Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Systemy komputerowe zorientowane na człowieka
Sylabus przedmiotu Interaktywne systemy multimedialne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interaktywne systemy multimedialne | ||
Specjalność | Systemy komputerowe zorientowane na człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomośc zagadnień z zakresu przetwarzania obrazu i dźwieku |
W-2 | znajomość algebry liniowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie algorytmów i sposobów rozwiązywania typowych problemów z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzanie i wstępna obróbka danych wielomodalnych przy użyciu frameworków i języka Python. | 4 |
T-L-2 | Realizacja wybranych algorytmów widzenia komputerowego przy użyciu Pythona i bibliotek openCV, dlib, tensorflow, keras: detekcja obiektów i modelowanie tła, śledzenie obiektów, modelowanie sceny 3d na podstawie danych 2d. | 8 |
T-L-3 | Obsługa formatu DICOM, przetwarzanie i analiza danych medycznych. | 2 |
T-L-4 | Realizacja algorytmu CBIR (content-based image retrieval) na bazie standard MPEG-7. | 4 |
T-L-5 | Realizacja algorytmu CBMR/MIR (content-based music retrieval, music information retrieval) | 4 |
T-L-6 | Realizacja algorytmu OCR | 4 |
T-L-7 | Realizacja algorytmu wykrywanie i rozpoznawania twarzy | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do multimediów: pozyskiwanie, reprezentacja, przetwarzanie i interpretacja. | 2 |
T-W-2 | Urządzenia wejścia/wyjścia w systemach multimedialnych: pozyskiwanie, przetwarzanie i magazynowanie danych wielomodalnych. | 4 |
T-W-3 | Wybrane aspekty widzenia komputerowego: detekcja obiektów, modelowanie tła. | 4 |
T-W-4 | Wybrane aspekty widzenia komputerowego: śledzenie obiektów. | 2 |
T-W-5 | Wybrane aspekty widzenia komputerowego: stereowizja i stereoskopia. | 2 |
T-W-6 | Wybrane aspekty identyfikacji użytkownika na podstawie danych biometrycznych. | 2 |
T-W-7 | Systemy obrazowania komputerowego w medycynie. | 2 |
T-W-8 | Systemy analizy dokumentów. | 2 |
T-W-9 | Multimedialne bazy danych- organizacja, indeksowanie, wyszukiwanie informacji na podstawie zawartości. | 4 |
T-W-10 | Zaawansowane interfejsy wejściowe–rozpoznawanie tekstu OCR (Optical Character Recognition) – rozpoznawanie notacji muzycznej OMR (Optical Music Recognition) –interfejs naturalny NUI (Natural User Interface) – rozpoznawanie mowy, głosu i mówcy VR/SR (Voice / Speaker Recognition). | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Realizacja zadań domowych | 18 |
A-L-3 | Zaliczenie | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady tablicowe i prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie testowe |
S-2 | Ocena formująca: laboratorium: ocena zadań wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.06_W01 Student zna podstawy teoretyczne i algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | I_2A_W02, I_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.06_U01 Student potrafi implementować algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | I_2A_U04, I_2A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | I_2A_K02, I_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.06_W01 Student zna podstawy teoretyczne i algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | 2,0 | |
3,0 | Student umie wymienić i scharakteryzować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.06_U01 Student potrafi implementować algorytmy z zakresu systemów multimedialnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zrealizować wybrane algorytmy z zakresu interaktywnych systemów multimedialnych przy uzyciu bibliotek wysokopoziomowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ling Guan, Yifeng He, Sun-Yuan Kung, Multimedia Image and Video Processing, CRC Press, 2017, 2
- C. Bishop, Pattern Recognition and Machine Learning, Springer Verlag, 2011, 2
Literatura dodatkowa
- V. Santhi, D. P. Acharjya, M. Ezhilarasan (Editor), Emerging Technologies in Intelligent Applications for Image and Video Processing, IGI Global, 2016, 1
- Adrian Kaehler, Gary Bradski, Computer Vision in C++ with the OpenCV Library, 2017, https://github.com/oreillymedia/Learning-OpenCV-3_examples
- Jan Erik Solem, Programming Computer Vision with Python, O'Reilly, 2012, http://programmingcomputervision.com/