Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Grafika CAD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika CAD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 27 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii informatycznych, wiadomości z zakresu matematyki i geometrii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami graficznego odwzorowania konstrukcji.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia rysunkowej dokumentacji technicznej zawierającej schematy elektryczne, z wykorzystaniem grafiki komputerowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności rysowania połączeń oraz schematów elektrycznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności wykorzystania narzędzi CAD (AutoCad, SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D.
C-5Ukształtowanie umiejętności tworzenia rysunków wykonawczych części maszynowych z wykorzystaniem narzędzi CAD.
C-6Ukształtowanie kompetencji działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Wprowadzenie do AutoCAD.1
T-L-2Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy AutoCAD 1: tworzenie, edycja, wyodrębnianie danych rysunkowych, import obiektów 2D.2
T-L-3Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 2: tworzenie i edycja bloków rysunkowych.1
T-L-4Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 3: tworzenie schematów elektrycznych.1
T-L-5Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 4: tworzenie planów instalacji elektrycznych.1
T-L-6Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 5: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych-wstęp do modelowania bryłowego 3D.1
T-L-7Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 6: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.2
T-L-8Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 7: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.1
T-L-9Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 8: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.2
T-L-10Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy SolidWorks 1: tworzenie, edycja i import obiektów 2D.1
T-L-11Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 2: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych.2
T-L-12Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 3: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.3
T-L-13Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 4: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.1
T-L-14Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 5: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.2
T-L-15Opracowanie rysunku technicznego/wykonawczego - praca własna.5
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
27
wykłady
T-W-1Znormalizowane elementy rysunku technicznego. Rzutowanie prostokątne i aksonometryczne.1
T-W-2Przedstawianie konstrukcji i elementów maszynowych poprzez widoki, przekroje. Uproszczenia rysunkowe.1
T-W-3Wymiarowanie elementów maszynowych. Tolerowanie wymiarów liniowych, kształtu i położenia. Pasowania w budowie maszyn.1
T-W-4Elementy rysunku elektrycznego-plany, schematy.2
T-W-5Podstawy posługiwania się narzędziami grafiki komputerowej. Zastosowanie oprogramowania AutoCAD w działalności inżynierskiej.2
T-W-6Zastosowanie oprogramowania SolidWorks w działalności inżynierskiej.1
T-W-7Rysunki wykonawcze części oraz rysunki złożeniowe zespołów maszynowych.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.27
A-L-2Przygotowanie do zajęć oraz sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.24
51
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu całego cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B04_W01
Student zna i rozumie graficzne odwzorowanie konstrukcji poprzez rzutowanie prostokątne i aksonometryczne z wykorzystaniem widoków i przekrojów rysunkowych oraz zna zasady wymiarowania i oznaczania tolerancji wymiarów.
EL_1A_W11C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-6M-1S-1
EL_1A_B04_W02
Student zna i rozumie połączenia oraz schematy elektryczne.
EL_1A_W10, EL_1A_W11C-2, C-1T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B04_U01
Student potrafi rysować połączenia oraz schematy elektryczne.
EL_1A_U08, EL_1A_U12C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-16M-2S-2
EL_1A_B04_U02
Student potrafi wykorzystać grafikę komputerową (AutoCAD/SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D.
EL_1A_U08, EL_1A_U12C-4T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-15, T-L-16M-2S-2
EL_1A_B04_U03
Student potrafi sporządzić rysunek wykonawczy danej części maszynowej.
EL_1A_U08, EL_1A_U12C-5T-L-9, T-L-14, T-L-15, T-L-16M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B04_K01
Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
EL_1A_K01C-6T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B04_W01
Student zna i rozumie graficzne odwzorowanie konstrukcji poprzez rzutowanie prostokątne i aksonometryczne z wykorzystaniem widoków i przekrojów rysunkowych oraz zna zasady wymiarowania i oznaczania tolerancji wymiarów.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
EL_1A_B04_W02
Student zna i rozumie połączenia oraz schematy elektryczne.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B04_U01
Student potrafi rysować połączenia oraz schematy elektryczne.
2,0Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
EL_1A_B04_U02
Student potrafi wykorzystać grafikę komputerową (AutoCAD/SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D.
2,0Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
EL_1A_B04_U03
Student potrafi sporządzić rysunek wykonawczy danej części maszynowej.
