Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i wiedzy o środowisku przyrodniczym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
C-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska1
T-K-2Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady1
T-K-3Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.1
T-K-4Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska1
T-K-5Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady1
T-K-6Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych1
T-K-7Energia odnawialna a bezpieczeństwo energetyczne gminy. Technologie energii odnawialnej.1
T-K-8Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.1
T-K-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem1
9
wykłady
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego1
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami1
T-W-3Energia odnawialna w Polsce na tle unii Europejskiej. Energia odnawialna od strony ekonomicznej1
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś1
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta1
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska1
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej1
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych1
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 140011
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przegląd wskazanej literatury10
A-K-3przygotowanie do zajęć10
A-K-4przygotowanie do sprawdzianu10
A-K-5wyszukiwanie informacji na portalach internetowych12
A-K-6Konsultacje9
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przegląd wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na portalach internetowych6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/11_W01
Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego
Z_1A_W04, Z_1A_W06C-1T-K-1, T-K-8, T-K-9, T-W-7, T-W-6, T-W-9M-1S-3
Z_1A_D1/11_W02
Zna instrumenty polityki ekologicznej
Z_1A_W03C-3T-K-8, T-K-2, T-W-1, T-W-6M-3, M-2S-1
Z_1A_D1/11_W03
Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
Z_1A_W04, Z_1A_W01C-2T-K-1, T-K-3, T-K-9, T-W-6, T-W-9, T-W-5M-1S-3
Z_1A_D1/11_W04
Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
Z_1A_W04, Z_1A_W02C-1T-K-4, T-K-6, T-K-5, T-K-2, T-K-3, T-W-6M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/11_U01
Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
Z_1A_U02C-1, C-3T-K-8, T-W-1, T-W-9M-3, M-2S-1
Z_1A_D1/11_U02
Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
Z_1A_U01C-3T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-2S-3
Z_1A_D1/11_U03
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
Z_1A_U02, Z_1A_U04, Z_1A_U21C-4, C-3T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-W-7, T-W-1, T-W-6M-3S-2
Z_1A_D1/11_U04
Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
Z_1A_U12, Z_1A_U03C-4T-K-6, T-K-7, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/11_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
Z_1A_K05, Z_1A_K06C-4T-K-6, T-K-2, T-K-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-8M-3S-2
Z_1A_D1/11_K02
Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
Z_1A_K08, Z_1A_K06C-3T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-9, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-8M-2S-3
Z_1A_D1/11_K03
Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
Z_1A_K08, Z_1A_K05, Z_1A_K02C-4T-K-4, T-K-5, T-K-8, T-K-2, T-K-9, T-W-1, T-W-5M-3S-2
Z_1A_D1/11_K04
Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
Z_1A_K03, Z_1A_K05C-3T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-W-6M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/11_W01
Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego
2,0nie potrafi charakteryzować systemów zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
3,5słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,0dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
Z_1A_D1/11_W02
Zna instrumenty polityki ekologicznej
2,0nie zna instrumentów polityki ekologicznej
3,0bardzo słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
3,5słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
4,0dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
4,5dość dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
5,0bardzo dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
Z_1A_D1/11_W03
Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
2,0nie potrafi opisać działalności organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,0bardzo słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,5słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,0dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,5dośc dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
5,0bardzo dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
Z_1A_D1/11_W04
Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
2,0nie potrafi wyjaśnić działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,0bardzo słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,5słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,0dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,5dość dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
5,0bardzo dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/11_U01
Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
2,0nie potrafi analizować znaczenia barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
3,5słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,0dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,5dośc dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
Z_1A_D1/11_U02
Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
2,0nie potrafi ocenić znaczenia ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,0bardzo słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,5słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,0dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,5dośc dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
5,0bardzo dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
Z_1A_D1/11_U03
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
2,0nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,0posiada bardzo słabe umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,5posiada słabą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,0posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,5posiada dośc dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
5,0posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
Z_1A_D1/11_U04
Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
2,0nie potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,5słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,5dość umiejętnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
5,0bardzo umiejetnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/11_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,0bardzo słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,5raczej chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
Z_1A_D1/11_K02
Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
2,0nie zachowuje obiektywizmu w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,0bardzo słabo potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,5słabo zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,0dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,5dość umiejętnie zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
5,0bardzo dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
Z_1A_D1/11_K03
Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
2,0nie potrafi działać i podejmować decyzji na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,5słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,0dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
Z_1A_D1/11_K04
Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
2,0nie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,5słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,0chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,5dość chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2006
  2. Cieciura M.,Czaja-Cieszyńska H., Filipiak B.,Niewęgłowski A., Szczypa P., Rachunek kosztów w ochronie środowiska, CeDeWu, Warszawa, 2010
