystuje w tym celu samodzielnie dobraną literaturę.
E_2A_B2_U04
Student umie prezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
2,0Student nie umie nawet w elementarnym zakresie zaprezentować poglądów nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
3,0Student umie w elementarnym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student umie w podstawowym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student umie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat z zakresu zagadnień objętych programem, przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne, z prezentacją multimedialną.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać teamt, wykraczając przy tym poza zasadniczy program; przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne z prezentacją multimedialną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_B2_K01
Student potrafi dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki.
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie dostrzec związków między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie na podstawowym poziomie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki.
4,5Student potrafi samodzielnie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, w ramach programu przedmiotu.
5,0Student potrafi samodzielnie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, wykraczając poza materiał przedmiotu.
E_2A_B2_K02
Student potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0Student nie potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w średnim stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,5Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami.
5,0Student potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu oraz wykraczajać poza ten program; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami i ciekawością poznawczą.

Literatura podstawowa

  1. R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa, 2019
  2. R. Cameron, Neal L., Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Ksiązka i Wiedza, Warszawa, 2006
  3. H. Landreth, D.C. Colander, Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  4. W. Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  5. A. Roncaglia, A Brief History of Economic Thought, Cambridge University Press, Cambridge, 2017

Literatura dodatkowa

  1. M. Blaug, Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. R. Luchinger, 12 ikon ekonomii od Smitha do Stiglitza, Studio Emka, Warszawa, 2007
  3. D. Wojnarski, Powszechna historia gospodarcza, Potext, Warszawa, 2004
  4. Myszczyszyn J., Wykorzystanie analizy kliometrycznej w ocenie wpływu kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2019
  5. A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2015
  6. J. M. Keynes, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa, 2020, Wyd. 3.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.2
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.2
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.2
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.3
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.2
T-A-6Neoinstytucjionalizm.3
T-A-7Monetaryzm.4
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej2
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.1
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.2
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.2
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.1
T-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.2
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa2
T-W-8Ekonomia podaży1
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań1
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat.5
A-A-3Analiza literatury.10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.14
A-A-5Udział w konsultacjach dotyczących przygotowania prezentacji na zadany temat.1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe20
A-W-3Przygotowanie eseju w formie pisemnej na zadany temat14
A-W-4Udział w konsultacjach dotyczących przygotowania eseju1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_W01Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w róznych epokach historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w róznych epokach historycznych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować czynniki kształtujące poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_W02Student potrafi przedstawić podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych założeń najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie przedstawić podstawowe założenia najważniejszych ortodoksyjnych i heterodoksyjnych doktryn ekonomicznych. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe ortodoksyjne i heterodoksyjne doktryny ekonomiczne. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_W03Student potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nawet w elementarnym zakresie nie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach.
3,0Student w elementarnym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student w podstawowym zakresie potrafi zidentyfikować zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe. W stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował prawie cały materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie. W stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. Opanował cały materiał programowy, przyswoił dokładnie zasadnicze treści programowe . W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Wypowiedzi są poprawne i swobodne.
5,0Student potrafi zależności między realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekonomiczną w różnych stuleciach. W zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy. W stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się pewnie, swobodnie i posługuje się prawidłowym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_U01Student umie formułować podstawowe założenia najważniejszych doktryn ekonomicznych z róznych epok historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie formułować podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
3,0Student ma ograniczoną umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student ma umiejętność formułowania podstawowych założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych.
4,5Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych objętych programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
5,0Student ma samodzielną umiejętność formułowania założeń najważniejszych doktryn ekonomicznych, wykraczajac niekiedy poza zagadnienia objęte programem i swobodnie się na ten temat wypowiada.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_U02Student potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nawet w elementarnym zakresie nie potrafi analizować ewolucji poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym.
3,0Student w elementarnym zakresie potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student ma umiejętność analizowania ewolucji poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym , przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student ma samodzielną umiejętność analizowania ewolucji poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym.
4,5Student samodzielnie potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym, w odnieseniu do całości materiału; wypowiada się ten temat swobodnie.
5,0Student samodzielnie potrafi analizować ewolucję poglądów ekonomicznych w ujęciu historycznym, w odnieseniu do całości materiału oraz wyjkraczajać poza obowiązujacy materiał; wypowiada się ten temat swobodnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_U03Student posiada umiejętność formułowania poglądów nt. podstawowych doktryn ekonomicznych i uwarunkowań ich powstawania w formie pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U13Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie formułować poglądów nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie formułować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie formułować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie formułować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, w ramach materiału objętego programem, wykorzystując literaturę.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy nt. doktryn ekonomicznych w formie pisemnej, wykraczając przy tym poza materiał objęty programem; wykorzystuje w tym celu samodzielnie dobraną literaturę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_U04Student umie prezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-A-7Monetaryzm.
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie nawet w elementarnym zakresie zaprezentować poglądów nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
3,0Student umie w elementarnym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student umie w podstawowym zakresie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student umie zaprezentować poglądy nt. historii myśli ekonomicznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat z zakresu zagadnień objętych programem, przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne, z prezentacją multimedialną.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać teamt, wykraczając przy tym poza zasadniczy program; przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne z prezentacją multimedialną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_K01Student potrafi dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-2Opowiadanie.
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium pisemnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie dostrzec związków między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie na podstawowym poziomie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki.
4,5Student potrafi samodzielnie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, w ramach programu przedmiotu.
5,0Student potrafi samodzielnie dostrzec związki między realiami historyczno-społecznymi i ekonomicznymi danej epoki a poglądami ekonomicznymi ludzi tej epoki, wykraczając poza materiał przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_B2_K02Student potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami mikro-i makroekonomicznymi życia gospodarczego na przestrzeni wieków, od starożytności do współczesności.
C-3Zrozumienie przez studenta związków pomiędzy realiami społeczno-historycznymi i gospodarczymi a myślą ekononomiczną w różnych epokach.
C-1Zrozumienie przez studenta czynników kształtujących poglądy ekonomiczne w różnych epokach historycznych.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami najważniejszych doktryn ekonomicznych.
Treści programoweT-W-6Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.
T-W-8Ekonomia podaży
T-W-9Teoria racjonalnych oczekiwań
T-W-10Współczesna myśl ekonomiczna.
T-W-3Epoka średniowiecza w rozwoju myśli ekonomicznej.
T-W-4Preklasycy i fizjokratyzm.
T-W-2Myśl ekonomiczna w starożytnym Rzymie.
T-W-1Wprowadzenie do historii myśli ekonomicznej
T-W-5Klasyczna myśl ekonomiczna - pozostali przedstawiciele.
T-W-7System ekonomiczny J.M. Keynesa
T-A-7Monetaryzm.
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe
T-A-1Myśl ekonomiczna w starożytnej Grecji.
T-A-4Marginalizm i szkoła lozańska.
T-A-6Neoinstytucjionalizm.
T-A-2Merkantylizm jako doktryna gospodarcza Europy w epoce renesansu.
T-A-3Klasyczna myśl ekonomiczna - A. Smith i D. Ricardo.
T-A-5Thorstein Veblen jako przedstawiciel heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja.
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
M-5Esej na zadany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z przygotowania się do bieżących zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena z eseju.
S-3Ocena formująca: Ocena z prezentacji na zadany temat.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie samodzielnie poszukiwać wiedzy i w średnim stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,5Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami.
5,0Student potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy w ramach obowiazującego programu oraz wykraczajać poza ten program; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, kierując się przy tym zainteresowaniami i ciekawością poznawczą.