Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Maszyny elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny elektryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Grochowalski <Jacek.Grochowalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Frąckiewicz <Zbigniew.Frackiewicz@zut.edu.pl>, Jacek Grochowalski <Jacek.Grochowalski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość praw i zasad fizyki i w szczególności elektrotechniki. |
W-2 | Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej. |
W-3 | Znajomość obsługi komputera, oprogramowania biurowego i graficznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student rozumie działanie i zasady pracy podstawowych maszyn elektrycznych stosowanych w przemyśle. |
C-2 | Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację, oraz potrafi wykonać podstawowe pomiary i badania maszyn i napędów elektrycznych w tym również badania dopuszczajace do ruchu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie maszyny i napędu prądu stałego DC. | 5 |
T-L-2 | Badanie napędu i silnika indukcyjnego. | 5 |
T-L-3 | Badanie transformatora. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i zasady działania podstawoych typów maszyn elektrycznych: maszyny DC, AC - asynchroniczne i synchroniczne, transformatory. | 5 |
T-W-2 | Metody i układy rozruchu, hamowania i regulacji predkości obrotowej maszyn elektrycznych. | 5 |
T-W-3 | Wiadomości ogólne: dane znamionowe, przeciążenia i drgania, ciepłoodporność, izolacja, nagrzewanie, układy chłodzenia, stopnie ochrony, obudowy, normalizacja. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i wskazanej literatury uzupełniającej. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z pomocą literatury i internetu. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć ze wskazanej literatury i dostarczonych materiałów dydaktycznych. | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej problemów eksploatacyjnych maszyn i napędów elektrycznych stosowanych w przemyśle. |
M-3 | Cwiczenia laboratoryjne dla praktycznego potwierdzenia właściwości, charakterystyk i innych rozważań teoretycznych dotyczacych maszyn elektrycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania do zajęć na podstawie krótkiej, pisemnej odpowiedzi na zadane problemy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena praktycznego opanowania materiału dydaktycznego po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładu na podstawie testu wielokrotnego wyboru i rozmowy ze studentem. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C30_W01 Student rozumie działanie podstawowych maszyn elektrycznych. Ma wiedzę dla bezpiecznej eksploatacji maszyn elektrycznych w energetyce i przemyśle. Ma wiedzę o podstawowych pomiarach i charakterystykach maszyn. Rozumie tabliczkę znamionową i wie co to są charakterystyki eksploatacyjne i jak je wyznaczać. | ENE_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C30_U01 Student potrafi zrozumieć i wykonać polecenia instrukcji DTR maszyny elektrycznej. Potrafi sprawdzić maszynę i bezpiecznie załączyć do ruchu elektrycznego. Wykona rozruch, hamowanie i regulację prędkości obrotowej. Potrafi włączyć przyrządy pomiarowe prądu, napięcia i mocy do obwodu maszyny DC i AC oraz wykona podstawowe pomiary. Z tabliczki znamionowej wyznaczy parametry i dobierze aparaturę pomiarową. Wyznaczy i narysuje podstawowe charakterystyki eksploatacyjne. Wykona analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu. | ENE_1A_U11, ENE_1A_U14, ENE_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C30_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działanie człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu. | ENE_1A_K02, ENE_1A_K04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C30_W01 Student rozumie działanie podstawowych maszyn elektrycznych. Ma wiedzę dla bezpiecznej eksploatacji maszyn elektrycznych w energetyce i przemyśle. Ma wiedzę o podstawowych pomiarach i charakterystykach maszyn. Rozumie tabliczkę znamionową i wie co to są charakterystyki eksploatacyjne i jak je wyznaczać. | 2,0 | Student nie rozumie działania maszyny elektrycznej i nie ma wiedzy jak włączać przyrządy pomiarowe. |
3,0 | Student rozumie działnie maszyny elektrycznej DC i AC i jej podstawowe parametry elektryczne oraz mechaniczne. Rozumie jak należy włączać przyrządy pomiarowe i wykonać pomiar. | |
3,5 | Student rozumie zasady działania maszyn DC i AC, wie jak włączyć je do sieci zasilającej, jak dobrać przyrządy pomiarowe, zakres pomiarowy i wykonać odczyt wartości mierzonych. | |
4,0 | Student rozumie zasady działania maszyn DC i AC. Potrafi podać podstawowe parametry na podstawie tabliczki znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia konieczne przy doborze przyrządów pomiarowych. Wie jak włączyć przyrządy pomiarowe dla wykonania pomiaru. | |
