Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki modelowania i druku 3D:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki modelowania i druku 3D | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jarosław Fastowicz <jaroslaw.fastowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiada wiedzę z geometrii na pozmiomie szkoły średniej. |
W-2 | Posiada znajomość programów CAD do tworzenia rysunku technicznego. |
W-3 | Posiada wiedze z zakresu komputerowego wspomagania procesu projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z technologią wydruku 3D. |
C-2 | Zdobycie umiejętności wykorzystania wydruku 3D do procesu szybkiego prototypowania. |
C-3 | Nabycie wiedzy wystarczającej do obsługi i serwisowania urządzeń produkcji przyrostowej poprzez osadzanie topionego materiału. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z środowiskiem do projektowania 3D. | 1 |
T-L-2 | Omówienie i analiza dostępnej drukarki 3D na potrzeby laboratorium - mozliwości i ograniczenia wydruku. | 1 |
T-L-3 | Stworzenie projektu budowy wybranej drukarki 3D. Określenie listy materiałów, kosztorysu wraz z źródłem zamówienia oraz docelowego oprogramowania narzędziowego i użytkownika. | 2 |
T-L-4 | Konfiguracja wybranego firmware'u, oprogramowania do drukarki 3D przygotowanej według projektu. | 3 |
T-L-5 | Przygotowanie planu konserwacji i przeglądów okresowych drukarki 3D. Problemy z jakościa wydruku i serwis urządzeń. | 1 |
T-L-6 | Zagadnienie problemowe, sformułowanie wymagań, celów i funkcjonalności jaką ma spełniać obudowa do wybranego układu elektronicznego. Stworzenie planu projektowego do wykonania modelu w celu wydruku 3D. | 3 |
T-L-7 | Stworzenie modelu obiektu 3D według założeń projektowych pod kątem optymalizacji do wydruku 3D. | 3 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologia produkcji przyrostowej na przykładzie popularnych drukarek 3D. Omówienie zasady działania i rodzajów materiału bazowego. | 2 |
T-W-2 | Metody wydruku 3D.Przegląd konstrukcji drukarek ze szczególnym uwzględnieniem drukarek osadzających topiony materiał (FDM). | 2 |
T-W-3 | Materiały do wydruku 3D. Filamenty do druku przyrostowego, rodzaje i zastosowanie. | 2 |
T-W-4 | Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie hosta - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u. | 1 |
T-W-5 | Oprogramowanie do drukarek 3D po stronie urządzenia - przegląd i omówienie dostępnego firmware'u. | 1 |
T-W-6 | Modelowanie 3D w zastosowaniach inżynierskich. Przegląd oprogramownia narzędziowego do modelowania 3D. | 2 |
T-W-7 | Definicje parametrów opisujących obiekty 3D. | 2 |
T-W-8 | Przygotowanie modelu do wydruku 3D - programy dzielące model na warstwy ich parametry i ustawienia. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | analiza literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pokaz |
M-3 | dyskusja |
M-4 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji założonych celów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C09_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy drukarek i druku 3D oraz wiedzę niezbędną do zaprojektowania obiektu 3D. | TI_1A_W16, TI_1A_W20, TI_1A_W22 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C09_U01 Potrafi przygotować oprogramowanie systemowe drukarki 3D, przygotować model do wydruku oraz zoptymalizaować parametry wydruku. | TI_1A_U07, TI_1A_U25 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C09_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy drukarek i druku 3D oraz wiedzę niezbędną do zaprojektowania obiektu 3D. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
5,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C09_U01 Potrafi przygotować oprogramowanie systemowe drukarki 3D, przygotować model do wydruku oraz zoptymalizaować parametry wydruku. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. |
3,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
3,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
4,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
4,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
5,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Ben Redwood, Filemon Schöffer, Brian Garret, The 3D Printing Handbook: Technologies, Design and Applications, 3D Hubs, Amsterdam, The Netherlands, 2017, ISBN-13: 978-9082748505
- Tatiana Reinhard, Bertier Luyt, Samuel N. Bernier, Design for 3D Printing: Scanning, Creating, Editing, Remixing, and Making in Three Dimensions, Maker Media, 2015, ISBN-13: 978-1457187360
- Lydia Sloan Cline, 3D Printing and CNC Fabrication with SketchUp, McGraw-Hill Education TAB, 2015, ISBN-13: 978-0071842419
Literatura dodatkowa
- Simon Monk, Arduino dla początkujących. Podstawy i szkice - Wydanie II, Helion, 2013, ISBN: 978-83-246-8707-7, Tłumaczenie: Konrad Matuk
- Simon Monk, Arduino dla początkujących. Kolejny krok, Helion, 2015, ISBN: 978-83-283-0013-2, Tłumaczenie: Konrad Matuk