Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Wysokonapięciowe układy izolacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wysokonapięciowe układy izolacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Trela <katarzyna.trela@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>, Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>, Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,56zaliczenie
projektyP7 15 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę z zakresu inżynierii wysokich napięć.
W-2Student ma wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej.
W-3Student ma wiedzę z zakresu elektrotechniki i umiejętności obliczeń podstawowych wielkości elektrycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach jednorodnych.
C-2Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach uwarstwionych.
C-3Wykorzystanie wiedzy z zakresu układów izolacyjnych w układach praktycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia rozkładów pola elektrycznego w układach z dielektrykiem jednorodnym3
T-P-2Określenie wpływu przenikalności elektrycznej na rozkład pola elektrycznego i oblieczenia wytrzymałoście elektrycznej układów izolacyjnych3
T-P-3Obliczenia pola elektrycznego w układzie izolacyjnym uwarstwionym3
T-P-4Oblieczenia rozkładów pól i wytrzymałości elektrycznych w praktycznych układach izolacyjnych3
T-P-5Obliczenia zjawisk związanych z wyładowaniami niezupełnymi w praktycznych układach izolacyjnych3
15
wykłady
T-W-1Pole elektryczne w układach z dielektrykiem jednorodnym3
T-W-2Pole elektryczne w układach z dielektrykiem uwarstwionym3
T-W-3Wytrzymałość elektryczna układów praktycznych4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć15
A-P-3Praca własna nad projektem układu izolacyjnego20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu układu izolacyjnego przygotowanego przez studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.3_W01
Student na podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w układach izolacyjnych i i wpływu ich parametrów na działanie tych układów.
EL_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2S-1, S-2
EL_1A_C32.3_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zjawisk zchodzących w wysokonapięciowych układach izolacyjnych.
EL_1A_W16C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.3_U01
Student potrafi, pracując indywidualnie oraz w zespole, wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania w zakresie układów izolacyjnych.
EL_1A_U02, EL_1A_U08C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.3_K01
Student jest świadomy skutków działalności inżyniera elektryka i odpowiedzialności za projektowane układy izolacyjne.
EL_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.3_W01
Student na podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w układach izolacyjnych i i wpływu ich parametrów na działanie tych układów.
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić część właściwości dielektryków i wskazać ich wpływ na działanie układów izolacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_C32.3_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zjawisk zchodzących w wysokonapięciowych układach izolacyjnych.
2,0
3,0Student jest w stanie omówić najważniejsze zjawiska zachodzące w układach izolacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.3_U01
Student potrafi, pracując indywidualnie oraz w zespole, wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania w zakresie układów izolacyjnych.
2,0
3,0Student potrafi wskazać narzędzia pomocne przy projektowaniu układów izolacyjnych i omówić ich zastosowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.3_K01
Student jest świadomy skutków działalności inżyniera elektryka i odpowiedzialności za projektowane układy izolacyjne.
2,0
3,0Student jest stanie omówić podstawowe skutki działalności inżyniera elektryka w zakresie projektowania układów izolacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Flisowski Z., Technika wysokich napięć, WNT, Warszawa, 1999
  2. Mościcka-Grzesiak H. i inni, Inżynieria wysokich napięć w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
  3. Skubis J., Wybrane zagadnienia z techniki i diagnostyki wysokonapięciowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 1998
  4. Gacek Z., Wysokonapięciowa technika izolacyjna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kosztaluk R., Technika badań wysokonapięciowych, WNT, Warszawa, 1985
  2. Zdobysław Flisowski i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Tomasz Boczar i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2008
  4. Barbara Florkowska i inni, Modelowanie procedur diagnostycznych w eksploatacji układów izolacyjnych wysokiego napięcia, AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia rozkładów pola elektrycznego w układach z dielektrykiem jednorodnym3
T-P-2Określenie wpływu przenikalności elektrycznej na rozkład pola elektrycznego i oblieczenia wytrzymałoście elektrycznej układów izolacyjnych3
T-P-3Obliczenia pola elektrycznego w układzie izolacyjnym uwarstwionym3
T-P-4Oblieczenia rozkładów pól i wytrzymałości elektrycznych w praktycznych układach izolacyjnych3
T-P-5Obliczenia zjawisk związanych z wyładowaniami niezupełnymi w praktycznych układach izolacyjnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pole elektryczne w układach z dielektrykiem jednorodnym3
T-W-2Pole elektryczne w układach z dielektrykiem uwarstwionym3
T-W-3Wytrzymałość elektryczna układów praktycznych4
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć15
A-P-3Praca własna nad projektem układu izolacyjnego20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna studenta10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.3_W01Student na podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w układach izolacyjnych i i wpływu ich parametrów na działanie tych układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektrotechnicznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach jednorodnych.