4,5 | Student rozumie działanie maszyn DC i AC. Rozumie opis i poda definicje parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia wstępne dla doboru aparatury pomiarowej. Wie jak dobrać i włączać przyrządy pomiarowe. Wie i zna charakterystyki eksploatacyjne maszyny i wie jak narysować charakterystyki eksploatacyjne na podstawie wykonanych pomiarów. | |
5,0 | Rozumie działanie maszyn DC i AC. Rozumie opis i poda definije parametrów na podstawie tabliczki znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia, dobrać i załączyć aparaturę pomiarową. Wie jak wykonać odczyty na przyrządach analogowych i cyfrowych wielozakresowych. Zna charakterystyki eksploatacyjne maszyn i wie jak je narysować na podstawie wykonanych pomiarów. Wie jak wykonać analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu. Zna wpływ różnych czynników na błąd pomiarowy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C30_U01 Student potrafi zrozumieć i wykonać polecenia instrukcji DTR maszyny elektrycznej. Potrafi sprawdzić maszynę i bezpiecznie załączyć do ruchu elektrycznego. Wykona rozruch, hamowanie i regulację prędkości obrotowej. Potrafi włączyć przyrządy pomiarowe prądu, napięcia i mocy do obwodu maszyny DC i AC oraz wykona podstawowe pomiary. Z tabliczki znamionowej wyznaczy parametry i dobierze aparaturę pomiarową. Wyznaczy i narysuje podstawowe charakterystyki eksploatacyjne. Wykona analizę błędu pomiarowego na podstawie klasy przyrządu. | 2,0 | Student nie rozumie działania maszyn elektrycznych i nie umie włączyć prawidłowo podstawowych przyrządów pomiarowych. |
3,0 | Student rozumie działanie maszyn elektrycznych DC i AC. Umie włączyć przyrządy pomiarowe i wykonać pomiar bezpośredni i pośredni. | |
3,5 | Student rozumie działanie maszyn DC i AC. Umie podłączyć je do sieci zasilającej i wykonać rozruch i hamowanie. Umie dobrać i włączyć przyrządy pomiarowe oraz wykonać odczyty z przyrządów cyfrowych i analogowych. | |
4,0 | Student rozumie działanie maszyn DC i AC. Identyfikuje maszynę i jej parametry na podstawie tabliczki znamionowej. Umie dokonać rozruch, hamowanie i regulację prędkości obrotowej. Umie obliczyć, dobrać zakresy i włączyć przyrządy pomiarowe oraz wykonać odczyty i zapis wartości w zaprojektowanej samodzielnie tabeli pomiarowej. | |
4,5 | Student rozumie działanie maszyn DC i AC. Identyfikuje maszynę i jej parametry na podstawie tabliczki znaminowej. Umie wykonać pomiary dopuszczające maszynę do ruchu, włączyć do sieci zasilającej, wykonać rozruch, hamowanie i regulację prędkości obrotowej. Umie dobrać zakresy i włączyć przyrządy pomiarowe oraz dokona odczytu i zapisu w zaprojektowanej tabeli pomiarowej. Na podstawie wykonanych pomiarów wyznaczy i narysuje charakterystyki eksploatacyjne i oceni właściwości statyczne badanej maszyny elektrycznej. | |
5,0 | Student rozumie działanie maszyn DC i AC. Wykona badania wstępne, dopuszczające maszynę do ruchu, rozruch, hamowanie i regulację prędkości obrotowej. Identyfikuje maszynę i jej parametry na podstawie tabliczki znamionowej. Umie dobrać zakresy i włączyć przyrządy pomiarowe, oraz dokonać odczytu i zapisu pomiarów w zaprojektowanej samodzielnie tabeli. Na podstawie wykonanych pomiarów wyznaczy i narysuje charakterystyki eksploatacyjne i oceni właściwości statyczne maszyny elektrycznej. Wykona analizę błędów pomiarowych wynikających z klasy przyrządów. Wyznaczy źródła błędów pomiarowych w badanym układzie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C30_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działanie człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu. | 2,0 | Student nie wykonuje poleceń i naraża swoim zachowaniem kolegów na niebezpieczeństwo porażenia. |
3,0 | Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. | |
3,5 | Student wykonuje powierzone czynności, przynosi materiały dydaktyczne, przychodzi przygotowany, postępuje zgodnie z regulaminem, nie przeszkadza kolegom i prowadzącemu podczas zajęć. Student jest zainteresowany i bierze czynny udział w zajęciach. | |
4,0 | Student wykonuje powierzone zadania, posiada materiały dydaktyczne i jest przygotowany do zajęć teoretycznie i praktycznie z zakresu przewodnika do ćwiczeń. Zachowanie nie budzi zastrzeżeń, postępuje rozważnie i bezpiecznie dla siebie i kolegów. | |
4,5 | Student wykonuje nie tylko powierzone zadania, ale przejmuje inicjatywę i potrafi pokierować grupą w kierunku sprawnego wykonania powierzonych zadań. Potrafi samodzielnie przygotować tabele i protokoły z pomiarów już na sali laboratoryjnej. | |
5,0 | Student potrafi pokierować grupą laboratoryjną, rozdzielić pracę przy wykonywaniu pomiarów i sprawozdania. Jest liderem w grupie. Wykonuje prace bezpieczniei dba o bezpieczeństwo, swoje, kolegów i koleżanek. |
Literatura podstawowa
- Mitew E., Maszyny Elektryczne, t.1, t.2, Politechnika Radomska, Radom, 2005
- Matulewicz W., Maszyny elektryczne - podstawy, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2008
Literatura dodatkowa
- Goźlińska E., Maszyny elektryczne, WSiP, Warszawa, 2007
- Stein Z., Maszyny elektryczne, WSiP, Warszawa, 1995