Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu prawa pracy i kultury organizacyjnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim2
T-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy1
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne1
T-K-4Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia.2
T-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe. Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych3
9
wykłady
T-W-1Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego. Kapitał intelektualny i jego ochrona.2
T-W-2Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich2
T-W-3Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.2
T-W-4Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej2
T-W-5Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1udzial w konwersatoriach9
A-K-2przygotowanie do zaliczenia12
A-K-3studiowanie wskazanej literatury9
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przygotowania do wykładów9
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
M-3Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-4Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/06_W01
Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
Z_1A_W03, Z_1A_W05C-1T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2
Z_1A_D1/06_W02
Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych.
Z_1A_W13, Z_1A_W03C-1T-K-2, T-K-1, T-K-3M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/06_U01
Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
Z_1A_U04, Z_1A_U03C-1T-W-3, T-W-2M-1S-2
Z_1A_D1/06_U02
Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim.
Z_1A_U11, Z_1A_U08C-1T-K-1, T-W-5M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/06_K01
Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
Z_1A_K08, Z_1A_K05, Z_1A_K01C-1T-K-1, T-K-3, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/06_W01
Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D1/06_W02
Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych.
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/06_U01
Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D1/06_U02
Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim.
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/06_K01
Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować jedynie kilka podstawowych zadań w działach personalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Domański R, Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa, 1993
  2. Kożuch B., Inwestowanie w kapitał ludzki a rozwój gospodarczy, Sesja IV, Przedsiębiorczość i konkurencyjność, Zeszyt 12, Warszawa, 1998
  3. Sajkiewicz A., Zasoby ludzkie w firmie, Warsztaty menedżerskie, Warszawa, 2008
  4. Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Wyszkowska Z., Kapitał ludzki jako czynnik warunkujący jakość funkcjonowania urzędu gminy, Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2006
  2. Komisja Nauk Rolniczych i Leśnych, Kapitał ludzki a rozwój obszarów wiejskich, Acta agraria et silvestria, seies Agraria, PAN Oddział Krakowie, Kraków, 2003

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim2
T-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy1
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne1
T-K-4Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia.2
T-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe. Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego. Kapitał intelektualny i jego ochrona.2
T-W-2Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich2
T-W-3Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.2
T-W-4Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej2
T-W-5Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1udzial w konwersatoriach9
A-K-2przygotowanie do zaliczenia12
A-K-3studiowanie wskazanej literatury9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przygotowania do wykładów9
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_W01Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-W-4Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej
T-W-1Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego. Kapitał intelektualny i jego ochrona.
Metody nauczaniaM-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_W02Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne
Metody nauczaniaM-4Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_U01Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-W-3Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.
T-W-2Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_U02Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
T-W-5Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.
Metody nauczaniaM-3Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-4Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_K01Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne
T-W-5Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.
T-W-4Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej
T-W-3Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.
T-W-2Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich
Metody nauczaniaM-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować jedynie kilka podstawowych zadań w działach personalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0