Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Ukształtowanie umiejętności planowania czasu, kosztów i zasobów projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zakres projektu5
T-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów4
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie2
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów4
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.2
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.4
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu4
T-W-4Organizacja zespołu projektowego2
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie dokumentacji projektu i przygotowanie prezentacji28
A-L-3Przygotowanie do dyskusji na temat opracowanego projektu13
A-L-4Konsultacje w sprawie opracowywanego projektu4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Metody programowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z etapów opracowywanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Dyskusja na temat przygotowanego projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
Z_1A_W04, Z_1A_W15, Z_1A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U03C-3, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1M-3S-2, S-1
Z_1A_C11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U15C-3, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-3M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Z_1A_K04, Z_1A_K05C-3, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
2,0
3,0Student charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wysocki R.K., Efektywne zarzadzanie projektami, Helion, Gliwice, 2017, 8
  2. Karbownik A., Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo: Politechnika Śląska, Katowice, 2017
  3. Klimek K., Stankiewicz-Mróz A., Pietras P., Szczepańczyk M., Pietras A., Lendzion J., Penc-Pietrzak I, Zarządzanie projektami. Podręcznik przyszłego PMA, CEDEWU, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Pawlak M., Zarządzanie projektami, PWN, Warszawa, 2006, ibuk libra

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zakres projektu5
T-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów4
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie2
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.2
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.4
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu4
T-W-4Organizacja zespołu projektowego2
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie dokumentacji projektu i przygotowanie prezentacji28
A-L-3Przygotowanie do dyskusji na temat opracowanego projektu13
A-L-4Konsultacje w sprawie opracowywanego projektu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna działania podejmowane w ramach etapów procesu zarządzania projektami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
Treści programoweT-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.
T-W-2Ustalanie zakresu i działań w projekcie. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.
T-W-5Zarządzanie ryzykiem i portfelem projektów
T-W-4Organizacja zespołu projektowego
T-W-3Diagram sieci projektu, monitorowanie i zakończenie projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie
T-L-1Zakres projektu
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dyskusja na temat przygotowanego projektu
S-1Ocena formująca: Oceny z etapów opracowywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dyskusja na temat przygotowanego projektu
S-1Ocena formująca: Oceny z etapów opracowywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności planowania czasu, kosztów i zasobów projektu
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie
T-L-1Zakres projektu
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dyskusja na temat przygotowanego projektu
S-1Ocena formująca: Oceny z etapów opracowywanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0