Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejetnosci z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego i różniczkowego) raz z podstaw fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze |
C-2 | Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uwalnianie ciał od więzów | 1 |
T-A-2 | Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych | 4 |
T-A-3 | Równowaga dowolnego płaskiego układu sił | 3 |
T-A-4 | Równowaga płaskich układów sił z tarciem | 3 |
T-A-5 | Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił | 3 |
T-A-6 | Srodki ciężkości | 2 |
T-A-7 | Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia | 3 |
T-A-8 | Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio | 3 |
T-A-9 | Ruch płaski: pole prędkości | 2 |
T-A-10 | Ruch złożony punktu | 2 |
T-A-11 | Dwa kolokwia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zasady statyki | 2 |
T-W-2 | Więzy i ich reakcje | 1 |
T-W-3 | Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne | 2 |
T-W-4 | Moment siły względem punktu i moment siły względem osi | 2 |
T-W-5 | Pary siił na płaszczyznie | 2 |
T-W-6 | Dowolny płaski układ sił | 2 |
T-W-7 | Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach | 3 |
T-W-8 | Pary sił w przestrzeni | 1 |
T-W-9 | Dowplny przestrzenny układ sił | 2 |
T-W-10 | Środki ciężkości | 2 |
T-W-11 | Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie | 2 |
T-W-12 | Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne | 1 |
T-W-13 | Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły | 1 |
T-W-14 | Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi | 2 |
T-W-15 | Ruch płaski bryły | 2 |
T-W-16 | Ruch kulisty i ogólny bryły | 2 |
T-W-17 | Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Rozwiązywanie zadań domowych | 28 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Studia literatury | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C06_W01 Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej | IPP4_1P_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C06_U01 Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych) | IPP4_1P_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C06_K01 Student ma świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie | IPP4_1P_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C06_W01 Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudnosci z jej wykorzystaniem | |
3,5 | Student opanowal podstawowa wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz. ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnien kinematyki | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedze w stopniu wystarczajacym | |
4,5 | Student opanował wymaganą wiedze w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki | |
5,0 | Student opanował wymagana wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Barzdo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. wykazuje dużą aktywność na wykładach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C06_U01 Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych) | 2,0 | Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu. |
3,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki. | |
3,5 | Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji. | |
4,5 | Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C06_K01 Student ma świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie | 2,0 | |
3,0 | Student wykazał się podstawową wiedzą i świdomością jakie kompetencje powinien posiadać przyszły inżynier | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, PWN, Warszawa, 1996
- Misiak J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, WNT, Warszawa, 1989
- Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
- Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.1, Statyka, WNT, Warszawa, 1997
- Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.2, Kinematyka, WNT, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Klasztorny M., Mechanika ( statyka, kinematyka, dynamika ), Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
- Mieszczerski W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t1. Statyka, PWN, WArszawa, 1972
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t.2, Kinematyka, PWN, Warszawa, 1972
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, WNT, Warszawa, 2002