Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Podstawy techniki cieplnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy techniki cieplnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bilans substancji i energii | 2 |
T-A-2 | Termiczne równanie stanu gazów | 2 |
T-A-3 | Roztwory gazowe | 2 |
T-A-4 | Przemiany charakterystyczne | 2 |
T-A-5 | Obiegi termodynamiczne | 2 |
T-A-6 | Spalanie | 2 |
T-A-7 | Zasady przepływu ciepła | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów i indykatorów | 5 |
T-L-2 | Pomiar natężenia przepływu | 5 |
T-L-3 | Pomiary wilgotności powietrza i stopnia suchości pary wodnej | 5 |
T-L-4 | Techniczna analiza spalin | 5 |
T-L-5 | Oznaczanie ciepła spalania i wartości opałowej paliw ciekłych i gazowych | 5 |
T-L-6 | Pomiary temperatur | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło. | 3 |
T-W-2 | Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki | 3 |
T-W-3 | Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych | 3 |
T-W-4 | Roztwory gazowe, druga zasada termodynamiki | 3 |
T-W-5 | Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych | 3 |
T-W-6 | Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota | 3 |
T-W-7 | Spalanie | 3 |
T-W-8 | Obiegi porównawcze silników spalinowych tłokowych i turbogazowych | 3 |
T-W-9 | Ziębiarki sprężarkowe parowe i absorpcyjne, pompy grzejne | 3 |
T-W-10 | Zasady przepływu ciepła | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdania | 15 |
A-L-3 | Zaliczenie laboratoriów | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminów | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B14_W01 Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych | IT_1A_W01, IT_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B14_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | IT_1A_U01, IT_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B14_K01 Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | IT_1A_K01, IT_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B14_W01 Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy | |
4,0 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B14_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy | |
4,0 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B14_K01 Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy | |
4,0 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach |
Literatura podstawowa
- Staniszewski B.:, Termodynamika., PWN, Warszawa, 1978
- Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadan z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1979
- Pudlik W. (red), Laboratorium Miernictwa Cieplnego, Politechnika Gdanska, Gdansk, 1993