Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: konstrukcje lekkie
Sylabus przedmiotu Badania i odbiory konstrukcji spawanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania i odbiory konstrukcji spawanych | ||
Specjalność | spawalnictwo i techniki łączenia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki wytwarzania |
W-2 | Spajanie i cięcie termiczne |
W-3 | Techniki spajania w wytwarzaniu i naprawach |
W-4 | Procesy spajania i cięcia materiałów |
W-5 | Badania i odbiory konstrukcji spawanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami norm międznarodowych i przepisw towarzystw klasyfikacyjnych |
C-2 | Ukształtowanie umiętności z zakresu kontrili i badań stalowych konstrukcji spawanych |
C-3 | Ukształtowanie umiętności w zakresie badania technologii spajania |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie opracowywania planów spawania |
C-5 | Zapoznanie studentów z koniecznością prowadzenia badań złączy spawanych |
C-6 | Przygotowanie studentów do prowadzenia nadzorów spawalniczych |
C-7 | Ukszkałtowanie podstawowych umiejętności z zakresu badań nieniszczących |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania wizualne | 4 |
T-L-2 | Badania penetracyjne | 2 |
T-L-3 | Badania magnetyczno-proszkowe | 2 |
T-L-4 | Badania ultradźwiękowe | 2 |
T-L-5 | Badania radiograficzne | 3 |
T-L-6 | Badania technologii spawania | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Badania technologii spawania łukowego | 5 |
T-P-2 | Plany spawania | 2 |
T-P-3 | Dzienniki spawania | 2 |
T-P-4 | kwalifikowanie technologii spawania prętów zbrojeniowych | 3 |
T-P-5 | Kwalifikowanie technologii lutowania twardego | 2 |
T-P-6 | Dokunentacja odbiorowa | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział kontroli prac spawalniczch | 1 |
T-W-2 | Zakres kontroli wstępnej | 4 |
T-W-3 | Kontrola bieżąca procesu spawania | 4 |
T-W-4 | Kontrola ostateczna procesu spawania | 4 |
T-W-5 | Klasy konstrukcji spawanych | 3 |
T-W-6 | Podział zakładów na grupy | 2 |
T-W-7 | Rodzaje odbiorów i dokumenty odbiorowe | 2 |
T-W-8 | Zakresy badań złczy spawanych | 2 |
T-W-9 | Zakresy badań stalowych konstrukcji budowlanych,ustrojów nośnych dźwignic i stalowych rurociągów gazowych | 4 |
T-W-10 | Kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych | 2 |
T-W-11 | Dokumenty kontrolne z badań przeprowadzonych przez wytwórcę i personel niezależny | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowe ucestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowywania sprawozdań z badań | 5 |
20 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie aktualnych norm | 2 |
A-P-3 | studiowanie przepisów towarzystw klasyfikacyjnych | 2 |
A-P-4 | opracowywanie raportów i dokumentacji | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 4 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające -wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące- film dydaktyczny |
M-3 | Metody problemowe-metoda klasyczna |
M-4 | Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Metody podające-wykład informacyjny ,opis |
M-6 | Metody eksponujące-film |
M-7 | metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe,ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium po zrealizowaniu 1/2 programu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające po zrealizowaniu1/3 wykladów |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe pisemne po zrealizowaniu całości programu wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować i rozpoznawać etapy kontroli prac spawalniczych , potrafi wybrać odpowiedni rodzaj kontroli dla konkretnej konstrukcji | IM_2A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-P-6, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
IM_2A_S/02_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie rozpoznać i opisać prowadzone metody badań na konstrukcjach spawanych, potrafi zaproponować odpowiednią metodę badań złączy spawanych odpowiednio do wymagań zawartych w warunkacg technicznych wykonania i odbioru konstrukcji | IM_2A_W01 | — | — | C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-7, M-6, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powiniem inicjować i formułować wymagania w zakresie badań i odbiorów konstrukcji spawanych | IM_2A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-P-6, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2 |
IM_2A_S/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować medody badań złączy spawanych w oparciu ostosowne wymagania, powinien umieć opracowywać plany kontroli oraz rozwiązywać problemy z zakresu bezpieczeństwa technicznego konstrukcji | IM_2A_U03, IM_2A_U09 | — | — | C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-7 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do zapewnienia wytwarznym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa, będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami norm i towarzystw klasyfikacyjnych | IM_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-P-6, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2 |
IM_2A_S/02_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student aktywnej postawy do celowości stosowania badań złączy spawanych, będie postępował zgodnie z zasadami etyki inżynierskiej, będzie świadomy i wrażliwy na zagadnienia jakości konstrukcji spawanych | IM_2A_K04 | — | — | C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-7 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować i rozpoznawać etapy kontroli prac spawalniczych , potrafi wybrać odpowiedni rodzaj kontroli dla konkretnej konstrukcji | 2,0 | Student nie zna etapów kontrli prac spawalniczych ani rodzajów kontroli. |
3,0 | Student potrafi wymienić etapy i rodzaje kontroli stosowanej na poszczególnych etapach wytwarzania. | |
3,5 | Student jest w stanie objaśniać oraz charakteryzować metody badań nieniszczących. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu klas konstrukcji spawanych oraz potrafi określać zakresy badań na podstawie norm i wymagań odpowiednichsłużb nadzoru. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu rodzju odbiorów oraz niezbędnej dokumentacji odbiorowej. | |
