Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Sygnały akustyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sygnały akustyczne | ||
Specjalność | Inteligencja obliczeniowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej. |
W-2 | Umiejętność programowania w języku C++, Java lub Python. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie mechanizmów analizy, przetwarzania oraz ekstrakcji informacji z sygnałów akustycznych. |
C-2 | Zdobycie wiedzy o powstawaniu dźwięku, jego przetwarzaniu oraz technikach wyodrębniania i osadzania informacji w danych akustycznych. |
C-3 | Umiejętność wykorzystywania języków programowania i dedykowanych bibliotek oraz komponentów do analizy i przetwarzania danych dźwiękowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie mechanizmu wyznaczania konturów wybranych cech akustycznych. | 2 |
T-L-2 | Analiza częstotliwości podstawowej nagrania sygnału mowy oraz określenie wysokości nut z przykładowego muzycznego nagrania jednogłosowego | 4 |
T-L-3 | Detekcja onsetów w sygnale akustycznym i próba oszacowania tempa przykładowego fragmentu muzycznego. | 4 |
T-L-4 | Wyznaczanie pozycji pojedynczego źródła dźwięku w płaszczyźnie poziomej z wykorzystaniem reprezentacji binauralnej. | 4 |
T-L-5 | Realizacja separacji sygnału z wykorzystaniem algorytmu ICA. | 4 |
T-L-6 | Mechanizmy detekcji zdarzeń w strumieniu akustycznym. | 4 |
T-L-7 | Implementacja programowa systemu znakowania wodnego z użyciem wybranego algorytmu. | 4 |
T-L-8 | Klasyfikacja akustyczna (np. mowa/muzyka) z wykorzystaniem gotowych bibliotek programowych (do ekstrakcji cech i klasyfikacji). | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Percepcja głośności i wysokości dźwięku. Maskowanie dźwięków i wstęgi krytyczne. | 2 |
T-W-2 | Lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku. | 4 |
T-W-3 | Podstawy akustyki pomieszczeń. Pogłos i jego właściwości. | 4 |
T-W-4 | Metody parametryzacji sygnałów akustycznych. | 2 |
T-W-5 | Proces identyfikacji i weryfikacji mówców. Cechy osobnicze w sygnale mowy. Techniki kompensacji cech charakterystycznych mowcy. | 4 |
T-W-6 | Algorytmy określania tempa utworów muzycznych. | 4 |
T-W-7 | Separacja źródeł dźwięku. | 4 |
T-W-8 | Znakowanie wodne sygnałów akustycznych. | 4 |
T-W-9 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z wybranych laboratoriów | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań |
S-2 | Ocena formująca: Ocena implementacji programowej |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D01.10_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych | I_2A_W02, I_2A_W04, I_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D01.10_U01 Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania | I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U08 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D01.10_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne dźwięku. Ma podstawową wiedzę na temat technik przetwarzania dźwięku. | |
3,5 | Zna istniejące rozwiązania programowe umożliwiające tworzenie systemów przetwarzania dźwięku. | |
4,0 | Potrafi zaimplementować programowo i porównać systemy przetwarzania dźwięku. | |
4,5 | Potrafi dokonac wyboru technik i mechanizmów przetwarzania dźwięku pod konkretne zastosowanie. | |
5,0 | Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie przetwarzania dźwięku i wykazuje się dodatkową wiedzą pozyskaną z literatury. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D01.10_U01 Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów w realizacji systemów analizy i przetwarzania dźwięku. | |
3,5 | Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi dźwięku oraz mechanizmami ich analizy i przetwarzania. | |
4,0 | Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranych komponentów do analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych. | |
4,5 | Potrafi napisać aplikację z wykorzystaniem gotowych komponentów i własnych implementacji wybranych algorytmów. | |
5,0 | Umie porównać różne technologie analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych i wykazuje się umiejętnościami pozyskanymi z literatury. |
Literatura podstawowa
- Udo Zolzer, Digital Audio Signal Processing, John Wiley & Sons, 2008, 2
- Tae Hong Park, Introduction to Digital Signal Processing - Computer Musically Speaking, World Scientific, 2010
- Ivan Tashev, Sound Capture and Processing, John Wiley & Sons, 2009
- F. Alton Everest, Master Handbook of Acoustics, McGraw-Hill, 2001, 4
Literatura dodatkowa
- Thomas F. Quatieri, Discrete-Time Speech Signal Processing - Principles and Practice, Prentice Hall, 2001