Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)
Sylabus przedmiotu Teoria ruchu pojazdu gąsienicowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria ruchu pojazdu gąsienicowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki umożliwiające obliczenie zadań (przekształcanie wzorów, proste całki) podstawowe wiadomości z fizyki (kinematyka i dynamika) Podstawowe wiadomości z mechaniki technicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena źródeł napędu w pojazdach samochodowych i umiejętność obliczania wartości parametrów silnika w dowolnych warunkach otoczenia (temperatura i wysokość npm). Umiejętność wykorzystania charakterystyki prędkościowej silnika do rozwiązywania zagadnień z teorii ruchu. |
C-2 | Poznanie wpływu układu naędowego na wartość siły napędowej |
C-3 | Poznanie sił, momentów i reakcji nawierzchni działających na koło sztywne i odniesienie ich do koła elastycznego. Poznanie strat energetycznych i poślizgów towarzyszących współpracy koła z nawierzchnią |
C-4 | Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki. |
C-5 | Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania |
C-6 | Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym samochodu |
C-7 | Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań w zakresie ruchu pojazdu gąsienicowego | 9 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie tematyki projektu | 1 |
T-P-2 | Prace związane z realizacją projektu | 7 |
T-P-3 | Zaliczenie projektu z dyskusją | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka źródła napędu, wpływ warunków zewnęrznych (temperatura pod maską i wysokość ponad poziom morza) na moc i moment obrotowy silnika, elastyczność silnika | 1 |
T-W-2 | Układ napędowy pojazdu, elementy składowe, sprawność mechaniczna układu napędowego, przełożenie całkowite w układzie napędowym | 1 |
T-W-3 | Kinematyka gąsienicy | 1 |
T-W-4 | Współpraca gąsienicy z gruntem | 1 |
T-W-5 | Dynamika układu gąsienicowego | 1 |
T-W-6 | Straty mocy w układzie gąsienicowym | 1 |
T-W-7 | Opory ruchu pojazdu gąsienicowego | 2 |
T-W-8 | Równanie ruchu pojazdu gąsienicowego | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka właściwości trakcyjnych pojazdu gąsienicowego | 2 |
T-W-10 | Dobór przełożeń cd. - dobór liczby przełożeń, - dobór wartości przełożeń biegów pośrednich | 2 |
T-W-11 | Ruch opóźniony pojazdu gąsienicowego | 2 |
T-W-12 | Teoria skrętu pojazdu gąsienicowego | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Konsulteacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 19 |
38 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Wykonanie omówionych na zajęciach zadań projektowych | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 14 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów problemowych (część wykładów prowadzona jest w formie dyskusji nad określonym problemem. Tematyka kolejnych wykładów jest zapowiadana. Do rozwiązywania postawionych problemów wykorzystywana jest wiedza nabyta na poprzednich wykładach. Niezbędne jest zatem zapoznanie się studenta z treściami zawartymi w podanej literaturze. | 16 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 16 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny Metoda problemowa - wykład problemowy |
M-2 | symulacja własciwości ruchowych pojazdu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zajęcia projektowe oceniane są na koniec po wykonaniu projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C20-1_W02 Student powinien: - definiować parametry układu napędowego pojazdu, - opisać siły i zjawiska występujące w układzie gąsienica - teren, - rozpoznać i opisać siły z jakimi pojazd oddziałuje na otoczenie oraz siły z jakimi otoczenie oddziałuje na pojazd stojący i będący w ruchu, - wie jak dobierać najważniejsze parametry eksploatacyjne układu napędowego pojazdu, | IPBiS_1A_W01, IPBiS_1A_W02, IPBiS_1A_W03, IPBiS_1A_W04 | — | — | C-5, C-2, C-4, C-3, C-7, C-6, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C20-1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika, - umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu pojazdu gąsienicowego, - umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania. | IPBiS_1A_U01, IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U06, IPBiS_1A_U08, IPBiS_1A_U16 | — | — | C-5, C-2, C-4, C-7 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C20-1_W02 Student powinien: - definiować parametry układu napędowego pojazdu, - opisać siły i zjawiska występujące w układzie gąsienica - teren, - rozpoznać i opisać siły z jakimi pojazd oddziałuje na otoczenie oraz siły z jakimi otoczenie oddziałuje na pojazd stojący i będący w ruchu, - wie jak dobierać najważniejsze parametry eksploatacyjne układu napędowego pojazdu, | 2,0 | poniżej 50 % maksymalnej sumy punktów w teście (poniżej 10 pkt) |
3,0 | od 10 do 11,99 pkt | |
3,5 | od 12 do 13,99 pkt | |
4,0 | od 14 do 15,99 pkt | |
4,5 | od 16 do 18 pkt | |
5,0 | powyżej 18 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C20-1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - obliczać parametry pracy źródła napędu, ocenić wpływ warunków zewnętrznych na parametry pracy silnika, - umieć rozwiązywać typowe zadania z zakresu teorii ruchu pojazdu gąsienicowego, - umieć wykonać charakterystykę trakcyjną pojazdu i na jej podstawie przeprowadzić analizę parametrów użytkowych pojazdu, wskazać ewentualne mankamenty i posługując się odpowiednimi narzędziami dobrać parametry układu napędowego spełniające określone wymagania. | 2,0 | Brak projektu |
3,0 | Oddany w terminie projekt podstawowy lub oddany projekt kompletny po terminie | |
3,5 | Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania dotyczące projektu, oddany w terminie projekt kompletny | |
4,0 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania dotyczące projektu | |
4,5 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu | |
5,0 | Oddany w terminie projekt kompletny oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu i szczególna aktywność na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2003, 1
- Burdziński Z, teoria ruchu pojazdu gąsienicowego, WKiŁ, Warszawa, 1972
- Dębicki M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, WNT, Warszawa, 1976, 3
- Siłka W., Teoria ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKiŁ, Warszawa, 1980
- Sołtyński A., Mechanika układu pojazd - teren, MON, Warszawa, 1962
- Mitschke M., Dynamika samochodu, WKiŁ, Warszawa, 1977
- Dębicki M., Teoria samochodu, teoria napędu, WNT, Warszawa, 1969
- Lisowski M, Teoria ruchu samochodu, teoria napędu, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003