  3. Zbierska J. (red.), Zrównoważone gospodarowanie energią i odpadami w aspekcie zmian klimatu, Wydawnictwo Uniewrsytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Beck C.H., Leksykon ochrony środowiska, Wyd. C.H.Beck, 2009
  2. Lipiński A.:, Podstawy prawne ochrony środowiska, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska1
T-K-2Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady1
T-K-3Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.1
T-K-4Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska1
T-K-5Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady1
T-K-6Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych1
T-K-7Energia odnawialna a bezpieczeństwo energetyczne gminy. Technologie energii odnawialnej.1
T-K-8Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.1
T-K-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego1
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami1
T-W-3Energia odnawialna w Polsce na tle unii Europejskiej. Energia odnawialna od strony ekonomicznej1
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś1
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta1
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska1
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej1
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych1
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 140011
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przegląd wskazanej literatury10
A-K-3przygotowanie do zajęć10
A-K-4przygotowanie do sprawdzianu10
A-K-5wyszukiwanie informacji na portalach internetowych12
A-K-6Konsultacje9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przegląd wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na portalach internetowych6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W01Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
Treści programoweT-K-1Finansowanie ochrony środowiska
T-K-8Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-K-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi charakteryzować systemów zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
3,5słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,0dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W02Zna instrumenty polityki ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-8Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-K-2Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna instrumentów polityki ekologicznej
3,0bardzo słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
3,5słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
4,0dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
4,5dość dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
5,0bardzo dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W03Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
Treści programoweT-K-1Finansowanie ochrony środowiska
T-K-3Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-K-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisać działalności organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,0bardzo słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,5słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,0dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,5dośc dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
5,0bardzo dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W04Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
Treści programoweT-K-4Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-6Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych
T-K-5Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-2Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady
T-K-3Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyjaśnić działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,0bardzo słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,5słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,0dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,5dość dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
5,0bardzo dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U01Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-8Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować znaczenia barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
3,5słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,0dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,5dośc dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U02Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić znaczenia ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,0bardzo słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,5słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,0dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,5dośc dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
5,0bardzo dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U03Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-4Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska
T-K-2Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady
T-K-3Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,0posiada bardzo słabe umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,5posiada słabą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,0posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,5posiada dośc dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
5,0posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U04Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U12Potrafi określić oczekiwania rynku
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
Treści programoweT-K-6Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych
T-K-7Energia odnawialna a bezpieczeństwo energetyczne gminy. Technologie energii odnawialnej.
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,5słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,5dość umiejętnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
5,0bardzo umiejetnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K01Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
Treści programoweT-K-6Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych
T-K-2Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady
T-K-3Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,0bardzo słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,5raczej chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K02Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-5Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska
T-K-3Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-K-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zachowuje obiektywizmu w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,0bardzo słabo potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,5słabo zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,0dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,5dość umiejętnie zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
5,0bardzo dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K03Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
Treści programoweT-K-4Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-5Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-8Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-K-2Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady
T-K-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi działać i podejmować decyzji na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,5słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,0dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K04Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Z_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-4Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-5Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru + zadanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,5słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,0chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,5dość chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska