Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych działań na zmiennych logicznych
W-2Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
C-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.2
T-L-2Edycja i uruchomienie na sterowniku SIMATIC S7-1200 prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi2
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu2
T-L-4Automat schodowy2
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic2
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi2
T-L-7Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym2
T-L-8Edycja i uruchomienie na sterowniku Mitsubishi FX2N prostego programu sterowania dyskretnego2
T-L-9Obsługa przycisku stopu awaryjnego2
T-L-10Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek4
T-L-11Sterowanie pracą komory suszalniczej2
T-L-12Sterowanie pracą instalacji do neutralizacji ścieków2
T-L-13Sterowanie sortownią paczek2
T-L-14Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych2
30
wykłady
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych1
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne2
T-W-5Zliczanie zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-6Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć5
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C22.2_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania w instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki.
EL_1A_W24C-2, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C22.2_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne.
EL_1A_U22C-2, C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-8M-3, M-2S-3, S-1, S-2
EL_1A_C22.2_U02
Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa
EL_1A_U03, EL_1A_U21, EL_1A_U19C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-14, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C22.2_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
EL_1A_K02C-2T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-3
EL_1A_C22.2_K02
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
EL_1A_K04C-2, C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-14, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C22.2_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania w instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki.
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej nie uzyskując 50% łącznej liczby punktów punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
5,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał powyżej 90% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C22.2_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne.
2,0Student nie potrafi napisać prostego programu dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał poniżej 50% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu
3,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 50%-60% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
3,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 61%-70% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
4,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 71%-80% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
4,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 81%-90% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
5,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał ponad 90% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
EL_1A_C22.2_U02
Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi zaprojektowac prostej instalacji elektrycznej uwzględniającej wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał poniżej 50% łacznej liczby punktów z tego zakresu
3,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 50%-60% łacznej liczby punktów z tego zakresu
3,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 61%-70% łacznej liczby punktów z tego zakresu
4,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 71%-80% łacznej liczby punktów z tego zakresu
4,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 81%-90% łacznej liczby punktów z tego zakresu
5,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał ponad 90% łacznej liczby punktów z tego zakresu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C22.2_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
2,0Student nie potrafi ocenić skutków błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym - uzyskał mniej aniżeli 50% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
3,0Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
3,5Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
4,0Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
4,5Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
5,0Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał ponad 90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
EL_1A_C22.2_K02
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
2,0Student nie potrafi pracować w grupie i nie wykazuje własnej inicjatywy podczas realizacji postawionych przed nim zadań - nie uzyskał 50% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
3,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
4,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
4,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
5,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał ponad 90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Kwaśniewski J., Sterowniki SIMATIC S7-1200 w praktyce inżynierskiej, btc, Legionowo, 2013
  4. Gilewski T., Podstawy programowania sterowników SIMATIC S7-1200 w języku LAD, btc, Legionowo+, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Broel-PLater B., materiały pomocnicze do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajęcia w ostaci płyty CD, 2012
  2. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja sterowników wykorzystywanych podczas zajęć, strony internetowe producentów sterowników, 2012
  3. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.2
T-L-2Edycja i uruchomienie na sterowniku SIMATIC S7-1200 prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi2
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu2
T-L-4Automat schodowy2
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic2
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi2
T-L-7Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym2
T-L-8Edycja i uruchomienie na sterowniku Mitsubishi FX2N prostego programu sterowania dyskretnego2
T-L-9Obsługa przycisku stopu awaryjnego2
T-L-10Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek4
T-L-11Sterowanie pracą komory suszalniczej2
T-L-12Sterowanie pracą instalacji do neutralizacji ścieków2
T-L-13Sterowanie sortownią paczek2
T-L-14Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych1
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne2
T-W-5Zliczanie zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-6Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym6
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć5
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C22.2_W01Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania w instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W24Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-W-4Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne
T-W-6Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym
T-W-5Zliczanie zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych
T-W-2Budowa sterowników programowalnych
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej nie uzyskując 50% łącznej liczby punktów punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
5,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach eletrycznych i uzyskał powyżej 90% łącznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C22.2_U01Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-4Automat schodowy
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu
T-L-2Edycja i uruchomienie na sterowniku SIMATIC S7-1200 prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
T-L-7Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym
T-L-10Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-9Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-11Sterowanie pracą komory suszalniczej
T-L-12Sterowanie pracą instalacji do neutralizacji ścieków
T-L-13Sterowanie sortownią paczek
T-L-8Edycja i uruchomienie na sterowniku Mitsubishi FX2N prostego programu sterowania dyskretnego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi napisać prostego programu dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał poniżej 50% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu
3,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 50%-60% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
3,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 61%-70% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
4,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 71%-80% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
4,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 81%-90% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
5,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał ponad 90% łacznej liczby punktów z pytań egzaminacyjnych w tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C22.2_U02Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
EL_1A_U21Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
EL_1A_U19Potrafi zaprojektować prosty układ automatyki
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-4Automat schodowy
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu
T-L-14Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych
T-L-7Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym
T-L-10Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-9Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-11Sterowanie pracą komory suszalniczej
T-L-12Sterowanie pracą instalacji do neutralizacji ścieków
T-L-13Sterowanie sortownią paczek
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektowac prostej instalacji elektrycznej uwzględniającej wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał poniżej 50% łacznej liczby punktów z tego zakresu
3,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 50%-60% łacznej liczby punktów z tego zakresu
3,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 61%-70% łacznej liczby punktów z tego zakresu
4,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 71%-80% łacznej liczby punktów z tego zakresu
4,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał 81%-90% łacznej liczby punktów z tego zakresu
5,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną uwzględniającą wymagania bezpieczeństwa i wykorzystującej sterownik programowalny - uzyskał ponad 90% łacznej liczby punktów z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C22.2_K01Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
Treści programoweT-W-8Tworzenie programu użytkownika dla układu ze sterownikiem programowalnym
T-W-1Wykorzystanie programowalnych urządzeń automatyki we współczenych instalacjach elektrycznych
T-W-7Projektowanie warstwy sprzętowej układów ze sterownikami programowalnymi
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu
T-L-7Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym
T-L-10Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-9Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-11Sterowanie pracą komory suszalniczej
T-L-12Sterowanie pracą instalacji do neutralizacji ścieków
T-L-13Sterowanie sortownią paczek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić skutków błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym - uzyskał mniej aniżeli 50% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
3,0Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
3,5Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
4,0Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
4,5Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
5,0Student potrafi ocenić skutki błędów działania obsługi lub awarii urządzeń w układzie ze sterownikiem programowalnym i uzyskał ponad 90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C22.2_K02Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium sterowników programowalnych. Szkolenie BHP.
T-L-5Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-4Automat schodowy
T-L-6Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie pracą hydroforu
T-L-2Edycja i uruchomienie na sterowniku SIMATIC S7-1200 prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
T-L-14Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych
T-L-7Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym
T-L-10Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-9Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-11Sterowanie pracą komory suszalniczej
T-L-12Sterowanie pracą instalacji do neutralizacji ścieków
T-L-13Sterowanie sortownią paczek
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie i nie wykazuje własnej inicjatywy podczas realizacji postawionych przed nim zadań - nie uzyskał 50% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
3,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
4,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
4,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego
5,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas realizacji postawionych przed nim zadań - uzyskał ponad 90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć laboratoryjnych i zaliczania końcowego