Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo z wytrzymałością materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiałoznawstwo z wytrzymałością materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zasad doboru materiałów w celu zapewnienia produktom wymaganych właściwości |
C-2 | Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach |
C-3 | Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich |
C-4 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Pomiary potencjału elektrodowego oraz SEM ogniwa galwanicznego | 1 |
T-L-3 | Złącza spawane | 2 |
T-L-4 | Badania korozyjne w mgle solnej | 2 |
T-L-5 | Korozja gazowa | 2 |
T-L-6 | Stopy żelaza | 2 |
T-L-7 | Obróbka cieplna i cieplno - chemiczna. | 2 |
T-L-8 | Stopy żelaza o szczególnych właściwościach. | 1 |
T-L-9 | Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti). | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania właściwości mechanicznych materiałów. | 2 |
T-W-2 | Stopy żelaza | 2 |
T-W-3 | Obróbka cieplna, cieplno – chemiczna, podstawy inżynierii powierzchni. | 2 |
T-W-4 | Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti) | 1 |
T-W-5 | Szereg elektrochemiczny metali, ogniwa i Prawa Faradaya | 1 |
T-W-6 | Korozja elektrochemiczna i ochrona przed korozją | 3 |
T-W-7 | Korozja chemiczna (gazowa i w cieczach) i ochrona przed korozją | 2 |
T-W-8 | Przykłady błędów konstrukcyjnych | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studia literatury we wskazanych obszarch | 4 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 14 |
A-L-4 | Konsultacje | 4 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 17 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe z elemntami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami. |
M-2 | Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (8 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C02_W01 Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice | IPP4_1P_W01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
IPP4_1P_C02_W02 Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | IPP4_1P_W02, IPP4_1P_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C02_U01 Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału. | IPP4_1P_U01, IPP4_1P_U08 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów | IPP4_1P_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C02_W01 Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice | 2,0 | Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich |
3,0 | Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi | |
4,0 | Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich | |
4,5 | Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować | |
5,0 | Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią | |
IPP4_1P_C02_W02 Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C02_U01 Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału. | 2,0 | Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich |
3,0 | Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie | |
3,5 | Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru | |
4,0 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację | |
4,5 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich | |
5,0 | Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa |
3,0 | Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną | |
3,5 | Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej | |
4,0 | Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa | |
4,5 | Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki | |
5,0 | Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne |
Literatura podstawowa
- Piekarski B., Podstawy nauki o materiałach i inżynierii materiałowej, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2018
- Dobrzański L.A., Metalowe materiały inżynierskie, WNT, Warszawa, 2004
- Dobrzański L.A., Zasady doboru materiałów inżynierskich, Polit. Ślaska, Gliwice, 2000
- Dobrzański L.A., Wprowadzenie do nauki o materiałach, Polit. Śląska, Gliwice, 2007
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materialowa T. 1 i 2, Galaktyka, Łódź, 2011
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2011, t. 1 i t. 2
- Wojktun E., Sołncew J.P., Materiały specjalnego przeznaczenia, Polit. Radomska, Radom, 2001
- 9. Baranowska J., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jędrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, ZUT, Szczecin, 2013
- Surowska B., Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
- Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
- Blicharski M., Inżynieria Powierzchni, WNT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ciszewski B., Przytakiewicz W., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993
- Kucharczek W., Mazurkiewicz A., Żurowski W., Nowoczesne materiały konstrukcyjne, Polit. Radomska, Radom, 2008
- Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe, WNT, Warszawa, 2004
- Niezgodziński M. E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
- Grabski M.A., Kozubowski J.A., Inżynieria materiałowa - geneza, istota, perspektywy, Polit. Warszawska, Warszawa, 2003
- ....., Polskie Normy, 2017, aktualnie obowiązujące dla danej próby
- Przybyłowicz K., Przybyłowicz J., Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2004
- Lisica A. i inni, Laboratorium materiałoznawstwa. Wyd. Polit.Radomska 2007, Wyd. Polit.Radomska, Radom, 2007