Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Cyfrowe układy reprogramowalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Cyfrowe układy reprogramowalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z teorii układów logicznych |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu techniki cyfrowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną programowalnych urządzeń logicznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami projektowania systemów cyfrowych w oparciu o technologię PLD |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności projektowania układów cyfrowych w oparciu o technologię programowalnych urządzeń logicznych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności stosowania języka VHDL do implementacji systemów cyfrowych w układach PLD |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie stanowiska dydaktycznego i zapoznanie z narzędziami projektowymi. | 2 |
T-L-2 | Implementacja PLD układów kombinacyjnych. | 2 |
T-L-3 | Implementacja PLD układów rejestrowych – przerzutniki synchroniczne i rejestry przesuwne, liczniki. | 4 |
T-L-4 | Implementacja PLD automatów o skończonej liczbie stanów. | 2 |
T-L-5 | Obsługa PLD układów klawiaturowych. Eliminacja drgań styków. | 2 |
T-L-6 | Implementacja PLD systemów złożonych - układ odmierzania czasu z wyświetlaniem stanu. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowania cyfrowych układów reprogramowalnych w teleinformatyce | 1 |
T-W-2 | Teoria cyfrowych systemów funkcjonalnie pełnych i jej związek z konstrukcją wewnętrzną układów PLD. Zasoby PLD do realizacji układów kombinacyjnych i sekwencyjnych. | 1 |
T-W-3 | Przegląd technologii, rodzajów i architektur cyfrowych układów programowalnych | 2 |
T-W-4 | Konfiguracja układów PLD i FPGA - języki opisu sprzętu, standard JTAG | 2 |
T-W-5 | Język VHDL - wprowadzenie i specyfikacja układów kombinacynych | 4 |
T-W-6 | Język VHDL - specyfikacja układów sekwencyjnych | 2 |
T-W-7 | Automaty o skończonej liczbie stanów w języku VHDL | 1 |
T-W-8 | Zegar systemowy - dystrybucja, zarządzanie. Systemy sprzętowo-programowe SoC. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe treści zaleconych przez wykładowcę. | 15 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą. | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Bieżąca ocena pracy nad oprogramowaniem tworzonym podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C20.2_W01 Student zna strukturę wewnątrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | TI_1A_W16, TI_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C20.2_U01 Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | TI_1A_U01 | — | — | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C20.2_W01 Student zna strukturę wewnątrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | 2,0 | Student uzyskał mniej niż 50% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał między 51% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał między 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał między 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał między 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącej danego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C20.2_U01 Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2,00 (ndst). |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). | |
5,0 | Średnia z form ocen jest powyżej 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku). |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Penkala redakcja, Specjalizowane Programowalne Układy Scalone, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
- Józef Kalisz, Język VHDL w praktyce, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Mark Zwoliński, Projektowanie układów cyfrowych z wykorzystaniem języka VHDL, WKiŁ, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Sunggu Lee, Design of Computers and Other Complex Digital Devices, Prentice Hall, New Jersey, 2000