Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość i rewizja finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sprawozdawczość i rewizja finansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość rachunkowści finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdań finansowych i ich rewizji, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów
C-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sprawozdawczość finansowa4
T-A-2Specyfika rewizji sprawozdań finansowych6
T-A-3Szacowanie ryzyka2
T-A-4Ustalanie istotności2
T-A-5Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Zasady sporządzania sprawozdań finansowych2
T-W-2Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych2
T-W-3Biegły rewident jako podmiot badający sprawozdanie finansowe2
T-W-4Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego2
T-W-5Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych2
T-W-6Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego2
T-W-7Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych2
T-W-8Zaliczenie zagadnień z wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/7_W01
Ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W08, E_2A_W09C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/7_U01
Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U02, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/7_K01
Sstudent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
E_2A_K01, E_2A_K02C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/7_W01
Ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
3,0Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 60%
3,5Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 70%
4,0Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 80%
4,5Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 90%
5,0Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/7_U01
Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
3,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 60%
3,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 70%
4,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 80%
4,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 90%
5,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/7_K01
Sstudent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzać ocenę wyników i wskazywać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.
  2. Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym1, Dz.U. 2020 r., poz. 1415
  3. Polska Izba Biegłych Rewidentów, www.pibr.org.pl
  4. Krajowe standardy wykonywania zawodu, www.pibr.org.pl, 2011
  5. Walińska E. red., Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Meritum, Warszawa, 2019
  6. Olchowicz I., Tłaczała A., Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015
  7. ., Krajowe Standardy Rewizji Finansowej, KIBR, 2011
  8. W. Gabrusewicz (red.), Audyt sprawozdań finansowych, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kodeks etyki IFAC
  2. ., Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej i Kontroli Jakości, IAASB (IFAC), Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, 2010, angielska wersja 2009
  3. K. Winiarska, Audyt finansowy, PWE, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sprawozdawczość finansowa4
T-A-2Specyfika rewizji sprawozdań finansowych6
T-A-3Szacowanie ryzyka2
T-A-4Ustalanie istotności2
T-A-5Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady sporządzania sprawozdań finansowych2
T-W-2Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych2
T-W-3Biegły rewident jako podmiot badający sprawozdanie finansowe2
T-W-4Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego2
T-W-5Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych2
T-W-6Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego2
T-W-7Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych2
T-W-8Zaliczenie zagadnień z wykładu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/7_W01Ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdań finansowych i ich rewizji, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów
C-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.
Treści programoweT-A-3Szacowanie ryzyka
T-A-2Specyfika rewizji sprawozdań finansowych
T-A-1Sprawozdawczość finansowa
T-A-4Ustalanie istotności
T-W-2Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych
T-W-1Zasady sporządzania sprawozdań finansowych
T-W-3Biegły rewident jako podmiot badający sprawozdanie finansowe
T-W-4Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego
T-W-5Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych
T-W-7Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych
T-W-6Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami
3,0Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 60%
3,5Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 70%
4,0Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 80%
4,5Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 90%
5,0Student ma wiedzę z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w conajmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/7_U01Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdań finansowych i ich rewizji, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów
C-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.
Treści programoweT-A-3Szacowanie ryzyka
T-A-2Specyfika rewizji sprawozdań finansowych
T-A-1Sprawozdawczość finansowa
T-A-4Ustalanie istotności
T-W-2Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych
T-W-1Zasady sporządzania sprawozdań finansowych
T-W-3Biegły rewident jako podmiot badający sprawozdanie finansowe
T-W-4Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego
T-W-5Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych
T-W-7Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych
T-W-6Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy
3,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 60%
3,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 70%
4,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 80%
4,5Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 90%
5,0Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/7_K01Sstudent posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdań finansowych i ich rewizji, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów
C-2Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego.
Treści programoweT-A-3Szacowanie ryzyka
T-A-2Specyfika rewizji sprawozdań finansowych
T-A-1Sprawozdawczość finansowa
T-A-4Ustalanie istotności
T-W-2Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych
T-W-3Biegły rewident jako podmiot badający sprawozdanie finansowe
T-W-4Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego
T-W-5Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych
T-W-7Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych
T-W-6Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzać ocenę wyników i wskazywać inne możliwości