Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka i optymalizacja sieci teleinformatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka i optymalizacja sieci teleinformatycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Włodarski <Przemyslaw.Wlodarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl>, Mateusz Tecław <Mateusz.Teclaw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość sieci komputerowych i dostępowych. |
W-2 | Podstawy administracji i obsługi aplikacji oraz sieciowych systemów operacyjnych i usług. |
W-3 | Podstawowe wiadomości z zakresu sieci teleinformatycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie wybranych umiejętności z zakresu diagnostyki sieci teleinformatycznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu konfigurowania wybranych aspektów technicznych sieci komputerowych. |
C-3 | Opanowanie wiedzy z zakresu diagnostyki w sieciach teleinformatycznych |
C-4 | Opanowanie wiedzy dotyczącej konfiguracji oraz optymalizacji wybranych aspektów sieci przewodowych io bezprzewodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane zagadnienia diagnostyki warstwy fizycznej. | 2 |
T-L-2 | Analiza pakietów w sieci Ethernet - wyznaczanie sprawności oraz narzutu dla różnych protokołów warstwy L4. | 2 |
T-L-3 | Routing statyczny. Unikanie awarii przez tworzenie redundantnych ścieżek oraz odpowiednich wpisów w tablicy routingu. | 2 |
T-L-4 | Wybrane zagadnienia diagnostyki warstwy łącza danych. Diagnostyka sieci z przełącznikami. | 2 |
T-L-5 | Konfiguracja i analiza bezpieczeństwa w sieciach bezprzewodowych. | 4 |
T-L-6 | Diagnostyka przepływu danych, kształtowanie ruchu, QoS. | 2 |
T-L-7 | Pomiary parametrów jakościowych strumienia danych. | 2 |
T-L-8 | Translacja adresów sieciowych, NAT statyczny i dynamiczny | 4 |
T-L-9 | Konfiguracja i diagnostyka sieci z agentem DHCP z opcją relay. | 2 |
T-L-10 | Konfiguracja i diagnostyka wirtualnych sieci LAN (802.1q). | 2 |
T-L-11 | Generowanie poprawnych pakietów w sieci Ethernet, sumy kontrolne dla nagłówków IP i UDP, CRC-32. | 3 |
T-L-12 | Projekt sieci multimedialnej wykorzystującej technologię VoIP. | 2 |
T-L-13 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Standardy transmisji i okablowanie w sieciach Ethernet. Autonegocjacja, problem "duplex mismatch". Diagnostyka w warstwie fizycznej. | 2 |
T-W-2 | Diagnostyka sieci w warstwie L2.. Protokół DHCP - możliwości, konfiguracja. | 1 |
T-W-3 | Diagnostyka i konfiguracja routingu statycznego i dynamicznego. | 1 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia diagnostyki sieci IP. | 3 |
T-W-5 | Konfiguracja i diagnostyka wirtualnych sieci LAN (standard IEEE 802.1q). | 1 |
T-W-6 | Kształtowanie pasma, zarządzanie ruchem. Podstawy systemów kolejkowych. Filtracja pakietów. | 2 |
T-W-7 | Optymalizacja zużycia pasma dla zadanego poziomu QoS. | 1 |
T-W-8 | Pomiary parametrów wpływających na jakość transmisji strumienia danych. | 1 |
T-W-9 | Sieci bezprzewodowe - metody transmisji, konfiguracja, szyfrowanie i diagnostyka. | 1 |
T-W-10 | Monitoring i zarządzanie sieciami teleinformatycznymi. Protokół SNMP. | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Projekt |
M-6 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-7 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-6 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C16_W01 Student posiada wiedzę umożliwiającą diagnostykę warstwy fizycznej, łącza danych, sieciowej oraz transportowej w sieciach teleinformatycznych. | TI_1A_W04, TI_1A_W14 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-6 | S-1 |
TI_1A_C16_W02 Student posiada wiedzę niezbędną do projektowania i konfiguracji dotyczącej wybranych aspektów sieci teleinformatycznych. | TI_1A_W04, TI_1A_W05, TI_1A_W13 | — | — | C-4 | T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C16_U01 Student nabył umiejętność diagnostyki w warstwie łącza danych, sieciowej oraz transportowej oraz potrafi przeprowadzić analizę problemów związanych z błędnym funkcjonowaniem sieci teleinformatycznej. | TI_1A_U03, TI_1A_U09, TI_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-3 | M-3, M-4 | S-5, S-1, S-2 |
TI_1A_C16_U02 Student nabył umiejętność konfiguracji urządzeń sieciowych oraz analizy przepływności związanej z zapewnieniem określonego poziomu usług QoS. | TI_1A_U03, TI_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-12, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-3 | M-3, M-4 | S-5, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C16_K01 Realizuje podstawowe postulaty związane z pracą grupową. | TI_1A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-5, T-L-12, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-7, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C16_W01 Student posiada wiedzę umożliwiającą diagnostykę warstwy fizycznej, łącza danych, sieciowej oraz transportowej w sieciach teleinformatycznych. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2.0 lub student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 lub student uzyskał od 50% do 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 lub student uzyskał od 61% do 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 lub student uzyskał od 71% do 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 lub student uzyskał od 81% do 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 lub student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
TI_1A_C16_W02 Student posiada wiedzę niezbędną do projektowania i konfiguracji dotyczącej wybranych aspektów sieci teleinformatycznych. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2.0 lub student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 lub student uzyskał od 50% do 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 lub student uzyskał od 61% do 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 lub student uzyskał od 71% do 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 lub student uzyskał od 81% do 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 lub student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C16_U01 Student nabył umiejętność diagnostyki w warstwie łącza danych, sieciowej oraz transportowej oraz potrafi przeprowadzić analizę problemów związanych z błędnym funkcjonowaniem sieci teleinformatycznej. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2.0 lub student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 lub student uzyskał od 50% do 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 lub student uzyskał od 61% do 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 lub student uzyskał od 71% do 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 lub student uzyskał od 81% do 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 lub student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
TI_1A_C16_U02 Student nabył umiejętność konfiguracji urządzeń sieciowych oraz analizy przepływności związanej z zapewnieniem określonego poziomu usług QoS. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2.0 lub student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 lub student uzyskał od 50% do 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 lub student uzyskał od 61% do 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 lub student uzyskał od 71% do 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 lub student uzyskał od 81% do 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 lub student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia/testu dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C16_K01 Realizuje podstawowe postulaty związane z pracą grupową. | 2,0 | |
3,0 | Realizuje podstawowe postulaty związane z pracą grupową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. S. Tanenbaum, D. J. Watherall, Sieci komputerowe, Helion, 2012, V
- K. Krysiak, Sieci komputerowe. Kompendium, Helion, 2005, II
- R. Pawlak, Okablowanie strukturalne sieci. Teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2011, III
- A.R. Pach:, Wybrane problemy analizy i projektowania wielodostępu w sieciach teleinformatycznych., Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji., 2008
- A. Chodorek, R.R. Chodorek, A.R. Pach, Transmisja danych w sieci Internet, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności., 2007
- M. Hassan, R. Jain, Wysoko wydajne sieci TCP/IP, Helion, 2004
Literatura dodatkowa
- R.R. Chodorek, Transmisja multikastowa w sieciach IP, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, 2007
- Nowicki K. Woźniak J., Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2002