Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,80,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,70,30zaliczenie
wykładyW1 20 2,50,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych.1
T-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.1
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.1
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.1
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad1
T-A-6Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia.2
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.2
T-A-8Kolokwium.1
10
laboratoria
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.2
T-L-2Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2.1
T-L-3Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym.1
T-L-4Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2.1
T-L-5Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2)1
T-L-6Wyznaczanie pH roztworów.1
T-L-7Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową.2
T-L-8Kolokwium.1
10
wykłady
T-W-1Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego.3
T-W-2Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych.3
T-W-3Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych.3
T-W-4Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.3
T-W-5Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.4
T-W-6Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.2
T-W-7Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Samodzielne rozwiazywanie zadań w oparciu o zalecane zbiory zadań.32
A-A-3Udział w konsultacjach2
43
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych na podstawie wskazanej literatury.18
A-L-3Samodzielne opracowanie wyników doświadczeń.15
A-L-4Udział w konsultacjach.2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę.13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu w oparciu o zalecaną literaturę.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu - samodzielna praca oparta na rozwiazywaniu zadań tematycznych i testów z możliwością samooceny.16
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Egzamin2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych w procesach inżynierskich.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (6 sprawdzianów) oraz kolokwium końcowego student uzyskuje zaliczenie jeśli zdobędzie co najmniej połowę punktów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń audytoryjnych oraz laboratoryjnych student przystępujedo egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu powyżej 30% punktów z egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B07_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych.
IM_1A_W03, IM_1A_W04, IM_1A_W11C-2, C-4, C-3, C-5, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-6M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B07_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
IM_1A_U01, IM_1A_U02, IM_1A_U03, IM_1A_U08C-2, C-4, C-3, C-5, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-6M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B07_K01
Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
IM_1A_K04C-2, C-4, C-3, C-5, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-6M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B07_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych.
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować stanów materii, przemian fizykochemiczne, zdefiniować stany równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, nie potrafi objaśnić podstawowych zjawisk elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych. Student nie ma wiedzy na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych.
3,0Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych.
3,5Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w szerszym stopniu.Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej.
4,0Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w zaawansowanym stopniu. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej. Potrafi opisywać zależności ilościowe wynikające z praw chemii.
4,5Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w zaawansowanym stopniu. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej. Potrafi opisywać zależności ilościowe wynikające z praw chemii w stopniu szerszym .
5,0Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w zaawansowanym stopniu. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej. Potrafi opisywać zależności ilościowe wynikające z praw chemii w stopniu zaawansowanym .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B07_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
2,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student nie potrafi interpretować i klasyfikować zjawisk chemicznych, fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposoby ich opisu. Student nie potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
3,5Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
4,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
4,5Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować złożone zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
5,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne, potrafi analizować błędy doświadczalne.. Student potrafi interpretować i klasyfikować złożone zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B07_K01
Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.

Literatura podstawowa

  1. M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia - podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa, 1999, wyd. V, (wyd.zawiera uaktualnioną nomenklaturę)
  2. M.Kamiński, B.Ważyński, Podstawy chemii dla inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, I
  3. Red. Z.Jabłoński, Ćwiczenia laboratoryjne i rachunkowe z chemii ogólnej i technicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1983, I
  4. Red. A. Śliwa, Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1973, III
  5. Z.Jabłoński, L.Iwanowska, Obliczenia chemiczne dla studentów wydziałów mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987
  6. F.A.Cotton, G.Wilkinson, P.L.Gaus, Chemia nieorganiczna –podstawy, PWN, Warszawa, 1995, I
  7. L.Jones, P.Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2009, I, Tom 1 i 2
  8. E.Jagodzińska, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, I

