Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania operacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami stosowanymi w obszarze badań operacyjnych. |
C-2 | Student uzyskał wiedzę z zakresu badań operacyjnych, w tym z zakresu programowania dynamicznego, liniowego i sieciowego. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami harmonogramowania zadań. |
C-4 | Nabycie umiejętności rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich z obaszru badań operacyjnych stosując poznane metody optymalizacyjne. |
C-5 | Nabycie umiejętności projektowania harmonogramu działań prowadzącego do realizacji postawionego zadania technologicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie planu realizacji przedsięwzięcia z zastosowaniem poznanych metod. | 4 |
T-P-2 | Implementacja wybranego algorytmu do rozwiązania zadania optymalizacji dyskretnej. | 10 |
T-P-3 | Programowanie dynamiczne. | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do badań operacyjnych. | 2 |
T-W-2 | Metody programowania sieciowego. | 3 |
T-W-3 | Złożoność obliczeniowa problemów optymalizacji. | 2 |
T-W-4 | Analiza czasowo kosztowa harmonogramu. | 2 |
T-W-5 | Elementy programowania dynamicznego. | 2 |
T-W-6 | Programowanie całkowitoliczbowe. | 2 |
T-W-7 | Zagadnienia transportowe i teoria kolejek. Modele symulacyjne. | 3 |
T-W-8 | Programowanie w warunkach ryzyka i niepewności. | 2 |
T-W-9 | Sterowanie systemami masowej obsługi. | 2 |
T-W-10 | Metody heurystyczne stosowane w badaniach operacyjnych. | 3 |
T-W-11 | Elementy teorii gier i programowania wielokryterialnego. | 2 |
T-W-12 | Metoda podziału i ograniczeń. | 3 |
T-W-13 | Zastosowanie sztucznej inteligencji w badaniach operacyjnych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-P-2 | Wykonanie przydzielonych problemów projektowych. | 24 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zajęć, uzupełnienie treści wykładów oraz przygotowanie się do egzaminu. | 26 |
56 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | metoda programowana polegająca na napisaniu programu realizującego wybrany algorytm |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania projektów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie projektu na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C19b_W03 Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego. | AR_1A_W11 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-5 | M-1 | S-4, S-2 |
AR_1A_C31.2_W01 Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji stosowanych w obszarze badań operacyjnych. | AR_1A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-13, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-6 | M-1 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C19b_U01 Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych. | AR_1A_U22 | — | — | C-5 | T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C19b_W03 Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 91% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
AR_1A_C31.2_W01 Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji stosowanych w obszarze badań operacyjnych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 91% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C19b_U01 Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 91% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Literatura podstawowa
- T.Sawik, Badania operacyjne dla inżynierów zarządzania, Wyd. AGH, Kraków, 1998
- Z. Bubnicki, Podstawy informatycznych systemów zarządzania, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1993
- Z. Banaszak, W. Muszyński, Systemy elastycznej automatyzacji dyskretnych procesów przemysłowych, Wyd. Pol. Wr, Wrocław, 1991
- Z. Jędrzejczak, J. Skrzypek, K. Kukuła, A. Walkosz, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2005
- Tadeusz Mikulczyński, Automatyzacja procesów produkcyjnych. Metody modelowania procesów dyskretnych i programowania sterowania, WNT, Warszawa, 2009
- Maciej Nowak, Interaktywne wielokryterialne wspomaganie decyzji w warunkach ryzyka: metody i zastosowania, Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice, 2008
- Cormen Thomas H., Leiserson Charles E., Rivest Ronald L, Clifford Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
- N. Deo, Teoria grafów i jej zastosowania w technice i informatyce, PWN, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- Tadeusz Czachórski, Modele kolejkowe w ocenie efektywności sieci i systemów komputerowych, Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999
- S. Walukiewicz, Programowanie dyskretne, PWN, Warszawa, 1986
- R. S. Garfinkel, G. L. Nemhauser, Programowanie całkowitoliczbowe, PWN, Warszawa, 1978