C-2Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach uwarstwionych.
C-3Wykorzystanie wiedzy z zakresu układów izolacyjnych w układach praktycznych.
Treści programoweT-W-1Pole elektryczne w układach z dielektrykiem jednorodnym
T-W-2Pole elektryczne w układach z dielektrykiem uwarstwionym
T-W-3Wytrzymałość elektryczna układów praktycznych
T-P-1Obliczenia rozkładów pola elektrycznego w układach z dielektrykiem jednorodnym
T-P-2Określenie wpływu przenikalności elektrycznej na rozkład pola elektrycznego i oblieczenia wytrzymałoście elektrycznej układów izolacyjnych
T-P-3Obliczenia pola elektrycznego w układzie izolacyjnym uwarstwionym
T-P-4Oblieczenia rozkładów pól i wytrzymałości elektrycznych w praktycznych układach izolacyjnych
T-P-5Obliczenia zjawisk związanych z wyładowaniami niezupełnymi w praktycznych układach izolacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu układu izolacyjnego przygotowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić część właściwości dielektryków i wskazać ich wpływ na działanie układów izolacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.3_W02Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zjawisk zchodzących w wysokonapięciowych układach izolacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach jednorodnych.
C-2Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach uwarstwionych.
C-3Wykorzystanie wiedzy z zakresu układów izolacyjnych w układach praktycznych.
Treści programoweT-W-1Pole elektryczne w układach z dielektrykiem jednorodnym
T-W-2Pole elektryczne w układach z dielektrykiem uwarstwionym
T-W-3Wytrzymałość elektryczna układów praktycznych
T-P-1Obliczenia rozkładów pola elektrycznego w układach z dielektrykiem jednorodnym
T-P-2Określenie wpływu przenikalności elektrycznej na rozkład pola elektrycznego i oblieczenia wytrzymałoście elektrycznej układów izolacyjnych
T-P-3Obliczenia pola elektrycznego w układzie izolacyjnym uwarstwionym
T-P-4Oblieczenia rozkładów pól i wytrzymałości elektrycznych w praktycznych układach izolacyjnych
T-P-5Obliczenia zjawisk związanych z wyładowaniami niezupełnymi w praktycznych układach izolacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu układu izolacyjnego przygotowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie omówić najważniejsze zjawiska zachodzące w układach izolacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.3_U01Student potrafi, pracując indywidualnie oraz w zespole, wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania w zakresie układów izolacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach jednorodnych.
C-2Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach uwarstwionych.
C-3Wykorzystanie wiedzy z zakresu układów izolacyjnych w układach praktycznych.
Treści programoweT-P-1Obliczenia rozkładów pola elektrycznego w układach z dielektrykiem jednorodnym
T-P-2Określenie wpływu przenikalności elektrycznej na rozkład pola elektrycznego i oblieczenia wytrzymałoście elektrycznej układów izolacyjnych
T-P-3Obliczenia pola elektrycznego w układzie izolacyjnym uwarstwionym
T-P-4Oblieczenia rozkładów pól i wytrzymałości elektrycznych w praktycznych układach izolacyjnych
T-P-5Obliczenia zjawisk związanych z wyładowaniami niezupełnymi w praktycznych układach izolacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu układu izolacyjnego przygotowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać narzędzia pomocne przy projektowaniu układów izolacyjnych i omówić ich zastosowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.3_K01Student jest świadomy skutków działalności inżyniera elektryka i odpowiedzialności za projektowane układy izolacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach jednorodnych.
C-2Zapoznanie z czynnikiami wpływającymi na rozkład pola elektrycznego w dielektrykach uwarstwionych.
C-3Wykorzystanie wiedzy z zakresu układów izolacyjnych w układach praktycznych.
Treści programoweT-W-1Pole elektryczne w układach z dielektrykiem jednorodnym
T-W-2Pole elektryczne w układach z dielektrykiem uwarstwionym
T-W-3Wytrzymałość elektryczna układów praktycznych
T-P-1Obliczenia rozkładów pola elektrycznego w układach z dielektrykiem jednorodnym
T-P-2Określenie wpływu przenikalności elektrycznej na rozkład pola elektrycznego i oblieczenia wytrzymałoście elektrycznej układów izolacyjnych
T-P-3Obliczenia pola elektrycznego w układzie izolacyjnym uwarstwionym
T-P-4Oblieczenia rozkładów pól i wytrzymałości elektrycznych w praktycznych układach izolacyjnych
T-P-5Obliczenia zjawisk związanych z wyładowaniami niezupełnymi w praktycznych układach izolacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu układu izolacyjnego przygotowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest stanie omówić podstawowe skutki działalności inżyniera elektryka w zakresie projektowania układów izolacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0