Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych | ||
Specjalność | Handel zagraniczny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii. |
W-2 | Umiejętności: analizy finansowej i planowania strategicznego |
W-3 | Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności. | 1 |
T-A-2 | Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji. | 1 |
T-A-3 | Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. | 1 |
T-A-4 | Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki. | 2 |
T-A-5 | Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. | 1 |
T-A-6 | Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych. | 2 |
T-A-7 | Typologia koncepcji konkurencyjności. | 1 |
T-A-8 | Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw. | 2 |
T-A-9 | Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm. | 2 |
T-A-10 | Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów. | 2 |
T-A-11 | Metody oceny konkurencyjności kraju. | 2 |
T-A-12 | Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia końcowego. | 72 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informacja wprowadzająca |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Grupy dyskusyjne |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/5_W01 Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów. | E_1A_W03 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/5_U01 Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów. | E_1A_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/5_K01 Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów. | E_1A_K04, E_1A_K06 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/5_W01 Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/5_U01 Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów. | 2,0 | Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. |
3,0 | Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
3,5 | Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
4,0 | Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
4,5 | Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. | |
5,0 | Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/5_K01 Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów. | 2,0 | Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. |
3,0 | Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
3,5 | Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
4,0 | Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
4,5 | Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. | |
5,0 | Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw. |
Literatura podstawowa
- Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
- Grzegorczyk W., Krawiec W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2019
Literatura dodatkowa
- Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000
- praca zbiorowa, Internet a zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2019