Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Strategie finansowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Strategie finansowe | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mikroekonomii. |
W-2 | Znajomość makroekonomii. |
W-3 | Znajomość podstaw finansów przedsiębiorstw. |
W-4 | Znajomość analizy finansowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących ryzyka działalnośći przedsiębiorstwa i jego otoczenia. |
C-2 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. |
C-4 | Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa. |
C-5 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących strategii finansowych przedsiębiorstwa. |
C-6 | Student powinien nabyć umiejętności podejmowania bieżących i strategicznych decyzji w przedsiębiorstwie. |
C-7 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza strategii finansowania działalności - ujęcie sytuacyjne | 2 |
T-L-2 | Koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie. | 2 |
T-L-3 | Modelowanie struktury kapitału w przedsiębiorstwie. | 4 |
T-L-4 | Struktura kapitału a wartość przedsiębiorstwa. Optymalizacja struktury kapitału. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie strategii finnasowania dzialalności w przedsiębiorstwie. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka strategii finansowania. | 1 |
T-W-3 | Planowanie stretegiczne a planowanie finnasowe. | 1 |
T-W-4 | Zarządzanie kapitałem obrotowym netto w przedsiębiorstwie. | 1 |
T-W-5 | Narządzia oceny strategii finansowania dzialalności z uwzględneniem dźwifni finnasowej, operacyjnej i połączonej. Strategia płynności finansowej. | 1 |
T-W-6 | Polityka wypłaty dywidendy w strategii finnasowawej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-W-7 | Elementy inżynierii finansowej. | 1 |
T-W-8 | Strategie płynności finansowej. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 5 |
A-L-2 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 9 |
A-L-3 | Rozwiązywanie zadań. | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Zajęcia multimedialne. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/9_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | E_1A_W10 | — | C-2, C-3, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_D11/9_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | E_1A_W11 | — | C-3, C-6, C-5 | T-L-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_D11/9_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | E_1A_W12 | — | C-4, C-2, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/9_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | E_1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D11/9_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | E_1A_U06, E_1A_U21 | — | C-4, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/9_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | E_1A_K01 | — | C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/9_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat składników majątku przedsiębiorstwa ani na temat sposobów zarządzania nimi. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów. |
3,0 | Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów. | |
3,5 | Student posiada wiedze na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 68-75% punktów. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiebiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania nimi, określanai ich znaczenia dla działalności przedsiebiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. Z testu uzyskał 76-83% punktów. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. Z testu uzyskał 84-91% punktów. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów. | |
E_1A_D11/9_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa. | |
E_1A_D11/9_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/9_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 60-67% punktów. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 68-75% punktów. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 76-83% punktów. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał 84-91% punktów. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów. | |
E_1A_D11/9_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Z testu uzyskał poniżej 60% punktów. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 60-67% punktów. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. Z testu uzyskał 68-75% punktów. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. Z testu uzyskał 76-83% punktów. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał 84-91% punktów. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. Z testu uzyskał conajmniej 92% punktów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/9_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Bień, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2005
- G. Michalska, Strategie finansowe przedsiębiorstw, ODDK, Gdańsk, 2009
- B. Kołosowska, A. Tokarski, M. Tokarski, E. Chojnacka, Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006
- M. Sierpińska, D. Wędzki, Zarządzanie płynnością przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2007
- A. Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa. Strategie i instrumenty, PWE, Warszawa, 2011
- ŁUKASIK G. BŁACH J. RED., STRATEGIE FINANSOWE PRZEDSIĘBIORSTWA WOBEC ZMIAN NA RYNKU KAPITAŁOWYM, CEDEWU, 2016
- ŁUKASIK G. BŁACH J. RED., STRATEGIE FINANSOWE PRZEDSIĘBIORSTWA WOBEC ZMIAN NA RYNKU KAPITAŁOWYM, CEDEWU, 2016
Literatura dodatkowa
- A. Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2010
- J. Grzywacz, Kapitał w przedsiębiorstwie i jego struktura, SGH, Warszawa, 2008
- M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
- J. Fryc, J. Jaworski, red., Współczesne przedsiębiorstwo. Zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu, WSB, Gdańsk, 2009
- pod red. J. Fryc, J. Jaworski, Współczesne przedsiębiorstwo. Zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu, WSB, Gdańsk, 2009
- M. Hamrol, Analiza przedsiębiorstwa - ujęcie sytuacyjne, AE w Poznaniu, Poznań, 2005
- J. Ickiewicz, Pozyskiwanie, koszt i struktura kapitału w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa, 2004