Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowego kursu fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstawowych pojęć kinematyki punktu materialnego. |
C-2 | Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu postępowego. |
C-3 | Zrozumienie dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego bryły sztywnej. |
C-4 | Opanownie podstawowych wielkości fizycznych chrakteryzujacych pole elektryczne i magnetyczne. |
C-5 | Nabycie umiejętności operowania na wielkościach mianowanych i przekształcania ich z układu jednostek CGS na układ SI. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe wielkości fizyczne w kinematyce. Rachunek wektorowy w fizyce. Ruch względny. | 4 |
T-A-2 | Zależność funkcyjna wielkości fizycznych. | 2 |
T-A-3 | Dynamika ruchu postępowego: zasady dynamiki Newtona, zasada ruch w obecności siły tarcia, pęd, zasada zachowania pędu. | 4 |
T-A-4 | Zasada zachowania energii mechanicznej. Pojęcie pracy i mocy. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny. | 4 |
T-A-5 | Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia. Siły pozorne. | 2 |
T-A-6 | Ruch po okręgu: siała dośrodkowa i odśrodkowa. Ruch w polu siły centralnej: pojęcie pierwszej i drugiej prędkosci kosmicznej. | 4 |
T-A-7 | Ruch obrotowy wokół ustalonej osi: moment siły, moment pędu, moment bezwładności. Zasada zachowania momentu pędu. | 4 |
T-A-8 | Ruch harmoniczny. Wahadło matematyczne. | 2 |
T-A-9 | Podstawowe wielkości charakteryzujące pole eklektyczne i magnetyczne. | 2 |
T-A-10 | Analiza wymiarowa jako sposób rozwiązywania zadań. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestwnistwo w zajęciach wprowadzających. | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury podstawowej. | 15 |
A-A-3 | Przygotwanie do zaliczenia. | 8 |
A-A-4 | Zaliczenie przdmiotu. | 2 |
55 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące sprawdzanie aktywnosci studentów w czasie zajęć (aprobata, ocena ciągła, obserwcja pracy w grupach). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B07_W01 Po zakończeniu kursu student powinien znać i rozumieć podstawy kinematyki i dyanmiki punktu materialnego i bryły szywnej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i wielkosci skalarne i wektorowe występujące w zagadnieniach mechaniki, elektrostyki i magnetyzmu i jednostki w jakich są wyrażane. | IM_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B07_U01 Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI. | IM_1A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_U02_K01 samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność | IM_1A_K01 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B07_W01 Po zakończeniu kursu student powinien znać i rozumieć podstawy kinematyki i dyanmiki punktu materialnego i bryły szywnej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i wielkosci skalarne i wektorowe występujące w zagadnieniach mechaniki, elektrostyki i magnetyzmu i jednostki w jakich są wyrażane. | 2,0 | Brak zaliczenia przedmiotu: Student nie potrafi wymienić zasad dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Nie wie czym jest tor ruch, układ odniesienia, oś obrotu. Nie zna podstawowych wielkości fizycznych charakteryzujących pole elektryczne i magnetyczne. |
3,0 | Zaliczenie przedmiotu: Student potrafi wymienić i omówić zasady dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Umie wskazać przykłady ilustrujące zasadę zachowania energii mechanicznej, zasadę zachowania pędu, zasadę zachowania momentu pędu. Umie wymienić podstawowe wielkosci fizyczne charkteryzujace pole elektryczne i magnetyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B07_U01 Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI. | 2,0 | Brak zaliczenia przedmiotu: Student nie potrafi rozwiązać zadań dotyczących ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Nie potrafi wyprowadzić wzoru na zasięg rzutu ukośnego. Nie potrafi obliczyć siły odśrodkowej w ruchu jednostajnym po okręgu. Nie potrafi składać wektorów sił. Nie potrafi obliczyć momentu siły jako iloczynu wektorowego. Nie potrafi obliczyć pracy wykonywanej przez stałą siłę. Student wykazuje brak umiejętności przekształcania jednostek wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI. Brak umiejętności posługiwania się podwielokrotnościami i wielokrotnościami takimi mili, mikro, kilo, mega. |
3,0 | Zaliczenie przedmiotu: Student potrafi rozwiązać zadania dotyczące ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Potrafi wyprowadzić wzór na zasięg rzutu ukośnego. Potrafi obliczyć siły bezwładności w układzie nieinercjalnym, takie jak np. siła odśrodkowa. Potrafi obliczyć moment siły jako iloczyn wektorowy. Potrafi posłużyć się zasadami zachowania pędu i energii mechanicznej do rozwiązywania zadań.Sprawne przekształca jednostki wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Orear, Fizyka (tom I i II), WNT, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- M. A. Herman, A. Kalestyński, L.Widomski, Podstawy fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie i studentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016, (również wydania starsze)
- J. Massalski, M. Massalska, Fizyka dla inżynierów, WNT, Warszawa, 2008
- J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla uczniów szkół średnich i kandydatów na studia, WNT, Warszawa, 2000
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, WNT, Warszawa, 2006
- J. Orear, Fizyka (tom I i II), WNT, Warszawa, 1993