2,0Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B04_K01
Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
2,0Student nie podejmuje działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej.
3,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej.
3,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać przykład.
5,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać konkretne przykłady.

Literatura podstawowa

  1. Michel K, Sapiński T, Czytam rysunek techniczny, WSiP, Warszawa, 1999, szóste
  2. Otto F., Otto E., Podręcznik geometrii wykreślnej, WNT, Warszawa, 2000
  3. Dobrzański T., Rysunek Techniczny Maszynowy, WNT, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Pikoń A., Pierwsze kroki AutoCAD 2009 PL, Helion, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Wprowadzenie do AutoCAD.1
T-L-2Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy AutoCAD 1: tworzenie, edycja, wyodrębnianie danych rysunkowych, import obiektów 2D.2
T-L-3Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 2: tworzenie i edycja bloków rysunkowych.1
T-L-4Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 3: tworzenie schematów elektrycznych.1
T-L-5Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 4: tworzenie planów instalacji elektrycznych.1
T-L-6Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 5: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych-wstęp do modelowania bryłowego 3D.1
T-L-7Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 6: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.2
T-L-8Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 7: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.1
T-L-9Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 8: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.2
T-L-10Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy SolidWorks 1: tworzenie, edycja i import obiektów 2D.1
T-L-11Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 2: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych.2
T-L-12Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 3: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.3
T-L-13Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 4: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.1
T-L-14Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 5: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.2
T-L-15Opracowanie rysunku technicznego/wykonawczego - praca własna.5
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znormalizowane elementy rysunku technicznego. Rzutowanie prostokątne i aksonometryczne.1
T-W-2Przedstawianie konstrukcji i elementów maszynowych poprzez widoki, przekroje. Uproszczenia rysunkowe.1
T-W-3Wymiarowanie elementów maszynowych. Tolerowanie wymiarów liniowych, kształtu i położenia. Pasowania w budowie maszyn.1
T-W-4Elementy rysunku elektrycznego-plany, schematy.2
T-W-5Podstawy posługiwania się narzędziami grafiki komputerowej. Zastosowanie oprogramowania AutoCAD w działalności inżynierskiej.2
T-W-6Zastosowanie oprogramowania SolidWorks w działalności inżynierskiej.1
T-W-7Rysunki wykonawcze części oraz rysunki złożeniowe zespołów maszynowych.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.27
A-L-2Przygotowanie do zajęć oraz sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.24
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B04_W01Student zna i rozumie graficzne odwzorowanie konstrukcji poprzez rzutowanie prostokątne i aksonometryczne z wykorzystaniem widoków i przekrojów rysunkowych oraz zna zasady wymiarowania i oznaczania tolerancji wymiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W11Ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji sieci i instalacji niskiego napięcia oraz instalacji oświetleniowych a także zna techniki oraz oprogramowanie wykorzystywane przy projektowaniu instalacji, zna języki opisu elementów składowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia rysunkowej dokumentacji technicznej zawierającej schematy elektryczne, z wykorzystaniem grafiki komputerowej.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami graficznego odwzorowania konstrukcji.
Treści programoweT-W-5Podstawy posługiwania się narzędziami grafiki komputerowej. Zastosowanie oprogramowania AutoCAD w działalności inżynierskiej.
T-W-2Przedstawianie konstrukcji i elementów maszynowych poprzez widoki, przekroje. Uproszczenia rysunkowe.
T-W-3Wymiarowanie elementów maszynowych. Tolerowanie wymiarów liniowych, kształtu i położenia. Pasowania w budowie maszyn.
T-W-1Znormalizowane elementy rysunku technicznego. Rzutowanie prostokątne i aksonometryczne.
T-W-7Rysunki wykonawcze części oraz rysunki złożeniowe zespołów maszynowych.
T-W-6Zastosowanie oprogramowania SolidWorks w działalności inżynierskiej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B04_W02Student zna i rozumie połączenia oraz schematy elektryczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W10Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia działania podstawowych układów automatyki
EL_1A_W11Ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji sieci i instalacji niskiego napięcia oraz instalacji oświetleniowych a także zna techniki oraz oprogramowanie wykorzystywane przy projektowaniu instalacji, zna języki opisu elementów składowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia rysunkowej dokumentacji technicznej zawierającej schematy elektryczne, z wykorzystaniem grafiki komputerowej.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami graficznego odwzorowania konstrukcji.
Treści programoweT-W-5Podstawy posługiwania się narzędziami grafiki komputerowej. Zastosowanie oprogramowania AutoCAD w działalności inżynierskiej.
T-W-4Elementy rysunku elektrycznego-plany, schematy.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B04_U01Student potrafi rysować połączenia oraz schematy elektryczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U12Potrafi zaprojektować instalację elektryczną i oświetleniową przy użyciu programów CAD oraz - w przypadku wykrycia błędów - przeprowadzić ich diagnozę, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia rysunkowej dokumentacji technicznej zawierającej schematy elektryczne, z wykorzystaniem grafiki komputerowej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Wprowadzenie do AutoCAD.
T-L-2Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy AutoCAD 1: tworzenie, edycja, wyodrębnianie danych rysunkowych, import obiektów 2D.
T-L-3Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 2: tworzenie i edycja bloków rysunkowych.
T-L-4Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 3: tworzenie schematów elektrycznych.
T-L-5Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 4: tworzenie planów instalacji elektrycznych.
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu całego cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B04_U02Student potrafi wykorzystać grafikę komputerową (AutoCAD/SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U12Potrafi zaprojektować instalację elektryczną i oświetleniową przy użyciu programów CAD oraz - w przypadku wykrycia błędów - przeprowadzić ich diagnozę, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności wykorzystania narzędzi CAD (AutoCad, SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D.
Treści programoweT-L-6Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 5: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych-wstęp do modelowania bryłowego 3D.
T-L-7Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 6: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.
T-L-8Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 7: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.
T-L-10Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy SolidWorks 1: tworzenie, edycja i import obiektów 2D.
T-L-11Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 2: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych.
T-L-12Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 3: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.
T-L-13Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 4: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.
T-L-15Opracowanie rysunku technicznego/wykonawczego - praca własna.
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu całego cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B04_U03Student potrafi sporządzić rysunek wykonawczy danej części maszynowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U12Potrafi zaprojektować instalację elektryczną i oświetleniową przy użyciu programów CAD oraz - w przypadku wykrycia błędów - przeprowadzić ich diagnozę, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności tworzenia rysunków wykonawczych części maszynowych z wykorzystaniem narzędzi CAD.
Treści programoweT-L-9Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 8: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.
T-L-14Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 5: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.
T-L-15Opracowanie rysunku technicznego/wykonawczego - praca własna.
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu całego cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B04_K01Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie kompetencji działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej.
Treści programoweT-W-5Podstawy posługiwania się narzędziami grafiki komputerowej. Zastosowanie oprogramowania AutoCAD w działalności inżynierskiej.
T-W-2Przedstawianie konstrukcji i elementów maszynowych poprzez widoki, przekroje. Uproszczenia rysunkowe.
T-W-3Wymiarowanie elementów maszynowych. Tolerowanie wymiarów liniowych, kształtu i położenia. Pasowania w budowie maszyn.
T-W-4Elementy rysunku elektrycznego-plany, schematy.
T-W-1Znormalizowane elementy rysunku technicznego. Rzutowanie prostokątne i aksonometryczne.
T-W-7Rysunki wykonawcze części oraz rysunki złożeniowe zespołów maszynowych.
T-W-6Zastosowanie oprogramowania SolidWorks w działalności inżynierskiej.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Wprowadzenie do AutoCAD.
T-L-2Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy AutoCAD 1: tworzenie, edycja, wyodrębnianie danych rysunkowych, import obiektów 2D.
T-L-3Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 2: tworzenie i edycja bloków rysunkowych.
T-L-4Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 3: tworzenie schematów elektrycznych.
T-L-5Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 4: tworzenie planów instalacji elektrycznych.
T-L-6Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 5: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych-wstęp do modelowania bryłowego 3D.
T-L-7Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 6: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.
T-L-8Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 7: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.
T-L-9Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 8: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.
T-L-10Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy SolidWorks 1: tworzenie, edycja i import obiektów 2D.
T-L-11Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 2: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych.
T-L-12Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 3: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D.
T-L-13Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 4: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych.
T-L-14Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 5: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego.
T-L-15Opracowanie rysunku technicznego/wykonawczego - praca własna.
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej.
3,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej.
3,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać przykład.
5,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać konkretne przykłady.