Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Systemy multimedialne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy multimedialne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności programowania proceduralnego i obiektowego |
W-2 | Znajomośc podstawowych zagadnień z zakresu techniki cyfrowej, przetwarzania i analizy danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków |
C-2 | Nabycie umiejętności z zakresu projektowania, programowania, wdrażania i obsługi komputerowych systemów multimedialnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do Pythona i/lub Matlaba w przykładowych zastosowaniach | 2 |
T-L-2 | Porównanie działania rożnych rodzajów sensorów w obrazowaniu komputerowym | 2 |
T-L-3 | Pozyskiwanie sekwencji video, dostosowanie do standardów produkcyjnych | 2 |
T-L-4 | Pozyskiwanie sygnałów audio, dostosowanie do standardów produkcyjnych | 2 |
T-L-5 | Model studia radiowo-telewizyjnego – konfiguracja i wdrożenie | 2 |
T-L-6 | Wybrane algorytmy kompresji obrazów – implementacja i badanie | 2 |
T-L-7 | Wybrane algorytmy kompresji dźwięku – implementacja i badanie | 2 |
T-L-8 | Deskryptory wizualne MPEG-7 – implementacja i badanie | 2 |
T-L-9 | Budowa systemu strumieniowania obrazu i dźwięku | 2 |
T-L-10 | Algorytmy modelowania tła, wykrywanie obiektów ruchomych - implementacja i badanie | 2 |
T-L-11 | System monitoringu wizyjnego – implementacja detektora obiektów i jego badanie | 2 |
T-L-12 | Standardy zapisu danych medycznych, np. DICOM w kontekście multimediów | 2 |
T-L-13 | Wykorzystanie VR/AR do budowy prostej aplikacji interaktywnej | 2 |
T-L-14 | Projekt i wykonanie prostego systemu multimedialnego wykorzystującego biblioteki OpenCV, dlib itp. - praca własna | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, reprezentacja, przetwarzanie i interpretacja | 2 |
T-W-2 | Urządzenia wejścia/wyjścia w systemach multimedialnych (budowa, zasada działania, aspekty fizyczne, konstrukcyjne i użytkowe) | 4 |
T-W-3 | Bezstratna kompresja i kodowanie danych multimedialnych | 2 |
T-W-4 | Modele psycho-fizyczne w aspekcie przetwarzania i stratnej kompresji danych multimedialnych | 2 |
T-W-5 | Przetwarzanie i synteza dźwięku oraz mowy w systemach komputerowych | 2 |
T-W-6 | Standardy multimedialne na przykładzie MPEG-1, MPEG-2 i MPEG-4 oraz telewizja cyfrowa | 2 |
T-W-7 | Opis treści multimedialnych na przykładzie MPEG-7 | 2 |
T-W-8 | Deskryptory wizualne (kształt i tekstura) i rozpoznawanie obrazu na przykładzie MPEG-7 | 2 |
T-W-9 | Deskryptory audio i rozpoznawanie dźwięku na przykładzie MPEG-7 | 2 |
T-W-10 | Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych (formaty przechowywania, streaming) | 2 |
T-W-11 | Systemy monitoringu wizyjnego, detekcja i śledzenie obiektów zainteresowania | 2 |
T-W-12 | Stereowizja, stereoskopia, urządzenia i zasada działania | 2 |
T-W-13 | Systemy obrazowania medycznego | 2 |
T-W-14 | Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (virtual i augmented reality) | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | praca dodatkowa nad zadaniami laboratoryjnymi | 16 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 16 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca - metoda przypadków |
M-3 | metoda programowana - z użyciem komputera |
M-4 | metoda praktyczna - pokaz |
M-5 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | metoda praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C20_W01 Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków | I_1A_W03, I_1A_W06, I_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-1, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C20_U01 Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków | I_1A_U03, I_1A_U06, I_1A_U09, I_1A_U10, I_1A_U11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C20_K01 Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu | I_1A_K01, I_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C20_W01 Student zna i rozumie postawowe pojęcia związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków | 2,0 | student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych | |
3,5 | student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu | |
4,0 | student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym | |
4,5 | student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych | |
5,0 | student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C20_U01 Student posiada umiejętności z zakresu pozyskiwania i przetwarzania danych multimedialnych w zadaniach budowy systemów transmisji, składowania, wyszukiwania obrazów i dźwięków | 2,0 | student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy | |
3,5 | Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów | |
4,0 | Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe) | |
4,5 | Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) | |
5,0 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C20_K01 Student posiada kompetencje w zakresie pracy projektowej, potrafi w sposób twórczy rozwiązywć postawione zadania, aktywnie poszukuje informacji i wykorzystuje adekwatnie do problemu | 2,0 | student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy | |
3,5 | student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy | |
4,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy | |
4,5 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą | |
5,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą |
Literatura podstawowa
- David Feng, W.C. Siu, Multimedia Information Retrieval and Management: Technological Fundamentals and Applications (Signals and Communication Technology), 2003
- Ling Guan, Yifeng He, Sun-Yuan Kung, Jan Larsen, Multimedia Image and Video Processing, CRC Press, 2012, wydanie drugie
- Vasudev Bhaskaran, Konstantinos Konstantinides, Image and Video Compression Standards: Algorithms and Architectures, Springer Science & Business Media, 1997
- B. S. Manjunath, Philippe Salembier, Introduction to MPEG-7: Multimedia Content Description Interface, 2002