Literatura dodatkowa

  1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. T.1, Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa, 2004
  2. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1992
  3. W.Ufnalski, Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych.1
T-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.1
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.1
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.1
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad1
T-A-6Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia.2
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.2
T-A-8Kolokwium.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.2
T-L-2Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2.1
T-L-3Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym.1
T-L-4Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2.1
T-L-5Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2)1
T-L-6Wyznaczanie pH roztworów.1
T-L-7Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową.2
T-L-8Kolokwium.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego.3
T-W-2Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych.3
T-W-3Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych.3
T-W-4Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.3
T-W-5Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.4
T-W-6Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.2
T-W-7Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Samodzielne rozwiazywanie zadań w oparciu o zalecane zbiory zadań.32
A-A-3Udział w konsultacjach2
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.10
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych na podstawie wskazanej literatury.18
A-L-3Samodzielne opracowanie wyników doświadczeń.15
A-L-4Udział w konsultacjach.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę.13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu w oparciu o zalecaną literaturę.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu - samodzielna praca oparta na rozwiazywaniu zadań tematycznych i testów z możliwością samooceny.16
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Egzamin2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B07_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii obejmującą: 1) Budowę materii 2) Stany skupienia materii 3) Elementy termodynamiki chemicznej 4) Statykę i kinetykę reakcji chemicznych 5) Podstawy elektrochemii i chemii organicznej niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i ich właściwości materiałowych oraz zrozumienie wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem
IM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
IM_1A_W11Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów: - metalicznych - ceramicznych - polimerowych - kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
Treści programoweT-W-1Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego.
T-W-5Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.
T-W-2Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych.
T-W-4Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.
T-W-6Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.
T-W-3Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych.
T-W-7Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.
T-L-3Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym.
T-L-8Kolokwium.
T-L-2Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2.
T-L-4Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2.
T-L-5Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2)
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.
T-L-7Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową.
T-L-6Wyznaczanie pH roztworów.
T-A-8Kolokwium.
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych.
T-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.
T-A-6Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych w procesach inżynierskich.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (6 sprawdzianów) oraz kolokwium końcowego student uzyskuje zaliczenie jeśli zdobędzie co najmniej połowę punktów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń audytoryjnych oraz laboratoryjnych student przystępujedo egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu powyżej 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować stanów materii, przemian fizykochemiczne, zdefiniować stany równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, nie potrafi objaśnić podstawowych zjawisk elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych. Student nie ma wiedzy na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych.
3,0Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych.
3,5Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w szerszym stopniu.Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej.
4,0Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w zaawansowanym stopniu. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej. Potrafi opisywać zależności ilościowe wynikające z praw chemii.
4,5Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w zaawansowanym stopniu. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej. Potrafi opisywać zależności ilościowe wynikające z praw chemii w stopniu szerszym .
5,0Student potrafi opisać i scharakteryzować stany materii, przemiany fizykochemiczne, zdefiniować stan równowagi układów i określić czynniki wpływające na zmianę stanu i kinetykę przemian, potrafi objaśnić podstawowe zjawiska elektrochemiczne i zdefiniować prawidłowości występujące w procesach elektrochemicznych w zaawansowanym stopniu. Student ma wiedzę na temat współczesnej teorii budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstawy wiedzy o strukturach krystalicznych i i defektach sieciowych. Student potrafi wytłumaczyć jaki wpływ na właściwości makroskopowych materiałów mają wiązania chemiczne, struktura i defekty struktury krystalicznej. Potrafi opisywać zależności ilościowe wynikające z praw chemii w stopniu zaawansowanym .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B07_U01Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U08Potrafi wykorzystać podstawowe teorie budowy materii i zależności ilościowe charakteryzujące warunki eksploatacyjne materiału do formułowania i rozwiązywania prostych zadań materiałowo technologicznych
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
Treści programoweT-W-1Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego.
T-W-5Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.
T-W-2Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych.
T-W-4Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.
T-W-6Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.
T-W-3Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych.
T-W-7Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.
T-L-3Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym.
T-L-8Kolokwium.
T-L-2Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2.
T-L-4Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2.
T-L-5Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2)
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.
T-L-7Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową.
T-L-6Wyznaczanie pH roztworów.
T-A-8Kolokwium.
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych.
T-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.
T-A-6Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych w procesach inżynierskich.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (6 sprawdzianów) oraz kolokwium końcowego student uzyskuje zaliczenie jeśli zdobędzie co najmniej połowę punktów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń audytoryjnych oraz laboratoryjnych student przystępujedo egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu powyżej 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student nie potrafi interpretować i klasyfikować zjawisk chemicznych, fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposoby ich opisu. Student nie potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i wykonania prostych pomiarów chemicznych. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
3,5Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
4,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
4,5Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne. Student potrafi interpretować i klasyfikować złożone zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
5,0Student potrafi korzystać ze źródeł literatury, poszukiwać danych do obliczeń fizykochemicznych. Student analizuje i opracowuje wyniki i wykonuje pomiary chemiczne, potrafi analizować błędy doświadczalne.. Student potrafi interpretować i klasyfikować złożone zjawiska chemiczne, fizykochemiczne, analizować przemiany fizykochemiczne dobierać sposoby ich opisu. Student potrafi łączyć właściwości materiałów ze składem chemicznym i uporządkowaniem krystalicznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B07_K01Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-5Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
Treści programoweT-W-1Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego.
T-W-5Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna. Elementy termodynamiki chemicznej. Kinetyka chemiczna.
T-W-2Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych.
T-W-4Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.
T-W-6Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich.
T-W-3Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych.
T-W-7Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.
T-L-3Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym.
T-L-2Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2.
T-L-4Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2.
T-L-5Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2)
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.
T-L-6Wyznaczanie pH roztworów.
T-A-8Kolokwium.
T-A-5Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad
T-A-3Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej.
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych.
T-A-2Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne.
T-A-7Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne.
T-A-4Obliczenia stężeń roztworów.
T-A-6Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych w procesach inżynierskich.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (6 sprawdzianów) oraz kolokwium końcowego student uzyskuje zaliczenie jeśli zdobędzie co najmniej połowę punktów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Wykonuje poprawnie opracowanie wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.