Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Techniki wytwarzania I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki wytwarzania I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl>, Wojciech Kwaczyński <Wojciech.Kwaczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | grafika inżynierska, mechanika, materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami procesów wytwarzania, sposobami wytwarzania części, narzędzi lub urządzeń w przemyśle motoryzacyjnym w zakresie obróbki ubytkowej. Ukształtowanie umiejętności wstępnego wyboru i kształtowania procesu wytwarzania wybranych części, zespołów w przemyśle motoryzacyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane zabiegi toczenia, frezowania, obróbki ściernej, przecinania (skrawanie, erodowanie), szlifowania wałków i płaszczyzn, obróbki gwintów, kół zębatych. Podstawy budowy obrabiarek: zespoły, kinematyka, układy sterowania ze szczególnym uwzględnieniem NC, CNC | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces technologiczny (operacje; zabiegi, przejścia) w przemyśle samochodowym. Procesy wytwarzania. Rola i miejsce obróbki ubytkowej; (obróbka skrawaniem, erozyjna) typowych części i zespołów samochodowych. Stan powierzchni i dokładność wymiarowo kształtowa przedmiotu obrabianego. Pojęcia podstawowe w skrawaniu i erodowaniu. Charakterystyka przebieg procesów skrawania na przykładzie wybranych części samochodowych. Podział obróbki skrawaniem; Odmiany procesów skrawania.: frezowanie, toczenie, wiercenie, przeciąganie, obróbka ścierna itd. Parametry technologiczne obróbki. Narzędzia skrawające. Geometria narzędzi skrawających. Materiały narzędziowe. Przecinanie; charakterystyka, kinematyka, podział, narzędzia. Procesy przecinania (frezowaniem, toczeniem,erodowaniem (EDM, ECM, EBM)): miejsce w procesie wytwarzania. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach, | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia z wykładów | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i podstawowa z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: dla dowolnej części samochodowej np. korpusu, wałka, koła zębatego omówić: sposoby, metody wytwarzania, przebieg procesu, parametry procesu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C10_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | IT_1A_W11, IT_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych części samochodowych | IT_1A_W11, IT_1A_W12, IT_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_W03 Rozróżnia zasadnicze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | IT_1A_W11, IT_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_W04 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | IT_1A_W11, IT_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_W05 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | IT_1A_W11, IT_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C10_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych części samochodowych np. wałek, koło zębate, korpus skrzyni biegów. | IT_1A_U18 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w podstawowych sposobach wytwarzania | IT_1A_U18 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych podstawowych spsobach obróbki | IT_1A_U18 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_U04 Zastosuje metody obróbki, warunki jej realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | IT_1A_U18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C10_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. | IT_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu | IT_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IT_1A_C10_K03 zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych | IT_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C10_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wybrane podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
IT_1A_C10_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych części samochodowych | 2,0 | Student nie umie opisywać żadnych elementów procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie bardzo lapidarnie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem pojedyńczych przykładów | |
3,5 | Student umie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,0 | Student umie opisać najważniejsze elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,5 | Student umie opisać wszystkie elementy procesu wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
5,0 | Student umie szeroko opisać wszystkie elementy procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
IT_1A_C10_W03 Rozróżnia zasadnicze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | 2,0 | Student nie rozróżnia żadnych zasadniczych sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem |
3,0 | Student rozróżnia tylko wybrane najważniejsze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
3,5 | Student rozróżnia większość sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,0 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,5 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając uzasadnienie. | |
5,0 | Student biegle rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając szerokie uzasadnienie. | |
IT_1A_C10_W04 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | 2,0 | Student nie umie przedstawia warunków realizacji i efektów technologicznych żadnego podstawowego sposobu obróbki skrawaniem i erodowania |
3,0 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne tylko wybranych podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
3,5 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
4,0 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
4,5 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
5,0 | Student umie przedstawić wyczerpująco warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
IT_1A_C10_W05 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie charakteryzować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie charakteryzować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie charakteryzować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C10_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych części samochodowych np. wałek, koło zębate, korpus skrzyni biegów. | 2,0 | Student nie umie zaprojektować ogólnej postać procesu wytwarzania żadnej typowej części samochodowych np. wałeka, koło zębatego, korpus skrzyni biegów. |
