Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka regionalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o funkcjonowaniu państwa, samorzadu terytorialnego i gospodarki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego |
C-2 | Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach |
C-3 | Wiedza o źródłach finansowania rozwoju regionów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projekty możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych. | 3 |
T-A-2 | Wybrane teorie rozwoju regionalnego. | 3 |
T-A-3 | Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. | 3 |
T-A-4 | Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. | 3 |
T-A-5 | Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów. | 3 |
T-W-2 | Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Polsce i Europie. Euroregiony. | 4 |
T-W-3 | Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu. | 3 |
T-W-4 | Zarządzanie rozwojem regionu. | 2 |
T-W-5 | Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - opracowanie zadan zleconych przez prowadzącego zajecia | 40 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C3_W01 Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej. | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W09, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
E_1A_C3_W02 Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski | E_1A_W02, E_1A_W05 | — | C-2 | T-W-1, T-A-4 | M-1 | S-2, S-3 |
E_1A_C3_W03 Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W11, E_1A_W14, E_1A_W15 | — | C-3 | T-A-2, T-A-4 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C3_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski | E_1A_U02, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U16, E_1A_U10, E_1A_U17 | — | C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1, S-3 |
E_1A_C3_U02 Posiada umiejętność identyfikacji i analizy elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw | E_1A_U04, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20 | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C3_K02 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia. | E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-A-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C3_W01 Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu opanował podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki regionalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_C3_W02 Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_C3_W03 Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | 2,0 | Nie opanował podstawowego materiału programu gospodarki regionalnej |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować wybrane inicjatywy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C3_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_C3_U02 Posiada umiejętność identyfikacji i analizy elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować elementy potencjału gospodarczego regionu; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C3_K02 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej |
3,0 | Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i gospodarki krajowej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Strzelecki Zb. (red.)q, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
- PAWEŁ DAHLKE, SAMORZĄD TERYTORIALNY W PROCESIE KSZTAŁTOWANIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO REGIONU, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2017
- Pod redakcją Elżbiety Sobczak, Regionalne i lokalne uwarunkowania rozwoju gospodarki Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocład, 2020
Literatura dodatkowa
- Agnieszka Brelik, Wpływ procesów globalizacji na rozwój turystyki, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołeka, 2014