Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Kontrola i audyt wewnętrzny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kontrola i audyt wewnętrzny
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej i podstaw prawa.
W-2Znajomość podstaw rachunkowości finansowej i wyceny bilansowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
C-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
C-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu2
T-A-2Planowanie zadania audytowego2
T-A-3Identyfikacja ryzyka2
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki2
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu1
9
wykłady
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej1
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej1
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych1
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego2
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym2
T-W-6Realizacja zadania audytowego2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa9
A-A-2Przygotowanie do zajęć - interpretacja rozporządzenia MF w sprawie przeprowadzenia i udokumentowania audytu wewnętrznego oraz innych aktów prawnych10
A-A-3Rozwiązywanie zadań problemowych36
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury11
A-W-3przygotowanie do zajęć10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/08_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
Z_1A_W10, Z_1A_W04, Z_1A_W03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3, S-2
Z_1A_D3/08_W02
Zna procedury audytu wewnętrznego
Z_1A_W13, Z_1A_W09, Z_1A_W07C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-6, T-W-3M-4, M-3, M-1S-3, S-2
Z_1A_D3/08_W03
Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
Z_1A_W09, Z_1A_W08, Z_1A_W07C-2, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/08_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego
Z_1A_U16, Z_1A_U01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-4, M-1S-3, S-2
Z_1A_D3/08_U02
Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego
Z_1A_U14, Z_1A_U04, Z_1A_U01C-3T-A-3, T-A-5, T-A-4M-4, M-1S-3, S-2
Z_1A_D3/08_U03
Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
Z_1A_U06, Z_1A_U02, Z_1A_U04C-2, C-4T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/08_K01
Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
Z_1A_K03, Z_1A_K08, Z_1A_K07C-4, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/08_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
Z_1A_D3/08_W02
Zna procedury audytu wewnętrznego
2,0Brak znajomości procedur audytu wewnętrznego
3,0Minimalna wiedza z zakresu procedur audytu wewnętrznego
3,5Zanojomość części procedur audytu wewnętrznego
4,0Dobra znajomość procedur audytu wewnętrznego
4,5Dobra znajomość i umiejętność stosowania procedur audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka.
5,0Student zna istotę i zakres audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka. Potrafi określić w jakich warunkach i w jakich jednostkach może być prowadzony audyt wewnętrzny.
Z_1A_D3/08_W03
Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
2,0Brak znajomość procedur audytu wewnętrznego.
3,0Student zna zakres audytu wewnętrznego i zna różnice pomiędzy kontrolą wewnętrzną a audytem wewnętrznym.
3,5Student interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego.
4,0Student dobrze interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego.
4,5Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi stosować metody audytu wewnętrznego.
5,0Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi samodzielnie stosować metody audytu wewnętrznego, analizować materiały źródłowe i formułować wnioski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/08_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,5Student umie określać obszary stosowania audytu wewnętrznego a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
Z_1A_D3/08_U02
Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego
2,0Student nie potrafi wyodrębnić obszarów ryzyka ani posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi stosować wybrane metody i techniki audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze wyodrębnia obszary ryzyka i posługuje się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
4,5Student potrafi ocenić czynniki ryzyka i samodzielnie przeprowadzić analizę ryzyka.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się metodami i technikami audytu wewnętrznego.
Z_1A_D3/08_U03
Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
2,0Student nie posiada umiejętności oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/08_K01
Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
2,0Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką.
3,0Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką.
3,5Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,0Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,5Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.
5,0Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T., Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2013
  2. Winiarska K., Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowania, Difin, Warszawa, 2019
  3. red. Joanna Przybylska, Auyt wewnętrzny w sektorze finansów publicznych, CeDeWu, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie MF, Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 w sprawie autytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i jego przeprowadzeniu, Dz. U. 2018, poz. 506, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu2
T-A-2Planowanie zadania audytowego2
T-A-3Identyfikacja ryzyka2
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki2
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej1
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej1
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych1
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego2
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym2
T-W-6Realizacja zadania audytowego2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa9
A-A-2Przygotowanie do zajęć - interpretacja rozporządzenia MF w sprawie przeprowadzenia i udokumentowania audytu wewnętrznego oraz innych aktów prawnych10
A-A-3Rozwiązywanie zadań problemowych36
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2czytanie wskazanej literatury11
A-W-3przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
T-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_W02Zna procedury audytu wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
T-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
M-3Metoda sytuacyjna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości procedur audytu wewnętrznego
3,0Minimalna wiedza z zakresu procedur audytu wewnętrznego
3,5Zanojomość części procedur audytu wewnętrznego
4,0Dobra znajomość procedur audytu wewnętrznego
4,5Dobra znajomość i umiejętność stosowania procedur audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka.
5,0Student zna istotę i zakres audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka. Potrafi określić w jakich warunkach i w jakich jednostkach może być prowadzony audyt wewnętrzny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_W03Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
Treści programoweT-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
M-3Metoda sytuacyjna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomość procedur audytu wewnętrznego.
3,0Student zna zakres audytu wewnętrznego i zna różnice pomiędzy kontrolą wewnętrzną a audytem wewnętrznym.
3,5Student interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego.
4,0Student dobrze interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego.
4,5Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi stosować metody audytu wewnętrznego.
5,0Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi samodzielnie stosować metody audytu wewnętrznego, analizować materiały źródłowe i formułować wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_U01Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U16Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
T-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,5Student umie określać obszary stosowania audytu wewnętrznego a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_U02Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-A-3Identyfikacja ryzyka
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyodrębnić obszarów ryzyka ani posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi stosować wybrane metody i techniki audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze wyodrębnia obszary ryzyka i posługuje się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
4,5Student potrafi ocenić czynniki ryzyka i samodzielnie przeprowadzić analizę ryzyka.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się metodami i technikami audytu wewnętrznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_U03Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
Treści programoweT-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
M-3Metoda sytuacyjna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_K01Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Z_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
C-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką.
3,0Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką.
3,5Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,0Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,5Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.
5,0Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.