Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Czujniki fotoniczne i systemy światłowodowe w automatyce i robotyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Czujniki fotoniczne i systemy światłowodowe w automatyce i robotyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Błażej Jabłoński <Blazej.Jablonski@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki w zakresie optyki falowej i fizyki atomowej. |
W-2 | Zna podstawy inżynierii materiałowej. |
W-3 | Zna metody opracowywania wyników pomiarów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej oraz zasad działania czujników fotonicznych. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności doboru i wykorzystania czujników fotonicznych i systemów światłowodwych w praktyce inżynierskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne i wprowadzające. Omówienie zasad BHP na laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Światłowodowy natężeniowy czujnik odbiciowy. | 2 |
T-L-3 | Światłowodowy natężeniowy czujnik transmisyjny. | 2 |
T-L-4 | Czujnik pirometryczny. | 2 |
T-L-5 | Światłowodowy czujnik interferometryczny. | 2 |
T-L-6 | Badanie bariery optoelektronicznej. | 2 |
T-L-7 | Optyczny pomiar prędkości obrotowej. | 2 |
T-L-8 | Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy fotoniki. | 4 |
T-W-2 | Podstawy techniki światłowodowej. | 4 |
T-W-3 | Rodzaje i zasady działania czujników fotonicznych. | 4 |
T-W-4 | Zastosowania czujników fotonicznych i systemów światłowodowych w automatyce i robotyce. | 2 |
T-W-5 | Sprawdzian zaliczający. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów. | 9 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczającego. | 4 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 9 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 12 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykład. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Sprawdziany pisemne zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O05-2_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie zasad działania, konstrukcji i zastosowań czujników fotonicznych i systemów światłowodowych wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki. | AR_1A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O05-2_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki, optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej do zrozumienia zasad działania czujników fotonicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach automatyki i robotyki. | AR_1A_U02, AR_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O05-2_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie zasad działania, konstrukcji i zastosowań czujników fotonicznych i systemów światłowodowych wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O05-2_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki, optoelektroniki, fotoniki i techniki światłowodowej do zrozumienia zasad działania czujników fotonicznych oraz zaprojektowania prostego układu optoelektronicznego do zastosowania w systemach automatyki i robotyki. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Literatura podstawowa
- Mirosław Karpierz, Podstawy fotoniki, Wydawnictw Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Z. Kaczmarek, Światłowodowe czujniki i przetworniki pomiarowe, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2006
- K. Booth, S. Hill, Optoelektronika, WKiŁ, Warszawa, 2001
- Adam Majewski, Podstawy techniki światłowodowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
- B. Ziętek, Optoelektronika, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2004
Literatura dodatkowa
- F.T.S. Yu, Fiber Optic Sensor, Marcel Dekker Inc, New York, 2002
- Jan Petykiewicz, Podstawy fizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989
- Praca zbiorowa pod red. A. Opilskiego, Laboratorium optoelektroniki światłowodowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002