Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
specjalność: Sieci teleinformatyczne i systemy mobilne
Sylabus przedmiotu Kompatybilność elektromagnetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kompatybilność elektromagnetyczna | ||
Specjalność | Systemy transmisyjne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs akademicki z matematyki |
W-2 | Ukończony kurs akademicki z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej źródeł sprzężeń, zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich minimalizacji. |
C-2 | Nabycie umiejętności dotyczących analizy i redukcji zakłóceń elektromagnetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-L-2 | Ekranowanie pól elektromagnetycznych | 3 |
T-L-3 | Emisja elektromagnetyczna urządzeń elektrycznych | 3 |
T-L-4 | Zakłócenia w obwodach elektronicznych | 3 |
T-L-5 | Tłumienie sygnałów zakłócających | 3 |
T-L-6 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zadania projektowego i celu projektu. | 1 |
T-P-2 | Realizacja wybranego zadania projektowego dotyczącego kompatybilności elektromagnetycznej: - modelowania (w środowisku Matlab, Comsol, PSpice) zjawisk elektromagnetycznych zachodzących w urządzeniach/systemach, - zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu pomiarowego. | 12 |
T-P-3 | Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia. | 1 |
T-W-2 | Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych. | 1 |
T-W-3 | Uregulowania prawne, normy, techniki i środowiska pomiarowe. Emisja radiowa, gospodarka widmem elektromagnetycznym, kontrola emisji radiowej. | 2 |
T-W-4 | Stany przejściowe, ekranowanie, integralność sygnałowa. | 1 |
T-W-5 | Materiały podłożowe, odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie płyt drukowanych. | 1 |
T-W-6 | Podstawowe zasady projektowania kompatyblinych elektromagnetycznie układów, urządzeń i systemów telekomunikacji bezprzewodowej. | 2 |
T-W-7 | Problematyka kompatybilności elektromagnetycznej w urządzeniach telefonii komórkowej. Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne. Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. | 2 |
T-W-8 | Kompatybliność w technologiach informacyjnych. | 1 |
T-W-9 | Kompatybilność w technice motoryzacyjnej i lotniczej. | 1 |
T-W-10 | Człowiek w środowisku elektromagnetycznym. Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. | 1 |
T-W-11 | Bioelektromagnetyzm. | 1 |
T-W-12 | Strefy ochronne - wymagania normatywne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i rozwiązywanie problemu projektowego | 15 |
A-P-2 | Opracowanie raportu i prezentacji multimedialnej przedstawiającej wyniki uzyskane w projekcie. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład tradycyjny z wykorzystaniem projektora |
M-2 | Realizacja zadań projektowych w grupach |
M-3 | Realizacja zadań w grupach laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_D03-ST_W01 Student ma wiedzę o źródłach zakłóceń elektromagnetycznych w systemach teleinformatycznych, w wybranych dziedzinach techniki. | TI_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7 | M-1 | S-1 |
TI_2A_D03-ST_W02 Student ma wiedzę o zastosowaniu metod zmniejszania zakłóceń elektromagnetycznych w systemach teleinformatycznych, w wybranych dziedzinach techniki. | TI_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_D03-ST_U01 Student nabędzie umiejętność analizy źródeł zakłóceń elektromagnetycznych w wybranych systemach technicznych. | TI_2A_U04 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
TI_2A_D03-ST_U02 Student nabędzie umiejętność minimalizacji zakłóceń elektromagnetycznych w wybranych systemach technicznych. | TI_2A_U02 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_D03-ST_W01 Student ma wiedzę o źródłach zakłóceń elektromagnetycznych w systemach teleinformatycznych, w wybranych dziedzinach techniki. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
TI_2A_D03-ST_W02 Student ma wiedzę o zastosowaniu metod zmniejszania zakłóceń elektromagnetycznych w systemach teleinformatycznych, w wybranych dziedzinach techniki. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 51-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_D03-ST_U01 Student nabędzie umiejętność analizy źródeł zakłóceń elektromagnetycznych w wybranych systemach technicznych. | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
TI_2A_D03-ST_U02 Student nabędzie umiejętność minimalizacji zakłóceń elektromagnetycznych w wybranych systemach technicznych. | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
Literatura podstawowa
- Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, USA, New Jersey, 2006, Wydanie drugie
- Praca zbiorowa pod redakcją Zdzisława Karkowskiego, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
- Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
- K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006