3,0 | Student umie zaprojektować ogólną postać procesu wytwarzania tylko wybranych części samochodowych np. wałeka, koło zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
3,5 | Student umie zaprojektować cząstkwą formę ogólnej postać procesu wytwarzania typowych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
4,0 | Student umie zaprojektować z drobnymi brakami ogólną postać procesu wytwarzania typowych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
4,5 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postać procesu wytwarzania typowych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
5,0 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postać procesu wytwarzania dowolnych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
IT_1A_C10_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w podstawowych sposobach wytwarzania | 2,0 | Student nie dobierze żadnego wariantu elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla żadnej typowej operacji w żadnym sposobie obróbki |
3,0 | Student dobierze tylko wybrane elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla pojedyńczych operacji realizowanych elementarnymi sposobami wytwarzania | |
3,5 | Student dobierze tylko najwazniejsze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w niektórych sposobach wytwarzania | |
4,0 | Student dobierze elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w głównych sposobach wytwarzania | |
4,5 | Student dobierze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w różnych sposobach wytwarzania | |
5,0 | Student dobierze kilka wariantów elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w róznych sposobach wytwarzania | |
IT_1A_C10_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych podstawowych spsobach obróbki | 2,0 | Student nie oszacuje wpływ żadnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w żadnym spsobie obróbki ubytkowej |
3,0 | Student oszacuje wybiórczo wpływ elementarnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w tylko wybranych sposobach obróbki ubytkowej | |
3,5 | Student oszacuje wpływ wybranych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w niektórych sposobach obróbki ubytkowej | |
4,0 | Student oszacuje wpływ najważniejszych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w głównych sposobach obróbki ubytkowej | |
4,5 | Student oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych sposobach obróbki ubytkowej | |
5,0 | Student wyczerpująco oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych sposobach obróbki ubytkowej | |
IT_1A_C10_U04 Zastosuje metody obróbki, warunki jej realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | 2,0 | Student nie umie zastosować żadnej metody obróbki, warunków jej realizacji w przypadku nawet typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) |
3,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, w przypadku pojedyńczych typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
3,5 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku pojedyńczych typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
4,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
5,0 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku dowolnych typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C10_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. | 2,0 | Nie oceni relacji między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. |
3,0 | W pojedyńczych aspektach oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. | |
3,5 | W kilku aspektch oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. | |
4,0 | Oceni z niewyczerpującym uzasadnieniem relacje między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. | |
4,5 | Oceni uzasadnieniem relacje między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. | |
5,0 | Oceni z szerokim uzasadnieniem relacje między kosztami i cechami dowolnych części samochodowych a technikami ich wytwarzania. | |
IT_1A_C10_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu | 2,0 | Nie rozumie wagi i uwarunkowań technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu. |
3,0 | W elementarnym zakresie rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu. | |
3,5 | W kilku aspektach potrafi wykazać zrozumie wagi i uwarunkowań technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu. | |
4,0 | Rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu. | |
4,5 | Rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu podając licznymi przykładami uzasadnienie | |
5,0 | Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania i ekspolatacji samochodu podając bardzo wyczerpujące z licznymi przykładami uzasadnienie | |
IT_1A_C10_K03 zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych | 2,0 | Nie zastosuje i nie oceni wstępnie wymaganych procesów technologicznych dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych |
3,0 | W pojedyńczych aspektach zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych | |
3,5 | W kilu aspektach zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych | |
4,0 | Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych | |
4,5 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych prezentując uzasadnienie | |
5,0 | W pełni przedstawi, zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia lub naprawy elementów i części samochodowych |
Literatura podstawowa
- Filipowski R., Marciniak M., Techniki obróbki mechanicznej i erozyjnej, Oficyna wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000, 1
- Jemielniak Krzysztof., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
- Erbla J, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle maszynowym, t. II, Obróbka skrawaniem, montaż, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- SECO, Materiały firm narzędziowych: SECO, Sandvik, Iskar, Pafana, strony WWW, 2011