5,0 | Student potrafi zaproponować rodzaj odpowiednich badań w zależności od charakteru pracy konstrukcji, ma wiedzę z zakresu kontroli przyrządów pomiarowych oraz procedur badawczo-odbiorowych. | |
IM_2A_S/02_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie rozpoznać i opisać prowadzone metody badań na konstrukcjach spawanych, potrafi zaproponować odpowiednią metodę badań złączy spawanych odpowiednio do wymagań zawartych w warunkacg technicznych wykonania i odbioru konstrukcji | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić metod badań złączy spawanych . |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat metod badań złączy spawanych. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i opiać metody badań stosowane w polączeniach spawanych. | |
4,0 | Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania badań nieniszczących i niszczących w wytwarzniu konstrukcji. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować i scharakteryzować metody badań niezbędne przy produkcji spawalniczej. | |
5,0 | Student jest w stanie rozpoznać i opisać metody badań złączy spawanych ,potrafi zaproponować odpowiednią metodę badań oraz dokonać interpretacji wyników badań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powiniem inicjować i formułować wymagania w zakresie badań i odbiorów konstrukcji spawanych | 2,0 | Student nie potrafi formułować celów kontroli ani wymienić podstawowe rodzaje kontroli. |
3,0 | Student ma umiejętność nakreślać konieczność zastosowania określonej metody kontroli na poszczególnych etapach wytwarznia. | |
3,5 | Student ma umiejętność dobierać i zastosować odpowiedni rodzaj badań w zależności od rodzju złączy i spoin. | |
4,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego przeprowadznia badań wizualnych i penetracyjnych. | |
4,5 | Student posiada umiejętność w zakresie formułowania wymagań badawco-odbiorowych. | |
5,0 | Student powinien umieć inicjować i formułować Wymagania w zakresie odbiorów konstrukcji spawanych oraz interpretować wyniki badań nieniszczących i niszczących. | |
IM_2A_S/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać i koordynować medody badań złączy spawanych w oparciu ostosowne wymagania, powinien umieć opracowywać plany kontroli oraz rozwiązywać problemy z zakresu bezpieczeństwa technicznego konstrukcji | 2,0 | Student nie umie wymienić podstawowych metod badań nieniszczących i niszczących. |
3,0 | Student umie charakteryzować podstawowe metody badań stosowane w badaniach złączy spawanych. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić badania powierzchniowe metodami nieniszczącymi.; | |
4,0 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić badania technologii spawania zgodnie z odpowiednimi wytyczymi i normami. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić i dobrać metodę badań radiogaficznych i ultradźwiękowych. | |
5,0 | Studet potrafi interpretować wyniki badań niszczących i nieniszczących oraz opracowywać plany kotroli. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do zapewnienia wytwarznym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa, będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami norm i towarzystw klasyfikacyjnych | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej postawy w zakresie kontrli i obdiorów i nie jest w stanie postępować zgodnie z wymaganiami. |
3,0 | Studet jest otwarty na przeprowadzanie badań konstrukcji przy małej kreatywności swoich działań. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie doboru rodzju konroli na poszczegolnych etapach wytwarzania. | |
4,0 | Student posiada kompetenje w zakresie badań nieniszczących powierzchniowych i badań niszczących. | |
4,5 | Student jest kompentny w zakresie dokumentacji odbiorowej i towarzystw klasyfikacyjnych . | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie zapewnienia wytwarzanym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa w oparciu o badania technologii wytwarzania oraz badania wytworzonych konstrukcji. | |
IM_2A_S/02_K02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student aktywnej postawy do celowości stosowania badań złączy spawanych, będie postępował zgodnie z zasadami etyki inżynierskiej, będzie świadomy i wrażliwy na zagadnienia jakości konstrukcji spawanych | 2,0 | Student nie nabył aktywnej postawy w zakresie celowości stosowania badań złączy spawanych. |
3,0 | Student jest kompetentny w zakresie rozróżniania podstawowych metod kontroli. | |
3,5 | Student jest kompetentny w zakresie prowadzenia badań nieniszczących powierzniowych. | |
4,0 | Student jest kratywny w zakresie planowania i przeprowadzania badań i uznania technologii spawania. | |
4,5 | Student nabył podstawowych kompetencji w zakresie badań nieniszczących objętościowych i badań niszczących. | |
5,0 | Student jest wrażliwy na postępowanie zgodne z zasadami etyki inżynierskiej , jest kompetentny w zakresie opracowywania planów badań,kotroli i interpretacji wyników badań. |
Literatura podstawowa
- Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera "Spawalnictwo" TI i T II, WNT, Warszawa, 2003
- Czuchryj J.,Dębski E., Badania nieniszczące. Badania złączy spawanych wg. norm europejskich.Kontrola radiograficzna., Biuro Gamma, Warszawa, 2000
- SZYMAŃSKI A., Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie T II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- Czuchryj J.,Papkala H.,Winiowski A., Niezgodność w złączach spawanych, Instytut Spawalnictwa, Gliwice, 2003
- Lewińska A., Badania magnetyczne .Poradnik, Biuro Gamma, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Czuchryj J., Wymagania odbiorcze konstrukcji spawanych według norm europejskich na podstawie powierzniowych metod badań nieniszczących, Badania materiałow, Gliwice, 2000, Nr1 (13)
- PN-EN ISO, Badania wizualne , badania penetracyjne,badania magnetyczno-proszkowe,badania ultradźwiękowe, badania radiograficzne, PKN, Warszawa, 2011, wymagane aktualne wydania norm